بورس امروز چهارشنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

درآمد گروه کارخانه‌های تولیدی نورد آلومینیوم ، با رشد ۵۸ درصدی به پنج هزار و ۹۷۲ میلیارد تومان، سود ناخالص شرکت با رشد ۲۱۶ درصدی به دو هزار و ۳۹۹ میلیارد تومان و سود خالص شرکت با رشد ۳۹۶ درصدی به هزار و ۶۶۴ میلیارد تومان رسیده است.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ چهارشنبه ۲۳ تیرماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با رشد هزار ۳۰۵ واحدی به سطح یک میلیون و ۳۰۵ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد هزار ۳۵۱ واحدی در سطح ۴۰۱ هزار ۶۹۳ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار رشد ۰.۱۳ درصدی و شاخص هم وزن رشد ۰.۳۴ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز چهارشنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۴۱ واحدی به سطح ۱۸ هزار ۹۹۰ واحد رسید.

بورس امروز چهارشنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: (حاصل ضرب حجم معاملات انجام شده در قیمت‌ها) بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۵۹ هزار ۹۹۱ و ۷۵ هزار ۲۰۶ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: (تعداد سهام معامله شده حجم گفته می‌شود) بازار بورس و فرابورس به ترتیب هفت میلیارد ۶۵۵ میلیون و پنج میلیارد ۱۰۴ میلیون برگه سهم بود.

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز چهارشنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز چهارشنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

شرکت بورسی فنوال

بورس امروز چهارشنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نگاهی به عملکرد شرکت

(تمامی عددها در صورت مالی به میلیون ریال است)

بورس امروز چهارشنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

درآمد عملیاتی: (درآمدی که از محل فعالیت یا خدمت اصلی شرکت است) شرکت رشد ۵۸ درصدی داشته است و به پنج هزار و ۹۷۲ میلیارد ریال رسیده است.

سود ناخالص: (سودی که از کسر هزینه‌های عملیاتی از درآمدهای عملیاتی حاصل می‌شود) شرکت رشد ۲۱۶ درصدی داشته است و به دو هزار و ۳۹۹ میلیارد ریال رسیده است.

سود خالص: (حاصل کسر تمامی هزینه‌ها از تمامی درآمدها است، مالیات نیز کسر شده است) شرکت رشد ۳۹۶ درصدی داشته است و به هزار و ۶۶۴ میلیارد ریال رسیده است.

سود خالص هر سهم: (تقسیم سود خالص بر تعداد سهام شرکت) هر سهم معادل با دو هزار و ۴۵۴ ریال است و که با قیمت دو هزار و ۹۲۰ ریالی سهم پی بر ای (p/e) (قیمت تقسیم بر میزان سود به ازای هر سهم، هرچه کمتر باشد مطلوب‌تر است) ۱۰ واحد را به خود می‌گیرد.

سرمایه ثبت شده شرکت ۶۷۸ میلیارد ریال است.

تغییرات حقوق مالکانه، تغییرات سود انباشته

بورس امروز چهارشنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

سود انباشته (سودی که در سال‌های گذشته در بین سهامداران توزیع نشده و در حساب شرکت باقی مانده است) شرکت با رشد ۳۰۹ درصدی به هزار ۶۶۲ میلیارد ریال افزایش یافته است.

حقوق مالکانه (حاصل کسر تمامی بدهی‌ها از تمامی دارایی‌های شرکت) شرکت رشد ۱۳۷ درصدی داشته است و به دو هزار ۸۲۱ میلیارد ریال رسیده است.

تابلوی معاملات

بورس امروز چهارشنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

سهام این شرکت با پی بر ای ۱۰ واحدی پتانسیل رشد قیمتی بر مبنای p/e را دارد، وضعیت سودآوری و عملکرد مالی شرکت نیز مناسب است.

p/s شرکت برابر با ۲.۵۳ می‌باشد که نسبت مناسبی است. ( این نسبت بیانگر قیمت به ازای فروش به ازای هر برگه سهم است، مانند p/e هرچه کمتر باشد بهتر است، یعنی شرکت به ازای این ارزش بازاری که گرفته توان فروش بالاتری دارد).

