تنش میان موافقان و مخالفان سگ‌گردانی در پارک‌ها؛ طرح شورا به داد می‌رسد؟

هفته گذشته بود که یک فوریت طرح جداسازی محل گردش حیوانات خانگی از محل بازی کودکان در بوستان‌های شهر تهران به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حواشی این روزهای سگ‌گردانی در فضای مجازی از اطلاعیه مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت داغ شد که در آن با تاکید بر این که برخورد با سگ‌گردانی مطالبه مردم است، اعلام شده بود که در پی طرح مطالبات بسیاری از شهروندان برای برخورد با پدیده سگ‌گردانی، این موضوع در دستور کار پلیس پایتخت قرار گرفته است.

قبل و بعد از آن، عده‌ای با اشتراک فیلم‌های همزیستی سگ و انسان مخالف اقدام پلیس هستند و برخی نیز با اشتراک فیلم‌هایی از حمله سگ‌ها به افراد به خصوص کودکان موافق سفت و سخت برخورد پلیس با سگ‌گردانی هستند. این موافقت‌ها و مخالفت‌ها به کارتون، نقد و یادداشت و توییت در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد تا در چند روز اخیر این بحث مطرح شود که با پدیده سگ‌گردانی باید چگونه مقابله کرد.

یکی از مکان‌هایی که این پدیده زیاد در آن دیده می‌شود، پارک‌ها است همین امر سبب شد تا هفته گذشتهک فوریت طرح جداسازی محل گردش حیوانات خانگی از محل بازی کودکان در بوستان‌های شهر تهران مطرح و تصویب شود.

در جریان تصویب این طرح «حجت نظری»، عضو شورا با اشاره به این که با وجود ممنوعیت حضور حیوانات در بوستان‌ها عملاً در تمام آنها حیوان‌گردی انجام می‌شود و حیوانات در کنار شهروندان حضور دارند، گفته بود: شاید بسیاری حضور سگ‌ها را دوست نداشتها نسبت به آنها فوبیا داشته باشند. ما باید جایی برای بازی کودکان و حضور آرامش بخش برای خانواده‌ها را فراهم کنیم و برای تأمین سلامت شهروندان این جداسازی لازم است.

اما هنوز جزئیات این طرح به تصویب نرسیده، دو گروه به مخالفت با آن پرداخته‌اند؛ هم دوستداران حیوانات که این مصوبه را محدودیتی برای حضور حیوانات در فضای عمومی می‌دانستند و هم مخالفان سرسخت حضور سگ در معابر عمومی که این مصوبه را «به رسمیت شناختن حضور حیوانات در سطح معابر» قلمداد می‌کردند.

از سویی به فاصله کوتاهی از زمان این مصوبه تصاویری در فضای مجازی از برخورد پلیس با یکی از شهروندانی که به همراه سگش در حال پیاده روی در یکی از معابر بود منتشر شد که به دلیل توقیف سگ از سوی نیروی انتظامی و مقاومت صاحب حیوان صحنه‌های تکان‌دهنده‌ای اتفاق افتاد.

به هر روی این مصوبه نتوانسته انتظار دو گروهی را که نگاه متفاوتی به حضور حیوانات در معابر دارند، پاسخ دهد؛ کسانی که موافق اعمال محدودیت‌های شدید با حضور حیوانات هستند و عده‌ای که طرفدار آزادی بی حد و اندازه حضور سگ‌ها در معابر بوده‌اند.

نگاه به توییت‌هایی که در این چند روز زده شده، نشان از وجود دو دستگی شدید میان کاربران در خصوص حضور سگ‌ها در پارک‌ها و معابر است؛ زهرا‬ در‬ صفحه‬ توییتر‬ خود‬ نوشت: ‬ "‏با پول بیت المال برا مردم پارک میسازن بعد یه عده با آوردن سگاشون تو پارک مردم رو از تفریح محروم میکنن. خودخواه‌ترین آدما هستن اینا. "


تنش میان موافقان و مخالفان سگ‌گردانی در پارک‌ها؛ طرح شورا به داد می‌رسد؟

محمدرضا هم توئیت زد: "سگ گردانی در محل‌های عمومی ممنوع است، می‌پرسند پس حقوق سگ گردان‌ها چه می‌شود؟ خیلی ساده است، بروند پارک خصوصی بسازند برای خودشان یا بروند همین باستی‌هیلزشان، سگ‌هایشان را بچرخانند. برای خوشگذرانی خودشان سگ‌های معصوم را دربند کرده‌اند، حالا شدند مدافع دروغین حقوق سگ‌. "

