حمیدرضا صدر از مفسری فوتبال تا منتقدی سینما+ علت فوت، عکس

حمیدرضا صدر مفسر فوتبال و منتقد فیلم بعد از گذراندن دوران سخت بیماری، جان به جان آفرین تسلیم کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمیدرضا صدر متولد ۲۸ اسفند ۱۳۳۴ در محلات مشهد، نویسنده و مفسر فوتبال بود و معمولاً به عنوان کارشناس فوتبال به برنامه‌های صدا و سیما دعوت می‌شد. صدر دانش‌آموخته کارشناسی اقتصاد و کارشناسی ارشد شهرسازی از دانشگاه تهران است و مقطع دکترای خود از دانشگاه لیدز انگلیس گرفت.

خانواده حمیدرضا صدر

مادر وی زنی خانه دار و پدرش مهندس ارتش بود. حمیدرضا در یک خانواده ۷ نفره بزرگ شده است و سه خواهر و یک برادر دارد. به دلیل شغل پدر صدر، وی در شهرهای مختلف از جمله مشهد، تهران، سنندج و کرمان زندگی کرده است.

ازدواج و فرزند حمیدرضا صدر

حمیدرضا صدر با مهرزاد دولتی ازدواج کرده و آن‌ها فرزند دختری به نام غزاله دارند. همسر صدر در آمریکا در رشته داروسازی درس خوانده، ولی پس از بازگشت به ایران، پس از انقلاب به نقاشی تغییر رشته می‌دهد. وی مدتی درگیر سرطان گردن بود که درمان شد. غزاله صدر در آمریکا زندگی می‌کند و دارای فوق‌لیسانس رشته ادبیات انگلیسی می‌باشد. حمیدرضا صدر نیز ساکن کالیفرنیا بود.

زندگی حمیدرضا صدر از مفسری فوتبال تا منتقدی سینما و علت فوت + عکس

زندگی حمیدرضا صدر از مفسری فوتبال تا منتقدی سینما و علت فوت + عکس

دوران تحصیل حمیدرضا صدر

وی در یکی از مصاحبه‌های خود گفته بود: کلاس اول بودم که پدرم برایم هم معلم عربی گرفت و هم معلم خط، زبان انگلیسی را هم در دبستان و هم از معلمی که پدر گرفت یاد گرفتم. پدرم فردی فرهنگی بود و ما را میان کتاب، روزنامه و مجله بزرگ کرد.

حمیدرضا صدر در ایران و انگلستان تحصیل کرد. صدر دانش‌آموختهٔ کارشناسی اقتصاد و کارشناسی ارشد شهرسازی از دانشگاه تهران و مقطع دکترا از دانشگاه لیدز بریتانیا بود.

حمیدرضا صدر و عکاسی ورزشی

حمیدرضا در سال‌های دانشجویی به امجدیه می‌رفت از همان جایگاه تماشاچی‌ها با دوربین عکاسی خوبی که داشت، عکس می‌گرفت. وی در ادامه با دوربین هشت میلی متری از مسابقات فوتبال فیلم برداری کرد و به گفته خودش فیلم تعدادی از بازی‌های جام تخت جمشید را هم دارد.

ورود حمیدرضا صدر به فوتبال

صدر همچون اکثر افراد فوتبال را از کوچه و خیابان شروع کرد و حتی در بازی‌های خیابانی که پایش شکسته شد. صدر سابقه بازی در تیم دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و تیم دانشکده هنرهای زیبا را نیز دارد. شاهین برادر کوچک‌تر حمیدرضا در تیم هما کنار حمید علیدوستی بازی می‌کرد و کمی بعد کنار مجید صالح به میدان رفت.

زندگی حمیدرضا صدر از مفسری فوتبال تا منتقدی سینما و علت فوت + عکس

علاقه شدید حمیدرضا صدر به فوتبال

حمیدرضا صدر تسلط کامل بر فوتبال ایران و جهان دارد. وی بارها به استادیوم‌های مشهور فوتبال جهان رفت تا مسابقات را از نزدیک ببیند. او به تاریخ فوتبال نیز بسیار علاقه داشت. به گفته خود صدر، نسبت به دیدگاه بازیکنان و مربیان حرفه‌ای فوتبال در سیاره دیگری به سر می‌برد.
شهرت صدر بیشتر به خاطر سبک گفتگوی توأم با هیجان و ابراز احساساتش به فوتبال در اجراهای تلویزیونی است.

طرفداری حمیدرضا صدر از تیم عقاب

صدر در مصاحبه‌ای اظهار کرده بود: هوادار تیمی نیستم، پس از انحلال عقاب همه چیز تمام شد، در کتاب «پسری روی سکوها» تلاش کرده‌ام این شیدایی زخم خورده درباره صرف داری را بیان کنم.
طبعاً من هم مثل همه در هر دیدار و هر فصل تمایلات خودم را دارم. مثلاً در فصل پیش لیگ برتر انگلیس دلم می‌خواست لسترسیتی قهرمان شود. وقتی اتلتیکو با رئال به فینال می‌رسند دوست دارم اتلتیکو ببرد، ولی طرفداری من دغدغه داغ و تب زده سایرین را ندارد.

زندگی حمیدرضا صدر از مفسری فوتبال تا منتقدی سینما و علت فوت + عکس

حمیدرضا صدر و علاقه به چلسی
حمیدرضا صدر عنوان کرده بود: در نوجوانی طرفدار چلسی بودم که سال ۱۹۷۰ جام حذفی را برد. آن زمان چلسی قهرمان نمی‌شد، ولی جنگنده و شاداب بود و در عین حال بومی. تا زمانی که آبراموویچ آمد و سوپراستارها را آورد که این قضیه با مدل ذهنی من نمی‌خواهند. مدل ذهنی من بر مبنای جان سختی و همدلی است تا قهرمانی به هر شکل. تلاش از ته دل برایم خیلی مهم است.

