ناقوس ساعت ملکه ویکتوریا در شمس‌العماره به صدا درآمد

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: زنگ ناقوس ساعت ملکه ویکتوریای انگلیس که ۱۵۰ سال پیش به عنوان هدیه به ناصرالدین شاه قاجار اهدا شده بود، پس از چند سال خاموشی از فراز عمارت عالی شمش‌العماره کاخ گلستان تهران به گوش رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد سالاری در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

"زنگ ناقوس ساعت ملکه ویکتوریای انگلیس که ۱۵۰ سال پیش به عنوان هدیه به ناصرالدین شاه قاجار اهدا شده بود، پس از چند سال خاموشی از فراز عمارت عالی شمش‌العماره کاخ گلستان تهران به گوش رسید.

جریان این ساعت در تاریخ این گونه بیان شده است که ناصرالدین شاه عاشق ساعت بود و از این رو در روزگار حکومتش به هر کشوری که پا می‌گذاشت ساعت هدیه می‌گرفت و تحفه‌ای نیز از انگلستان به کشورمان آورد. هم‌اکنون حدود ۳۰ ساعت در کاخ گلستان نگهداری می‌شود که بیشتر آنها به این شاه قاجاری پیشکش شده است.

هدیه ملکه بریتانیا، ساعتی دوطرفه‌ای است که از حدود ۱۵۰ سال پیش بر بالای عمارت شمس‌العماره نصب شد و به گونه‌ای بود که صدای بسیار بلندی داشت و هر بار در گردش خواب‌وخوراک را از کاخ‌نشینان و حتی مردمان شهر تهران می‌ربود. از این رو ناصرالدین شاه دستور داد تا صدای آن کم شود ولی با دستکاری ساعت به دست نابلدان، دیگر آن صدا برای همیشه خاموش شد.

با این توصیف ساعت همچنان تا پایان حکومت قاجار کار می‌کرد که با پایان یافتن حکومت قاجاری و روی کار آمدن پهلوی‌ها، عمر این ساعت هم تقریباً به سر آمد. ساعت شمس‌العماره قریب به ۹۰ سال، ساعت ۶ و ۱۰ دقیقه روزی از روزهای سال ۱۳۰۴ را نشان دهد.

پس از آن در سال‌های ۱۳۸۹، ۱۳۹۱ و ۱۳۹۷ مجدد تعمیر این ساعت در باب عالی انجام شد و چند صباحی نیز فعال بود اما پس از چندی از مدار خارج و دوباره از حرکت بازماند. "

کد خبر 507283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.