تنش میان موافقان و مخالفان سگ‌گردانی در پارک‌ها؛ طرح شورا به داد می‌رسد؟
همانگونه که گفته شد در قوانین، محدودیت‌های زیادی برای سگ‌گردانی در فضاهای عمومی وجود دارد. از ممنوعیت حضور در خودروهای شخصی تا بوستان‌ها و معابر اما حقیقت این است که بخشی از جامعه، با وجود محدودیت‌های قانونی و عرفی زندگی با حیوانات را برگزیده‌اند و این عده را نمی‌توان نادیده گرفت.

زندگی سگ‌ها در جامعه شهری، امری انکارناپذیر

افزایش فروشگاه‌های تخصصی نگهداری از سگ‌ها، فروش غذای حیوانات در برخی از سوپرمارکت‌ها و توسعه کلینیک‌های درمانی حیوانات، نشان‌دهنده افزایش حجم زندگی حیوانات در کنار انسان‌ها در روزگار فعلی است و رشد چشمگیر این نوع فروشگاه‌ها و مراکز خدماتی، نشان از تقاضای بالا در این حوزه دارد پس حضور حیوانات در معابر باید تابع قوانینی باشد و نمی‌توان به بهانه ممنوعیت‌های قدیم به ساماندهی وضعیت جدید، بی‌توجه بود.

در کشورهای اروپایی نیز هیچ حیوانی بدون قلاده، شناسنامه فردی و پزشکی و مشخصات مالکش امکان حضور در معابر و پارک‌ها را ندارد و حتی همه معابر و بوستان‌ها محل تردد سگ‌ها یا گربه‌ها به همراه صاحبانشان نیستند… یا به عنوان نمونه، این شهروندان بر اساس قوانین باید مدفوع حیوانات خانگی‌شان را جمع‌آوری کنند در غیر این صورت جریمه می‌شوند.

برخی نیز با این رویکرد معتقدند باید به‌جای ممنوعیت و برخورد قهری، سازوکار مشخصی برای حضور سگ‌ها در مکان‌های عمومی اندیشیده شود.

مانند سیما که در این خصوص توئیت زد: " سگ گردانی نباید ممنوع بشه! چون میشه پاک کردن صورت مسئله! میشه تکرار قضیه فیلترینگ تلگرام و توئیتر و یوتیوب! باید براش قانون تصویب بشه! باید برای رهاسازی فضولات سگ‌ها توی خیابون جریمه سنگین بذارن! باید پارک مخصوص سگ هارو از زمین بازی بچه‌ها جدا کنن! "

تنش میان موافقان و مخالفان سگ‌گردانی در پارک‌ها؛ طرح شورا به داد می‌رسد؟

محمدرضا جوادی یگانه معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران هم ‎درباره سگ‌گردانی و‏‬ برخورد پلیس با آن در تهران توییت زد: "مسائل اجتماعی چندبعدی است و برخورد با آنها خطی و ساده نیست، به ویژه در جامعه‌ای قطبی‌شده. همراه‌سازی عموم و گفت‌وگو با ذی‌نفعان و البته آموزش از مقدمات هر تصمیمی در این حوزه است. بی‌توجهی به این موارد و تصمیمات سریع و ساده گرفتن، مشکلات را پیچیده‌تر و گاه لاینحل می‌کند. "

تنش میان موافقان و مخالفان سگ‌گردانی در پارک‌ها؛ طرح شورا به داد می‌رسد؟

موضوع با احترام به هر دو دیدگاه قابل حل است

همچنین حسن خلیل‌آبادی عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در خصوص مخالفت‌های سرسختانه دو دیدگاه موافق و مخالف سگ‌گردانی در معابر عمومی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: شورا این طرح را بیشتر برای حل مناقشه میان مخالفان حضور حیوانات در پارک‌ها و کسانی که اصرار داشتند همه جا حیوانات را همراه خود ببرند مطرح کرد. هنوز فرهنگ حضور حیوانات در کنار انسان‌ها در کشور ما جا نیفتاده است در حالی که این زندگی مسالمت‌آمیز و همراهانه در روستاهای ما وجود دارد.

