خط ۲ مترو نماد توسعه ۴ ساله اصفهان است

شهردار اصفهان گفت: اگر شهروندان می‌بینند که شهرداری تمام همت خود را در عرصه حمل و نقل متمرکز کرده و همه فعالیت‌های عمرانی به حمل و نقل باز می‌گردد و جاده فرزانگان، پل آفتاب و مجموعه پل‌ها و تقاطع چهار سطحی شهید سلیمانی احداث می‌شود، همه در راستای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت‌الله نوروزی امروز _پنجشنبه ۲۴ تیرماه ۱۴۰۰_ در آئین ورود TBM خط دو متروی اصفهان به ایستگاه لاله، اظهار کرد: بسیار خرسندیم که امروز پس از یک سال و هشت ماه، شاهد ورود دستگاه حفار به ایستگاه لاله هستیم تا از این رهگذر مسیر خود را ادامه دهد.

وی افزود: برای احداث ایستگاه لاله دغدغه این بود که در محلی احداث شود تا در آینده نقش توسعه‌ای خود را بیشتر ایفا کند و در خدمت مردم باشد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه گاهی اقدامات عمرانی در شهر یا کشور موجب پیشرفت و رشد اقدامات فیزیکی می‌شود و حجم کار و تعداد پروژه‌ها را افزایش می‌دهد، تصریح کرد: وقتی می‌توانیم به کارهایی که در زمینه عمرانی انجام شده افتخار کنیم که توسعه به معنای واقعی تحقق پیدا کرده باشد.

وی ادامه داد: توسعه یعنی اقدامات عمرانی بتواند آسایش را برای مردم تأمین کرده و در ارتقای کیفیت زندگی آنها اثربخش باشد و چنانچه اینگونه نباشد اقدامات دیگری بوده که توسعه را در بر ندارد.

نوروزی اظهار کرد: بسیار خوشحالیم که در چهار سال گذشته تمام طرح‌ها، لوایح و اقدامات عمرانی بر اساس برنامه انجام شد، زیرا در ابتدای فعالیتم به عنوان شهردار اصفهان برنامه سنجش‌پذیر ارائه کردم؛ کاری که بر اساس برنامه سنجش‌پذیر انجام شود قطعاً می‌تواند نتیجه محور و مسئله محور باشد.

وی ادامه داد: مسئله مهم امروز ما در شهر موضوع آلایندگی‌ها است و اگر شهروندان می‌بینند که شهرداری تمام همت خود را در عرصه حمل و نقل متمرکز کرده و همه فعالیت‌های عمرانی به حمل و نقل باز می‌گردد و جاده فرزانگان، پل آفتاب و مجموعه پل‌ها و تقاطع چهار سطحی شهید سلیمانی احداث می‌شود و ایجاد حلقه حفاظتی شهر به عنوان فعالیت جدی تلقی می‌شود، همه در راستای کاهش آلایندگی و ترافیک و تأمین ایمنی و آرامش برای شهروندان است که توسعه را به معنای واقعی رقم می‌زند و این به معنای اقدام اثربخش در راستای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان است.

نوروزی تصریح کرد: اگر امروز همه امکانات را برای تکمیل مترو بسیج کردیم و روزهای دوشنبه هر هفته همراه با معاون مالی و اقتصادی در سفر به تهران در بانک‌های مختلف و سازمان برنامه و بودجه حضور پیدا می‌کنیم به دلیل آن بوده که در عرصه حمل و نقل اقدامات مؤثری انجام دهیم.

وی با بیان اینکه خط دو متروی اصفهان از ایستگاه دارک، فعالیت خود را آغاز کرده و «لاله» پنجمین ایستگاه خط دو به شمار می‌آید اظهار کرد: از محل ایستگاه دارک تا لاله چهار هزار و ۳۰۰ متر فاصله وجود دارد و این بدان معنا است که در جبهه شمال غرب حفاری تونل خط دو مترو به طول چهار هزار و ۳۰۰ متر انجام شده است.

