سیاهه خوانی‌های یک پیشکسوت نمایش در "شب نشینی"

پنجمین قسمت از برنامه گفت‌وگو محور «شب نشینی» بر روی آنتن زنده شبکه جام جم رفت. این برنامه در این قسمت میزبان جواد انصافی، پیشکسوت نمایش سیاهه بازی بود.

به گزارش ایمنا و به نقل از مشاور رسانه‌ای برنامه، در ابتدای این قسمت محمد سلوکی، مجری «شب نشینی» دقایقی را به بیان افتخارات مرحوم حمیدرضا صدر پرداخته و درگذشت او را تسلیت گفت. پس از آن با پخش تیزر معرفی، محمد خورسند پاراگلایدر سوار قدیمی کشور به عنوان اولین مهمان برنامه دعوت شد.

در ادامه برنامه پس از بدرقه مهمان اول و اجرای گروه موسیقی زنده «قصه‌گوها»، جواد انصافی پیشکسوت حرفه نمایش سیاهه بازی به عنوان مهمان دوم برنامه معرفی شد.

وی گفت: آموزش جزو وظایف ما است؛ تئاتر و سیاه بازی ریشه در دوره اشکانیان دارد حتی در داستان‌های ناصرالدین شاه هم این تئاتر را داشته ایم. تلاش کرده ایم ارزش نمایش ایرانی را تبیین کنیم. ۷ کتاب نوشته ام که اولین آن «سیاه بازی از دیدگاه یک سیاه باز» است.

این پیشکسوت حرفه نمایش سیاهه بازی، ادامه داد: کسبیه خوانی نوعی از خوانش با اشعار جالب و ریتمی قابل توجه بود که برخی کسبه که علم به روانشناسی داشتند از آن استفاده کرده و مشتری را جذب کسب و کار خود می‌کردند حتی بعضی مواقع جنبه طنز داشته است.

انصافی اضافه کرد: خانواده ما مذهبی بودند، در رستم آباد و اختیاریه و منطقه پاسداران به دنیا آمدم ولی از شش سالگی برای بچه‌ها قصه می‌گفتم. از سال ۵۰ به صورت حرفه ای کار نمایش را آغاز کردم و در نوجوانی تلاش می‌کردم که نوع نمایش ایرانی را برای مردم واضح‌تر از قبل کنم. تا سال ۵۳ به خودم اجازه نمی‌دادم لباس سیاه بازی را بپوشم چون نمی‌توانستم آن را تجزیه و تحلیل کنم. اولین نمایش سیاه بازی را سال ۵۴ با دو سیاهه مرد و زن روی صحنه رفت تا نشان دهم این دو موجود مکمل هم هستند.

وی درباره شغل اصلی خود توضیح داد: بازنشسته مخابرات هستم. هیچ گاه کارمند هنر نشدم و آن را به خاطر دلم کار می‌کردم و می‌خواستم جایی غیر از هنر منبع درآمد داشته باشم تا در قید و بند پول هنرمندی نشوم و برای هنر حتی از جیبم هم مایه گذاشتم.

این پیشکسوت حرفه نمایش سیاهه بازی، گفت: ۱۲ کشور جزو ایران باستان بوده اند و برای پروژه تحقیقاتی نوروز با همسرم پنج سال به کشورهای اطراف سفر کردیم. به نتیجه خوبی هم نرسیدیم. اصل نوروز در ایران و بر مبنای شادی و شعف است به همین دلیل همه نوروز خوان‌ها در راستای شادی می‌خوانند. در شبکه جام جم هم برنامه آفتاب مهربانی را کار می‌کردیم. برنامه بابا عبدلی بر پایه نمایش‌های سیاهی بود. بعد از گسترش آن یه بخش برنامه با عنوان «بعد از خبر» را ساختیم.

انصافی درباره سوال مجری «شب نشینی» که پرسیده بود کدام بخش کار برایش خنده دار تر و جذاب‌تر است، ادامه داد: معمولاً در نوشتن تنبل هستم و داستان‌های ذهنی خودم را می‌گویم و همسرم آن‌ها را می‌نویسد. خیلی وقت‌ها دوتایی می‌خندیم زیباترین قسمت‌ها نامه وارونه یا تومار وارونه است که بازی کلامی در آن صورت می‌گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: شاد کردن مردم جزو وظایف ماست. مردم به شادی احتیاج دارند و اگر روحیه شأن را از دست بدهند دیگر ابعاد جامعه هم به مشکل بر می‌خورد. برای افزایش شادی مردم ۱۰ سال است نمایش جدی بازی نمی‌کنم برای اینکه دوست دارم مردم شاد باشند.

گفتنی است، برنامه «شب نشینی» از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۲۳:۳۰ به وقت تهران و ۲۱ به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می‌رود. محمد سلوکی برای مخاطبان فارسی زبان سراسر دنیا «شب نشینی» را اجرا می‌کند و تهیه کننده این برنامه نیز کاوه امیری جاوید است.

کد خبر 507708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.