خلیل آبادی ادامه می‌دهد: برخی به دلیل نوع تربیت و فرهنگ خانوادگی به شدت با حضور سگ‌ها در معابر مخالفند و آن را قبول ندارند. از سویی بخشی دیگر از جامعه باز هم به دلیل فرهنگ و تربیت خانوادگی موافق آزاد بودن حیوانات در همه معابر شهری هستند و معتقدند نباید محدودیتی برای حیوانات پیش بینی کرد.

او می‌گوید: همین تفاوت دیدگاه بود که شورا تلاش کرد با این طرح به آن پایان دهد. و در واقع احترام به هر دو دیدگاه بود زیرا این موضوع با احترام به هر دو دیدگاه قابل حل است و نباید این موضوع به خشونت و برخوردهای فیزیکی کشیده شود.

خلیل‌آبادی تاکید می‌کند: حیوان دوستی و فرهنگ رفتار با حیوانات باید در آموزش‌های مدارس دیده شود. کودکان ما باید با نوع صحیح رفتار با حیوانات آشنا شده، از بیماری‌های مشترک آگاه شوند و از سویی صاحبان حیوانات نیز به مواردی که به سلامت سایر شهروندان و امنیت آنها لطمه می‌زند توجه کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران می‌گوید: در دنیا می‌بینید حیوانات چگونه آسوده بدون ترس در کنار انسان‌ها قدم می‌زنند و پرندگان کف خیابان بدون آنکه از انسان‌ها بترسند دانه می‌خورند اما در کشور ما، کمتر چنین تصاویری را می‌بینیم و آن هم به دلیل برخورد اشتباه انسان‌ها است. ما باید در این زمینه فرهنگ‌سازی کنیم و هر دو گروه نیز باید از خود خویشتن‌داری به خرج داده و دیدگاه‌های مخالف خود را بپذیرند.

طرحی برای پایان تنش میان مردم

به گزارش ایمنا، طرح ممنوعیت حضور حیوانات خانگی در فضای بازی بوستان‌ها، سه ماه پیش پس از بررسی نظرات کارشناسان و سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه حقوق حیوانات تهیه و تدوین شد. این طرح با امضای حجت نظری، ناهید خداکرمی، زهرا نژادبهرام، محمدجواد حق‌شناس، احمد مسجدجامعی، آرش میلانی، علی اعطا، مجید فراهانی، محمد علیخانی و افشین حبیب‌زاده به هیأت رئیسه ارائه شد که هفته گذشته یک فوریت آن در صحن به تصویب رسید. امضا کنندگان طرح، دلیل ارائه آن را پاسخ به نیازهای مردم در خصوص ساماندهی حضور حیوانات خانگی در پارک‌ها و بوستان‌ها عنوان کرده بودند چون قانون و مقرراتی وجود نداشت و یک نوع بلاتکلیفی در این حوزه مشاهده می‌شد. موضوعی که باعث تنش بین شهروندان نیز شده بود.

بر اساس این طرح، پیش بینی شده بود از ورود حیوانات خانگی به دلایل بهداشتی و امکان وحشت برخی از کودکان از حضور آنها در فضای بازی کودکان جلوگیری و در دیگر نقاط پارک به شرط همراهی صاحب حیوان این امکان حضور وجود داشته باشد. باید منتظر ماند و دید با تصویب جزئیات طرح، موافقان و مخالفان موضوع می‌توانند به یک نقطه اشتراک برسند یا نه.

کد خبر 507726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • محمد IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    3 5
    بنده از همسایه ام بابت نگهداری سگ در آپارتمان در بهمن سال 99 شکایت کردم. ابتدا پرونده در شورای حل اختلاف رسیدگی شد و پس از عدم سازش به دادسرای ناحیه 7 تهران و سپس به دادگاه کیفری شهید قدوسی ارجاع شد. وقت رسیدگی به پرونده ام را آبان 1400 گذاشته اند. یعنی برای رسیدگی به شکایت علیه نگهداری سگ حداقل 9 ماه اطاله دادرسی خواهد داشت. تمامی مدارک و ابلاغیه های موجود را حاضرم در اختیار تمامی رسانه ها قرار بدهم.