اقدامات زیربنایی برای عبور از بحران کم‌آبی در مشهد

معاون سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری مشهد گفت: جایگزینی گونه‌های بومی مقاوم به کم آبی، هوشمند سازی مدیریت آب، طراحی کاشت متناسب با ملاحظات کمبود آب، فرهنگ سازی و جلب مشارکت شهروندان از جمله اقدامات زیربنایی شهرداری مشهد برای عبور از بحران کم آبی است.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، محمد هادی برهانی با تاکید بر اینکه برای داشتن شهری سرسبز نیازمند داشتن منابع آبی پایدار هستیم، اظهار کرد: در سال‌های اخیر تغییرات به وجود آمده در اقلیم، شرایط آب و هوایی و افزایش درجه حرارت باعث شده منابع آبی شهر مشهد با چالش‌های جدی روبرو شود. از این رو استفاده از شیوه‌ها و روش‌های نوین تأمین منابع آبی فضای سبز در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است.

وی با اشاره به ساخت تصفیه خانه چهل بازه با اهدافی چون عدم مصرف آب شرب در آبیاری فضای سبز، تأمین کسری منابع آبی، کاهش هزینه‌ها در آبیاری فضای سبز شهری، افزود: جلوگیری از افت آب‌های زیرزمینی، بازچرخانی آب، کمک به رفع مشکلات زیست محیطی، تولید آب با کیفیت در محل مورد نیاز و … از مزایای ایجاد تصفیه خانه‌های محلی (لوکال) است.

معاون تأمین و توزیع منابع آبی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد تصریح کرد: قبل از ساخت تصفیه خانه چهل بازه به دلیل عدم وجود منبع آبی پایدار در محدوده پروژه، ناگزیر آبیاری بخشی از فضای سبز منطقه با انشعابات آب شرب (حدود ۷ لیتر بر ثانیه برای ۱۴ هکتار) و بخشی با حمل تانکر (حدود ۱۲ لیتر بر ثانیه حدود ۲۴ هکتار) صورت می‌گرفته است که با احداث تصفیه خانه علاوه بر جایگزینی انشعابات آب شرب و حمل تانکری، امکان توسعه رود پارک چهل بازه به مساحت حدود ۴۹ هکتار با تأمین ۵.۲۴ لیتر در ثانیه فراهم و باقی مانده پساب تولیدی به خط انتقال شبکه مستقل آبیاری فضای سبز تزریق می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: چهل بازه نخستین تصفیه خانه لوکال شهری با فرایند پیشرفته غشایی MBR با کاربری آبیاری فضای سبز در کشور است که کیفیت بالای پساب تولیدی این تصفیه خانه مطابق استاندارد به لحاظ بهداشتی و ملاحظات فنی آبیاری، جانمایی مناسب، ایجاد یک منبع آبی پایدار در محل مصرف و عدم استفاده از آب شرب، حداقل اشغال فضا، اتصال خروجی پساب تصفیه خانه به شبکه هوشمند مستقل آبیاری فضای سبز و کنترل هوشمند و پایش آنلاین کمیت و کیفیت پساب خروجی و ارسال اطلاعات به مرکز مانیتورینگ از ویژگی‌های این تصفیه خانه است.

برهانی تصریح کرد: جایگزینی گونه‌های بومی مقاوم به کم آبی، هوشمند سازی مدیریت آب، طراحی کاشت متناسب با ملاحظات کمبود آب، فرهنگ سازی و جلب مشارکت شهروندان، اصلاح، بهبود خاک و عملیات خاک‌ورزی از اقدامات زیربنایی انجام شده در راستای بهینه سازی در تولید و مصرف آب فضای سبز با توجه به شرایط بحران کم آبی در مشهد است.

کد خبر 507675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.