۲۴ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷
۵ شاهکار از نویسندگان ایرانی

ادبیات کهن ایران همواره زبانزد بوده است، شکوه مردم این سرزمین را می‌توان در آثار فراوانی همچون "شازده حمام"، "امینه"، "جالی خالی سلوچ"، "شازده احتجاب"، "سال بلوا" و بسیاری از کتاب‌های باشکوه دیگر مشاهده کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قصه‌های فراوانی از سرگذشت‌ها و وقایع نوشته شده است. نویسندگان بسیاری از دیرباز به واسطه روایت این حکایات به شهرت رسیده اند. هنر تلفیق سنت‌، تاریخ، فلسفه و حتی عشق و جدایی را می‌توان در تاروپود این نوشته‌ها به وضوح دید. نویسندگان در این کتاب‌ها چنان به توصیف اتفاقات می‌پردازند که خواننده حضور خود را در آن‌ها احساس می‌کند. در ادامه به معرفی چند شاهکار از نویسندگان ایرانی می‌پردازیم:

شازده حمام

" محمد حسین پاپلی یزدی" متولد سال ۱۳۲۷ شهر یزد است. "شازده حمام" یکی از آثار خارق‌العاده وی به شمار می‌رود که در چهار جلد به چاپ رسیده است. در این کتاب می‌توان با خصوصیات مردم شهر یزد آشنا شد. درواقع این اثر روایاتی از زندگی و خاطرات کودکی و نوجوانی نویسنده است که در تار و پور آن واقعیت موج می‌زند. شازده حمام مجموعه‌ای از ۴۰ داستان واقعی است و اوضاع اجتماعی شهر یزد را در محله‌ای فقیرنشین بازگو می‌کند. یکی از بارزترین ویژگی این کتاب خواندنی وقایع و رویدادهای فراوانی است که از مسائل و مشکلات زندگی توده مردم و شرایط و ویژگی‌های مشاغل آن‌ها در آن دوره، با بیان شیرین و جذاب مطرح می‌شود.

امینه

"امینه" نوشته "مسعود بهنود" نویسنده و روزنامه نگار است که قصه زنی است که در دوران صفویه زندگی می‌کرد، درواقع این اثر تلفیق داستانی افسانه‌ای و تاریخی و روایتی جذاب از زندگی یک زن در آن دوران است. کتاب داستان "سلطان حسین صفوی" است که شیفته "امینه" می‌شود، او را به عقد خود می‌آورد و سوگلی خود می‌کند. در این کتاب می‌خوانیم که "امینه" زنی چموش و زیرک است و نقش برجسته ای در پایه گذاری سلسله قاجاریه ایفا می‌کند. درواقع این کتاب یکی از پرطرفدارترین رمان‌های تاریخی است که دوران فروپاشی صفویه تا پایان سلسله قاجار را روایت می‌کند.

جای خالی سلوچ

"جای خالی سلوچ" یکی از مهمترین و پرفروش‌ترین آثار در ادبیات معاصر ایران است که به قلم "محمود دولت آبادی" نوشته شده است. این اثر اولین بار در سال ۱۳۵۷ منتشر شد. نویسنده این کتاب را طی ۷۰ روز پس از آزادی از زندان ساواک نگاشته است، اثری باشکوه که زندگی پرفراز و نشیب زنی روستایی به نام "مِرگان" را روایت می‌کند. این زن بعد از ناپدید شدن ناگهانی همسرش "سلوچ" تلاش می‌کند با شرایط سخت زندگی کنار بیاید. یکی از ویژگی‌های بارز این کتاب چیره‌دستی و ظرافت خاص بیان داستان است؛ به طوری که خواننده گمان می‌کند نویسنده در تمام صحنه‌های داستان حضور دارد.

شازده احتجاب

"هوشنگ گلشیری" در سال ۱۳۱۶ در اصفهان متولد شد، او را یکی از تأثیرگذارترین داستان‌نویسان معاصر زبان فارسی می‌دانند. "شازده احتجاب" یکی از قوی‌ترین کتاب‌های ایرانی که به قلم وی نوشته شده است و به واسطه آن در مدت کوتاهی به شهرت رسید. این اثر در سال ۱۳۴۸ به انتشار درآمد و به سرعت یکی از جذاب‌ترین رمان‌های کوتاه شناخته شد. "شازده احتجاب"، داستان فروپاشی نظام شاه و خان در سنت فرهنگی ایران است در واقع در این اثر آخرین بازمانده آن‌ها به مرگ نزدیک شده است و خاطرات خانوادگی خود را مرور می‌کند و شاید به طریقی قصد خودشناسی دارد.

سال بلوا

رمان "سال بلوا" روایتی شیوا و جذاب از زندگی زنی است که بین انتخاب شهرت و عشق مانده است. "عباس معروفی" نویسنده این اثر به خوبی احساسات یک زن را ترسیم کرده است. بسیاری از مخاطبان "عباس معروفی" را به واسطه "سال بلوا" می‌شناسند. وی متولد سال ۱۳۳۶ در تهران است و در زمینه‌های مختلف از جمله نمایشنامه‌نویسی، شعر و روزنامه‌نگاری نیز فعالیت داشت. "سال بلوا" ماجرای زندگی "نوشا" دختر یک سرهنگ است که در آرزوی رسیدن به قله‌های موفقیت مدام سقوط می‌کند و سرنوشت هر بار او را به چالش می‌کشد، گاه با عشق و گاه با اجبار.

کد خبر 507379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.