دوران روزنامه‌نگاری حمیدرضا صدر

حمیدرضا صدر نویسنده ثابت مجله فیلم است و با نشریات زن روز، هفت، مجله سروش، تهران امروز، وب‌گاه گل و تعدادی نشریه ورزشی همکاری دارد. وی به مدتی طولانی در نشریه هفت می‌نوشت.

حمیدرضا صدر، منتقد سینما

صدر علاوه بر نقد فوتبال، کارشناس سینما و منتقد فیلم نیز بود، وی سال‌ها در دانشگاه تدریس کرد و مدت‌ها به صورت کاملاً حرفه‌ای به عنوان منتقد در عرصه سینما نیز فعالیت داشت.
مقالات صدر در ستون هنری روزنامه شرق و ستون تحلیل سینمای جهان بانی فیلم چاپ می‌شد و در برنامه‌های تماشاخانه ایرانشهر نیز شرکت داشت. وی در ماهنامه‌ی سینمایی فیلم، تحلیل روز سینمای جهان را برعهده داشت. صدر به دلیل تحلیل‌ها و نقدهایش در جشنواره فیلم لندن شناخته می‌شود.

زندگی حمیدرضا صدر از مفسری فوتبال تا منتقدی سینما و علت فوت + عکس

پایان منتقدی سینما

حمیدرضا در چند سال اخیر نقد فیلم را پایان داد و معتقد بود که نقد فیلم در دنیا به پایان رسیده است و مخاطبان خودشان صاحب نظرند، چرا که نسل جدید این امکانات را دارند که فیلمی را بارها ببینند و در موردش صحبت کنند.

علاقه صدر به تئاتر

من از جوانی تئاتر باز بوده‌ام، یک تیره دوست‌های تئاتری بسیار دوست داشتنی هم دارم، من و همسرم دائماً راهنمی نمایش‌های تئاتری هستیم.

آثار حمیدرضا صدر

صدر چندین کتاب از جمله کتاب روزی روزگاری فوتبال، تو در قاهره خواهی مرد، پسری روی سکوها، از حشمت مهاجرانی تا الکس فرگوسن و ژوزه مورینیو، یونایتد نفرین شده، درآمدی بر تاریخ سیاسی سینمای ایران، سیصد و بیست و پنج را منتشر کرده است.

زندگی حمیدرضا صدر از مفسری فوتبال تا منتقدی سینما و علت فوت + عکس

ابتلای خانواده پدری صدر به سرطان

صدر در یکی از مصاحبه‌هایش گفته بود: تلاش می‌کنم از هر چیز کوچکی بهره‌ای ببرم، نمی‌دانم شاید دلیلش هم این است که در خانواده پدری‌ام خیلی‌ها خیلی زود به دلیل سرطان جان دادند. پدرم در ۶۰ سالگی فوت کرد و مادرم خیلی جوان بود که به با پنج بچه جوان ماند، دخترعمو و پسرعموی من به ۳۰ سال نرسیدند که جان دادند.
همیشه فکر می‌کردم تا ۳۵ سالگی بیشتر زنده نخواهم ماند، وقتی ازدواج کردم به خانمم همین را گفتم و او هم به طنز گفت نگران نباش پس از آن فکری خواهم کرد
جلو که آمدیم همسرم در ۳۵ سالگی درگیر سرطان شد ولی خوشبختانه او برخلاف من آدمی قوی است.

ابتلای حمیدرضا صدر به سرطان

در تیر ماه سال ۱۴۰۰ برای بار نخست خبر ابتلای او به بیماری سرطان رسانه‌ای شد. دختر حمیدرضا صدر با اعلام خبر ابتلای پدرش به بیماری سرطان بیان داشت که او قریب به سه سال بوده که با این بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کرده. در مقطعی از ابتلای به بیماری وضعیت وی رو به وخامت گذاشت و بابت همین موضوع و عدم کشش بدن، شیمی‌درمانی صدر متوقف شد.

علت فوت حمیدرضا صدر در آمریکا

حمیدرضا صدر در ۲۵ تیر ۱۴۰۰ در ۶۵ سالگی بعد از سه سال مبارزه با بیماری ارثی سرطان در آمریکا نزد خواهر و همسرش درگذشت. خبر فوت وی به صورت استوری از صفحه اینستاگرام صدر اطلاع رسانی شد.


زندگی حمیدرضا صدر از مفسری فوتبال تا منتقدی سینما و علت فوت + عکس

کد خبر 507594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • منصور جاوید IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    20 1
    دردا و دریغا چه گلی پرپر شد...همراه وهمدرد با همه سوگواران گل پرپر شده ای که در"صدر"جای داشت ودارد.
  • شاهرخ IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    21 2
    روحشان شاد،حیف شد
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    20 0
    لعنت به سرطان که جان عزیزانمان را می گیرد، خدا رحمت کند آقایی صدر،
  • زهرا IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    9 1
    خدارحمت کندایشان روخیلی پرانرژی بودند
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    6 1
    روحش‌شاد
  • IR ۰۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    6 2
    روحشان شاد ودر آرامش
  • امیر IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    2 1
    روحش شاد و یادش گرامی
  • روح الله مسعودی IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    5 2
    سلام و خسته نباشید . به اطلاع شما میرسانم مرحوم سید حمید رضا صدر متولد شهرستان محلات در استان مرکزی میباشد و اشتباها در بیوگرافی آنمرحوم محلات مشهد ذکر شده است . با تشکر .