احداث تفرجگاه کوهشار منطبق با توپوگرافی زمین

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: تفرجگاه ۷۸ هکتاری کوهشار با هدف ایجاد فضایی آرامش‌بخش برای مردم و با رعایت مدیریت منابع آبی با کمترین تغییرات در محیط طبیعی و براساس طراحی منطبق با توپوگرافی زمین، طراحی و احداث شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمیدرضا موحدی زاده در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به احداث تفرجگاه ۷۸ هکتاری کوهشار در ارتفاعات جنوبی مشهد نوشت:

" عملیات اجرایی کلان‌پروژه کوهشار در ارتفاعات جنوبی مشهد و در حاشیه بولوار نماز حدفاصل بولوار شهدای ارتش تا بولوار کوشش، در فضایی بیش از ۷۸ هکتار از سال گذشته آغاز شد.

این پروژه با هدف ایجاد فضایی آرامش‌بخش برای مردم و با رعایت مدیریت منابع آبی با کمترین تغییرات در محیط طبیعی و براساس طراحی منطبق با توپوگرافی زمین، طراحی و احداث شد.

به منظور کاهش هدر رفت آب در این پروژه، کلیه مسیرهای آب و مخازن ایزوله شده و یا در بسترهای سنگی کوه تعبیه شده است و مسیرهای تردد شهروندان در شیب کوه به صورت طبیعی و منطبق با محیط کوهستانی با پوشش شنی احداث شده، سایر مسیرها نیز با شیبی تندتر به صورت پاکوب طراحی و اجرا شده و متناسب با استفاده کوهنوردان به صورت طبیعی قابل توسعه است.

در این پروژه فضایی به وسعت بیش از ۱۴ هکتار به مسیر آب و فضای سبز پیرامونی آن اختصاص پیدا کرده و مابقی عرصه نیز به صورت جنگل کاری روی شیب‌های کمربند سبز جنوبی در طرفین اجرایی شده است.

بخش‌های اصلی این پروژه از خط الراس تا دریاچه پایینی به ترتیب شامل آبشار ۱۹۰ متری خط الراس، آبراهه‌ای به طول بیش از ۲۵۰ متر، استخر اول به مساحت ۸۰۰ مترمربع که بر روی مخزن ذخیره آب به حجم ۳۵۰۰ مترمکعب و سرپوشیده قرار گرفته، رودخانه‌ای به عرض حدود ۴.۵ متر و طول ۳۰۰ متر که با تراس بندی در طول مسیر با مصالح سنگی و منطبق با دره طبیعی موجود ایجاد شده و در نهایت دریاچه اصلی پروژه با مساحت ۴۲۰۰ مترمربع، که به دلیل انطباق با شیب طبیعی زمین در دو سطح با اختلاف ۲.۵ متر طراحی شده است. "

کد خبر 507275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.