خرماپزان در ایستگاه‌های اتوبوس اهواز

گرمای خوزستان ناجوانمردانه می‌سوزاند، فرقی ندارد تیر باشد یا مرداد هر وقت هست تحملش سخت است و سخت‌تر آن که در این گرمای شدید منتظر اتوبوس باشید، اتوبوس‌هایی از جنس فرسودگی...

به گزارش خبرنگار ایمنا، چیزی که در اهواز و خوزستان به خاطر اقلیم خاص خود ثابت است گرمای سوزان و خرماپزان تابستانی است، اما می‌شود با کمی تدبیر که این روزها در کشور و از جمله خوزستان کمرنگ شده است انتظار برای رسیدن اتوبوس و استفاده حمل و نقل عمومی را قابل تحمل‌تر کرد. سال‌هاست که وجود ایستگاه‌های فلزی و بدون سایبان و اتوبوس‌های فرسوده مورد گلایه شهروندان اهوازی است، اما جز تعداد محدود ایستگاه‌های مکانیزه و مجهز آن هم در محله‌های خاص اقدام خاصی نشده و همچنان باید در ایستگاههای بدون سایبان منتظر رسیدن اتوبوس‌های فرسوده شهر بنشینیم.

سال‌هاست که کلنگ احداث مترو زده شده اما سطح حمل و نقل عمومی در اهواز هنوز به راه‌اندازی مترو نرسیده و به این زودی‌ها نیز نخواهد رسید و شهروندان همچنان از همان اتوبوس‌های که به گفته مسئولان شهرداری تا حدودی نوسازی و به میزان کمتر جایگزین شده است، استفاده می‌کنند.

صفری یکی از شهروندان اهوازی است که از نبود سایبان مناسب برای ایستگاه‌ها گلایه می‌کند: " برای رفت و آمد به محل کارم و برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها به ناچار باید از اتوبوس استفاده کنم صبح‌ها کمی هوا خوب است، اما ظهر هنگام برگشتن به خانه ایستادن در این ایستگاه‌ها واقعاً عذاب‌آور است اما چاره‌ای جز تحمل ندارم. "

جوانمردی هم که هر روز برای رفتن به محل کارش از اتوبوس استفاده کند می‌گوید: " ایستگاه‌های اتوبوس خیابان کیان پارس خوب است برخی از آنها دارای محفظه‌های مشخص و کولردار هستند، اما در بیشتر خیابان‌های شهر و در دیگر مناطق ایستگاه‌ها نهایتاً صندلی چوبی یا پلاستیکی دارند که در زمان گرما ایستادن در آن‌ها و به انتظار اتوبوس ماندن حتی به مدت کم، کار هر کسی نیست. "

این در حالی است که به گفته کارشناسان، اتوبوس‌های شهری به عنوان وسیله‌ای تردد عموم مردم شناخته می‌شوند و باید به شکلی باشد که درصد بالایی از مردم با کمترین زحمت به آن دسترسی داشته باشند از این رو محل قرارگیری ایستگاه‌ها نیز اهمیت دارد و به تردد مردم کمک می‌کند. اندازه ایستگاه، شکل کلی ایستگاه‌ها، راحتی ایستگاه و محافظت از مردم در برابر نزولات جوی از دیگر فاکتورهایی است که در طراحی ایستگاه به خصوص در شهرهای گرمی همچون اهواز باید مد نظر قرار گیرد.‌

خرماپزان در ایستگاه‌های اتوبوس اهواز

سرقت، سد راه مکانیزه کردن ایستگاه‌های اتوبوس اهواز

عبدالامیر مجدم، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: سرقت بزرگترین معضل اهواز در مکانیزه کردن و مجهز کردن ایستگاه‌های اتوبوس به سیستم خنک کننده و تهویه مناسب است؛ تقریباً تمام ایستگاه‌های اتوبوس شهر اهواز بازسازی شده و همگی از صندلی و تکیه گاه مناسب برخورد هستند و برخی ایستگاه‌ها با المان‌های مناسب شهر اهواز طراحی شده است، البته بازسازی و بهتر کردن کیفیت ایستگاه‌ها همچنان ادامه دارد با این حال موانع و معضل‌های در این راه وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه امکان قرار دادن نگهبان برای هر ایستگاه وجود ندارد، ادامه می‌دهد: با توجه به شرایط آب و هوایی اهواز، شهرداری از چند سال پیش اقدام به مکانیزه کردن و مجهز کردن ایستگاه‌ها به سیستم خنک کننده و تهویه مناسب را آغاز کرد، اما متأسفانه افزایش بی رویه سرقت از ایستگاه‌های اتوبوس (و سایر موارد خدمات شهری) سبب کند شدن و گاهاً مانع مکانیزه کردن مابقی ایستگاه‌ها شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز اضافه می‌کند: در هر یک از مناطق هشتگانه شهرداری اهواز ۱۰ الی ۱۲ ایستگاه مکانیزه وجود دارد با این حال شهرداری‌های مناطق موظف به بازسازی ایستگاه‌ها و ایجاد مکانی مناسب برای زمان انتظار شهروندان هستند و این کار به صورت مستمر ادامه دارد.