شهردار اصفهان با اشاره به میزان پیشرفت ساخت ایستگاه‌های خط دو متروی اصفهان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۳ ایستگاه خط دو در حال احداث است و از پیشرفت ۶۰ تا ۱۰۰ درصدی برخوردار است به طوری که ایستگاه لاله به لحاظ احداث ایستگاه و انجام فونداسیون ۹۰ درصد، ایستگاه عاشق اصفهانی صد درصد، ایستگاه عمان سامانی ۸۰ درصد و ایستگاه شاهد ۶۰ درصد پیشرفت دارد.

وی ادامه داد: در خط دو متروی اصفهان احداث ۱۶ ایستگاه برای فاز اول و دوم در نظر گرفته شده که فاز بعدی آن حد فاصل کهندژ به سمت خمینی‌شهر است؛ برای انجام عملیات آزادسازی فضای ایستگاه متروی رهنان در بودجه امسال اعتبارات لازم در نظر گرفته شده است.

وی با ابراز خرسندی از انجام عملیات حفاری از سمت جبهه غربی خط دو متروی اصفهان با استفاده از یک تی بی ام به قطر ۹.۵ متر گفت: در جبهه غربی خط دو ایستگاه‌های خلجا، چهارسوق و خرازی در حال احداث است و عملیات آزادسازی فضای ایستگاه فلسطین نیز به اتمام رسیده است؛ همچنین برای احداث ایستگاه‌های امام علی (ع)، ابن سینا و حافظ مذاکرات اولیه انجام شده و به زودی فعالیت اجرایی آن آغاز می‌شود.

شهردار اصفهان تأکید کرد: با این حرکت عظیم عملیاتی می‌طلبید که به موازات احداث خط دو تأمین تجهیزات و اجرای زیرساخت‌ها نیز انجام شود، اما شرایط تحریم و روابطی که در عرصه بین الملل با خلل مواجه شد اجازه نداد که در اصفهان حرکت نو و موازی در کنار عملیات عمرانی انجام شود، البته کوتاه نیامدیم و طی مذاکرات با شرکت مپنا و برگزاری جلسات مکرر در بانک مرکزی و مذاکرات موفقیت‌آمیز مقرر شده است، اجرا از شرکت خارجی به شرکت داخلی واگذار شود و با حمایت بانک مرکزی از طریق فاینانس این اهداف را عملیاتی کنیم.

وی افزود: انعقاد قرارداد عمرانی به میزان ۶۰۰ میلیون یورو معادل ۱۸ هزار میلیارد تومان در روزهای باقیمانده این دوره مدیریت شهری اقدامی افتخارآمیز خواهد بود، چراکه در حال حاضر که میزان بودجه شهرداری چهار برابر زمان آغاز فعالیت این دوره مدیریت شهری است و رقم آن به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، تأمین ۱۸ هزار میلیارد تومان برای تجهیزات برق و تأسیسات خط دو مترو پس از اتمام عملیات عمرانی آن مسرت بخش است البته این اقدامات می‌توانست چهار سال پیش در عملیات موازی با فعالیت‌های عمرانی خط دو انجام شود، اما دلایل خارج از اراده مدیریت شهری مانع شده بود.

نوروزی اظهار امیدواری کرد: در فرصت باقیمانده از فعالیت این دوره مدیریت شهری بتوانیم قرارداد ۱۸ هزار میلیارد تومانی را به سرانجام رسانده و ریل گذاری آن را به گونه‌ای انجام دهیم که این قرارداد عملیاتی شود؛ بی شک این مجموعه اقدامات بهم پیوسته را کسی به تنهایی نمی‌توانست انجام دهد.

وی با قدردانی از پیمانکاران متعدد خط دو مترو که با ایثارگری، شجاعت به خرج داده و وارد میدان شدند در حالی که می‌دانستند مشکلات مالی وجود دارد، گفت: اینجا مدیر طرح باید نوعی نقش مدیریتی را ایفا کند که این پکیج بهم پیوسته و پیچیده به نحو احسن فعال باشد.