(هیچ سیگنالی در خصوص خرید یا فروش نمی‌باشد و صرفاً بررسی صورت‌های مالی شرکت است)

اخبار بازار بورس

علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس می‌گوید "طرح عرضه بورس در خودرو فعلاً در کمیسیون صنایع در حال بررسی است و بعید می‌دانم که به این زودی وارد صحن و در خصوص آن تصمیم‌گیری شود.

در خصوص واکسن برکت، از هفته اول مردادماه هر هفته یک میلیون و ۲۰۰ هزار دز واکسن کرونا تحویل وزارت بهداشت می‌شود. این رقم در میانه مرداد ماه به دو میلیون دز خواهد رسید.

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی از افزایش ۱۰ درصدی قیمت شکر نسبت به ماه گذشته خبر داد

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی می‌گوید " مجوز داده شد تا بخش صنعت که بخش پرمصرف کشور است بتواند برای خود نیروگاه بسازد و ساخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه به این بخش محول شد.

مکانیزم شفاف کشف نرخ خوراک پالایشگاه‌ها از مسیر بورس انرژی می‌گذرد

علی نقوی مدیرعامل بورس انرژی، ضمن اشاره به این مطلب که طبق ماده ۱۳ قانون رفع موانع تولید، شرکت‌های تولیدی ذی ربط تابع وزارت نفت مجاز هستند تا قیمت پایه نفت خام و میعانات گازی عرضه شده در بورس را تا دو درصد کمتر از ۹۵ درصد فوب خلیج فارس برای پالایشگاه‌ها تعیین کنند گفت: در بورس انرژی تمامی زیرساخت‌های لازم برای اجرایی شدن این ماده وجود دارد تا خوراک مورد نیاز صنعت پالایشگاهی در این بورس عرضه شود. وی ادامه داد: در بورس انرژی ایران تمامی زیرساخت‌های لازم برای اجرایی شدن این ماده وجود دارد تا خوراک مورد نیاز صنعت پالایشگاهی در این بورس عرضه شود.

به گفته نقوی، عرضه خوراک پالایشگاه‌ها در بورس انرژی ایران موجب تعیین وضعیت نرخ خرید خوراک و شفافیت بیشتر صورت‌های مالی پالایشگاه‌ها، افزایش درآمد ناشی از تخفیف دو درصدی نرخ خوراک می‌شود.

مدیر عامل شرکت بورس انرژی خاطرنشان کرد: با وجود چنین مزایایی اما در چند سال اخیر هیچ‌گونه عرضه داخلی نفت خام و میعانات گازی مورد نیاز پالایشگاه‌ها از سوی شرکت‌های تابعه وزارت نفت انجام نشده است.

نقوی در پایان اظهار کرد: با پیگیری‌های مستمر انجام شده، در حال حاضر میعانات گازی مورد نیاز پالایشگاه‌های کوچک (مینی ریفانیری ها) به صورت منظم و مستمر در بورس انرژی ایران عرضه می‌شود و مدیران پالایشگاه‌های کوچک در کنار بورس انرژی پیگیر جدی عرضه خوراک در بورس بودند تا در فضای شفاف و رقابتی امکان خرید داشته باشند

اخبار شرکت‌ها

در بورس کالا، آهن اسفنجی ۸۳ – ۸۵ میلیون ریال، استایرن بوتادین رابر ۳۸۷ – ۴۰۱ میلیون ریال، ABS شبصیر ۵۶۶ میلیون ریال، الکیل بنزن خطی ۴۱۱ میلیون ریال، روغن پایه SN۵۰۰ شسپا ۲۰۶ میلیون ریال، سیمان تی پ۲ هر تن ۳,۶۲۲ هزار ریال قیمت خورد.

انبار ضایعات بدون ارزش شگویا روز گذشته دچار حریق شد. این انبار خارج از محوطه شرکت است و تأثیری بر شرکت ندارد.