مجدم در زمینه وضعیت ناوگان اتوبوسرانی اهواز نیز اظهار می‌کند: ۱۵۰ دستگاه اتوبوس در خطوط مختلف شهر اهواز خدمات‌رسانی می‌کنند که ۹۳ دستگاه تحت مالکیت شهرداری و مابقی به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی با اشاره به نوسازی ۲۰ دستگاه اتوبوس تحت مالکیت شهرداری اهواز گفت: ۴۵ دستگاه اتوبوس از کار افتاده و مستقر در پارکینگ‌های سازمان اتوبوسرانی در دست تعمیر است تا به ناوگان اضافه شود با این حال در یک دهه اخیر هیچ کمکی از سوی دولت برای نوسازی و خرید اتوبوس به اتوبوسرانی اهواز صورت نگرفته است از این رو نتوانستیم با وجود قیمت‌های بالا، اتوبوس جدیدی به ناوگان اضافه کنیم البته سازمان اتوبوسرانی شهر اهواز در ۱۰ ماه اخیر یک خط نوسازی ناوگان احداث کرده و با توجه کیفیت بالای این خط و بازدیدهای صورت گرفته از طرف وزارت کشور به عنوان خط معین استان‌های مجاور تعیین شد.

خرماپزان در ایستگاه‌های اتوبوس اهواز

وی تاکید می‌کند: با توجه به جمعیت اهواز و سرانه استاندارد حمل و نقل عمومی با رسیدن به وضعیت مطلوب ناوگان اتوبوسرانی فاصله زیادی داریم البته برای بهبود وضعیت موجود نیاز به همکاری و مساعدت وزارت کشور برای خرید اتوبوس‌های جدید داریم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز با اشاره به آسیب‌های کرونا به سیستم حمل و نقل عمومی می‌گوید: در ناوگان اتوبوسرانی اهواز دریافت کرایه قبل از شیوع ویروس کرونا به صورت الکترونیکی بوده است، اما با توجه مشکل ایجاد شده با شرکت تأمین کننده کارت‌های الکترونیکی در حال حاضر به صورت نقدی پرداخت می‌شود البته این مشکل رفع شده و به زودی پرداخت کرایه به صورت الکترونیکی خواهد بود.

مجدم خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر با توجه به اقلیم خوزستان و گرمایش هوا در هشت ماه از سال و نیاز به کولر در خوزستان، اتوبوس‌های برقی و گازی تا حدودی جوابگو نیستند این در حالی است که بخش خصوصی نیز استقبالی در این زمینه نداشته است.

کد خبر 507681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • زهرا IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    5 0
    به نظرم یا اگر به جای مسولین اهواز بودم اتوبوس خط حصیر آباد ،الصافی که از محرومترین مناطق ایران است رو برمیداشتم چرا ؟؟نبودش شرف داره به بودنش ،،،،چقدر ما بدبختیم
  • سیدحسن نصرالله وعبدالمک الحوثی که ثروت ملتوخوردن IR ۰۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
    1 0
    تعجب میکنم اینا چرا ازخارج کیپ نمیارن کشوراداره بکنن
  • IR ۰۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    1 0
    واقعا خوزستان گرمه بخدا از ترس گرما نمیتونم برم بیرون برا خرید مایحتاج روزمره
  • نسیم IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    2 0
    متاسفانه مسئولین حمل و نقل شهری اهواز فقط حرف میزنند آیا سزاوار است که زیر گرما حدود بیست دقیقه و شاید بیشتر منتظر اتوبوس باشیم؟ چرا فاصله بین دو اتوبوس کمتر نشود؟ آقای مجدم اگر نمیتونی اقدامی بکنی بهتر است جای خودت را به فرد شایسته ای بدهی/ نه برنامه درست حسابی دارید نه افزایش تعداد اتوبوس دارید و نه از نظرات شهروندان استفاده می‌کنید پس نشستن شما بر مسند مدیریت چه نتیجه ای دازد؟