شهردار اصفهان ادامه داد: از شورای اسلامی شهر اصفهان که در مواقع مورد نیاز با مصوبات خود همکاری لازم را با شهرداری کردند به طوری که شهرداری با هیچ مشکلی مواجه نباشد تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی با تقدیر از «طهرانی» معاون مالی و اقتصادی شهرداری اصفهان گفت: تا هفته گذشته ایشان ۲۰۴ مرتبه همراه با من به تهران آمدند که این اقدام به معنای اوج ایثار و همکاری بوده تا برای تکمیل مترو تأمین مالی مورد نیاز انجام شود، بی شک تعامل بین مدیریت سازمان قطار شهری و حوزه مالی و اقتصادی شهرداری بسیار کارساز و نتیجه بخش بوده است.

نوروزی تأکید کرد: اینکه سه هزار میلیارد تومان ظرف چند سال وارد این عرصه شده به این معناست که چرخ فعالیت عمرانی به موقع بچرخد تا مهندسان و کارگران که رکن اصلی همه کارها هستند بتوانند با عشق و علاقه زیر زمین شهر دیگری را بسازند.

وی گفت: کار کردن در اینجا یعنی کار در عمق یک معدن، زندگی توأم با خطر و ریسک و درواقع به معنای ایثار است که با عمل خیرخواهانه بسیار تفاوت دارد چرا که ایثار یعنی خود را فدا کردن برای ماندن دیگران و قطعاً ارزش مترو در بازوان و فکر و اندیشه مهندسان و کارگران فعال در آن است؛ این کارگران هستند که دستگاه عظیم تی بی ام را حرکت می‌دهند تا آسایش را در این شهر برای مردم تأمین کنند و رفاه به معنای واقعی فراهم شود.

نوروزی اظهار کرد: قطعاً کارگران و مهندسان در تأمین رفاه عمومی شهروندان و توسعه شهر به هر میزان که نقش ایفا می‌کنند، سهیم هستند و امیدواریم در سه سال آینده شاهد بهره برداری از خط دو مترو باشیم.

وی تأکید کرد: یقین دارم اگر همه شرایط در کشور فراهم باشد احداث یک خط مترو چهار سال بیشتر زمان نیاز ندارد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در خط یک مترو پس از گذشت ۱۷ سال تنها ۸۵ درصد فعالیت‌ها انجام شده بود، گفت: عده‌ای بر این باور بودند که در شش ماه نخست فعالیت این دوره مدیریت شهری، اقدامات عمرانی انجام نشد و دلیل این اظهارات آن بود که شناخت درستی از روند کارهای عمرانی نداشتند، چراکه همه کارها را در شش ماه نخست سال جاری را بر تکمیل خط یک مترو متمرکز کردیم به طوری که در مدت چهار ماه، ۱۵ درصد باقیمانده خط یک مترو را احداث و دعاوی ۱۷ ساله را حل کردیم و در چهار ماه به اندازه چهار سال کارکردیم؛ تعداد مسافران خط یک مترو را که در آن سال یک‌هزار و ۶۰۰ نفر در روز بود و با سرفاصله نیم ساعت با مترو جا به جا می‌شدند در پایان سال ۹۸ و قبل از شرایط کرونایی به ۱۲۰ هزار مسافر رساندیم که با سرفاصله زمانی ۱۱ دقیقه جابه‌جا می‌شدند که این به معنای کار انقلابی و جهادی بود و این حرکت باید تداوم پیدا کند.

وی خطاب به مهندسان و کارگران تأکید کرد: همه با امید این مسیر را به طور جدی ادامه دهید و بدانید که در حفظ جان مردم نقش دارید.

شهردار اصفهان با بیان اینکه امروز آلودگی هوا مردم را به مرگ تهدید می‌کند، اظهار کرد: اقدامات ترافیکی اثر مستقیم بر زندگی مردم دارد و همه این موارد به معنای توسعه پایدار، توجه به حقوق بشر و حقوق شهروندان است.

کد خبر 507400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.