ویروس دلتای هندی از برخی جنبه‌ها با دیگر واریانت‌های کرونا متفاوت است

رئیس مرکز تحقیقات و آزمایشگاه ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی گفت: قبلا هدف از تزریق واکسن این بود که از بیماری علامت‌دار جلوگیری کنیم، اما الان با توجه به واریانت‌ها هدف این است که از بیماری‌های شدید یا مرگ و میر جلوگیری شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا ناجی در اینستاگرام خود نوشت:

"واقعیت این است که قبلاً هدف از تزریق واکسن این بود تا از بیماری علامت دار جلوگیری کنیم، اما الان با توجه به واریانت‌ها هدف این است که از بیماری‌های شدید یا مرگ و میر جلوگیری شود.

ویروس دلتا و یا همان ویروس هندی از برخی جنبه‌ها با دیگر ویروس‌های کرونا که واریانتی دیگر دارند، متفاوت است، جهش‌ها که در این ویروس وجود دارد باعث شده تا چند خصوصیت پیدا کند.

اول اینکه میزان انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر بسیار افزایش پیدا کرده است، در مقام مقایسه وقتی واریانت بریتانیایی را ملاحظه می‌کنید، می‌بینید که همین ویروس جهش یافته باعث افزایش ابتلاء و درگیری بیشتر ریه می‌شود و مثلاً در یک خانواده همه با هم مبتلا می‌شوند، ویروس جهش یافته حتی در کودکان هم ابتلاء را بالا می‌برد و در کل باعث درگیری شدید ریه می‌شود.

ویروس جهش یافته‌ی دلتا خصوصیات دیگری هم دارد، به دلیل تأثیرات جهش ویروس روی آن در برابر سیستم ایمنی مقاومت و گریز دارد. تلاش برای تزریق واکسن هم برای کاهش گریز از سیستم ایمنی، فوت و بستری در بخش‌های آی‌سی‌یو بوده است.

اخیراً هم یک ویروس دیگری از همین نوع به نام دلتا پلاس به وجود آمده که تغییر دیگری در آن دیده می‌شود که مقاومت و گریز از ایمنی در ویروس دلتا بیشتر شده است، در واقع نگرانی دیگری ایجاد کرده است، چون امکان دارد، باعث ایجاد موج دیگری شود.

در پاسخ به اینکه آیا امکان دارد جهش دیگری از ویروس را داشته باشیم که مقاومت واکسن در برابر ویروس را بی‌اثر کند؟ این امکان وجود دارد، در این مورد باید به تجربه‌ی کشورهای دیگر که واکسیناسیون وسیع دارند توجه کرد، حتی امکان دارد موج‌های جدید هم آنجا ببینیم چون ویروس در هر کشوری وارد می‌شود و اکثر افراد که واکسینه نشدند را مبتلا می‌کند.

اما این موضوع منافاتی ندارد که بگوییم افرادی که واکسینه هستند یا به عفونت گرفتار شدند دیگر مبتلا نمی‌شوند چون ما عفونت مجدد و شکست ایمنی را در افرادی که مبتلا شدند یا واکسن زدند را می‌بینیم. "

ویروس دلتای هندی از برخی جنبه‌ها با دیگر واریانت‌های کرونا متفاوت است

ویروس دلتای هندی از برخی جنبه‌ها با دیگر واریانت‌های کرونا متفاوت است

کد خبر 507267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.