شرکت دخانیات ایران در آینده نزدیک به بورس می‌آید و ۱۰ درصد آن عرضه می‌شود

در مجمع مبین گفته شد: در توسعه پروژه آپادانا هزار و ۲۴۰ میلیارد تومان تأمین مالی مستقیم انجام شده و دو هزار میلیارد تومان تسهیلات اخذ شده است. آپادانا در سه ماهه دوم ۱۴۰۱ به بهره برداری می‌رسد. این پروژه برای تولید سالانه ۱.۶۵ میلیون تن متانول است. پیگیری اصلاح فرمول شورای رقابت برای نرخ سرویس‌های جانبی یکی از مهم‌ترین اقدام سال جاری است که در دستور کار قرار دادیم. شرکت‌های فاز یک مانند آریاساسول، پارس و پارسیان سپهر در سال جاری اقدامات توسعه‌ای در پیش دارند و برای این اقدامات مرتباً به شرکت‌های یوتیلیتی مراجعه می‌کنند که این وضعیت بازار خوبی را برای مبین فراهم کرده است. منطق فرمول شورای رقابت این بود که مصرف کننده و تولیدکننده بازده یکسانی داشته باشند. در دو سال اخیر به دلیل رشد ارز، پتروشیمی مبین و فجر با این فرمول متضرر شدند.

در مجمع کحافظ گفته شد: قرار است شرکت در سال جدید با جذب یک‌چهارم نیروهای فعلی، تولید خود را به دو برابر برساند. تولید شرکت در سه ماهه نخست توانست رشد ۲۶ درصدی در تولید داشته باشد. بشدت در جنوب خلیج فارس کارکردیم و مشتریان ما از جهت حمل و نقل و فاصله جغرافیایی، رغبت بیشتری دارند که با شرکت کاشی حافظ کار کنند. مانند امارات و کویت و قطر. در حال حاضر قیمت سایز ۱۰۰ در ۱۰۰ هر متر، شش دلار است که صادر کرده ایم. دستگاه‌های خط جدید شرکت از هفته آینده در کارخانه نصب خواهند شد. برای خرید ماشین آلات تسهیلات ارزی دریافت نکردیم.

اخبار بازارهای جهانی

صنعت و معدن می‌گوید: بنا بر داده‌های ICIS قیمت پلی پروپیلن رافیا CPT ترکیه از مبدا ایران پس از اتمام اصلاحی که از سقف تاریخی ۱۹۶۰ دلاری اسفند داشت در حوالی هزار و ۲۸۵ دلار به ثبات نسبی رسیده است.

قیمت محصولات فولادی در بازار نقدی و آتی چین در هفته گذشته با رشد قیمتی همراه بودند که این رشد قیمت در هفته جاری نیز ادامه پیدا کرده است. دلیل افزایش قیمت، انتظار بازار بر کاهش بیشتر تولید است.

نرخ‌های کنستانتره و گندله سنگ آهن در هفته منتهی به ۹ جولای بعد از بازگشت تقاضای چینی‌ها که به دنبال جشن ۱۰۰ ساله حزب کمونیست این کشور بوده، با رشد همراه شده است. کنستانتره ۶۶ درصد سی اف ار چین با رشد ۲.۷ دلاری به ۲۴۵ دلار در تن و گندله ۶۵ درصد با افزایش ۲.۵ دلاری به ۳۰۳ دلار در تن رشد قیمت داشته است.

بازار صنعت خودروهای الکتریکی به گونه‌ای داغ شده که سال گذشته فروش خودروهای برقی در اروپا، از سطح یک میلیون دستگاه عبور کرد. علاقه بازار مس به صنعت وسایل نقلیه الکتریکی به این دلیل است که شدت استفاده از این فلز در حدود ۸۰ کیلوگرم برای هر وسیله نقلیه که چهار برابر بیشتر از یک موتور احتراق داخلی است.

نقشه بازار بورس

بورس امروز چهارشنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

منابع: سایت tsetmc شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، codal سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران، کانال تحلیلی ولید هلالات، پایگاه خبری بازار سرمایه، کارگزاری صنعت معدن، کانال تحلیلی کامودیتی (امیر صباغ)، کانال تحلیلی مبین تحلیل

کد خبر 507218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.