جدیدترین جزئیات ماجرای قمه‌کشی هلیا

واکنش‌های فراوانی به قمه‌کشی دختر نوجوان اصفهانی شده است، اما هنوز سرانجام هلیا مشخص نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چند روزی است که فضای مجازی درگیر رد و بدل کردن ویدئویی است که کاربران از آن به عنوان ویدئو قمه کشی هلیا یاد می‌کنند، در این ویدئو نشان داده می‌شود که دختران نوجوان بعد از درگیری لفظی وقیحی که دارند و ناگهان تنش میان آنها به برخورد شدید و در نهایت قمه‌کشی ختم می‌شود.

واکنش‌های زیادی از سوی مسئولان ذی‌ربط، کارشناسان امر و مردم نسبت به این موضوع عنوان شده و این فیلم همچنان در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد و اظهار نظرات تمامی ندارد و کمتر کسی را پیدا می‌کنید که این فیلم را ندیده باشد و یا راجع به آن حرف نزده باشد.

این معضل اجتماعی مشکل امروز و دیروز نیست و نشان از دردی کهنه دارد که مرهمی کارساز و مؤثر می‌خواهد، نه اینکه صرفاً بگویند این درمان و چاره کار است، باید وارد میدان شد و دستی بر آتش برد تا شاید کمی از این درد که دامن‌گیر دختران نوجوان شده و آنان را به جای داشتن شأن اجتماعی، دست مایه خنده و مضحکه این و آن کرده است، کاسته شود.

احضار هلیا دختر قمه‌کش و دوستانش به اداره پلیس

در این رابطه علی اصفهانی، دادستان عمومی و انقلاب اصفهان از صدور دستور شناسایی و تشکیل پرونده برای خاطیان در پرونده کلیپ درگیری دختران در اصفهان خبر داد. باید بدانند عواقب ناشی از عدم نظارت و تقلید برخی حرکات یا دسترسی به سلاح سرد می‌تواند جبران ناپذیر باشد و خشونت و حتی قتل را به کانون خانواده‌ها بکشاند.

همچنین سرهنگ جهانگیر کریمی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان در خصوص ماجرای قمه کشی دختر اصفهانی، اظهار می‌کند: پس از انتشار کلیپ درگیری چند دختر در فضای مجازی و نمایش قمه توسط یکی از آنها به لحاظ حساسیت موضوع و بازنشر گسترده آن در فضای مجازی موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت. پس از رصد اطلاعاتی انجام شده عوامل انتشار دهنده این کلیپ و دختر نوجوان که اقدام به درگیری کرده بودند شناسایی و ضمن هماهنگی قضائی احضار شدند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان ادامه می‌دهد: بررسی‌های اولیه نشان دهنده این است که افراد خاطی در فضای مجازی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و دوست شده بودند و تحت تأثیر القائات منفی دوستان ناباب خود دست به اینگونه رفتارها زدند. در واقع بروز این گونه رفتارهای هنجارشکنانه در جامعه زنگ خطری برای خانواده‌ها است که نظارت بیشتری بر دوستان و فعالیت فرزندان در فضای مجازی داشته باشند.

اما در این میان خود هلیا نیز در فضای مجازی درباره کاری که کرده و واکنش‌هایی که به قمه‌شی و ویدئوی درگیری‌اش بیان شده در اینستاگرام عکس‌العمل نشان داده و توضیحاتی درباره علت درگیری خود با دوستانش عنوان کرده است.

هشدار؛ حال حوزه اجتماعی خوب نیست

البته اظهارنظر سیدحسن موسوی، رئیس انجمن مددکاری ایران نیز در این بین نکات مؤثری را گوشزد کرده است: ویدئویی که پخش شد حامل چند پیام است و این ویدئوها هشداری است که به خودمان بیاییم که حال حوزه اجتماعی خیلی خوب نیست.

وی با بیان اینکه این نوع رفتارها نتیجه عدم حال خوب جامعه است، افزود: آنچه که محور این فیلم است، خشونت نام دارد که هر از چندگاهی به شکل‌های مختلف در کوچه، خیابان و پارک می‌بینیم.

موسوی چلک ادامه داد: آن چیزی که نگران کننده است این است که سنین این افراد پایین است، عمده افراد تشکیل دهنده این درگیری دختر هستند و از اعمال خشونت نسبت به همدیگر عبایی ندارند، در حالی که به ظاهر یک گروه هستند که منجر به اعمال حرکت‌های خشونت‌آمیز و درآوردن قمه در محلی می‌شوند.

وی افزود: پیام مهم این اتفاق این است که باید نگران فرزندان خود باشیم و نگران کسانی باشیم که آینده کشور را باید بسازند و این امر مستلزم این است که ما برای بار آوردن مهارت‌های بهزیستی اجتماعی، سلامت روان و سلامت اجتماعی، مهارت‌های ارتباطی و تاب‌آوری برنامه‌ریزی کنیم و کارهای مؤثری را انجام دهیم، چرا که اگر امری در این خصوص رخ ندهد با موضوع کرونا نگرانی‌هایمان به مراتب بیشتر افزایش می‌یابد.

آخرین وضعیت انتشار کلیپ "هلیا" در شبکه‌های اجتماعی

رصد کانال دیتاک از چهار بستر خبر، اینستاگرام، تلگرام و توئیتر نیز تاییدکننده دسته‌بندی‌های مذکور است.

بر این اساس ۴۰٫۱ هزار توییت نتیجه واکنش اهالی توئیتر به این موضوع بوده است. واکنشی که با ۱۳٫۸ هزار ریتوییت و ۲۹۲٫۵ هزار لایک و استفاده از هشتگ‌های # هلیا، #هلیانکنشر_میشه و #قمه پیگیری شده است.

توییتری‌ها بیش از سایر بسترها با رویکرد طنز به این موضوع پرداختند. از تهدید باشگاه فوتبال برای انتشار قراردادها با چاشنی تهدید به اینکه «اگر قراردادها را منتشر نکنید می‌گیم هلیا بیاد» تا متن «من انتظار داشتم هلیا با یه بد بد بد قهلم، سر و تهش رو هم بیاره قمه شو در میاره یا ابللفضل» که با ۱۰۳۶۰ لایک، پرلایک‌ترین محتوای توییتر بوده، نمونه‌هایی از واکنش توییتری‌ها بوده است.

اما در تلگرام علاوه بر اطلاع‌رسانی این کلیپ، بیشتر سعی در الصاق این رفتار به دهه هشتادی‌ها صورت گرفته است. نتیجه کنش اهالی تلگرام ۵٫۴ هزار پست با ۲۲٫۵ میلیون بازدید بوده است. پست کانال گیزمیز با متن «چه خبره تو پارکا. این دهه هشتادیا چرا قمه بدستن. تو باید الان دنبال درس و مشقت باشی نه قمه‌کشی» با ۲۹۳٫۱ هزار بازدید پربازدید ترین محتوای تلگرام بوده است.

کنش کاربران اینستاگرام که حول بازنشر و لایک این کلیپ بوده است با ۱٫۸ هزار پست، ۹۹٫۷ هزار لایک و ۹٫۹ هزار کامنت بوده است که تلاش برای پیوند زدن این کلیپ با ضعف سیستم حاکمیت در ابن بستر بیشتر دیده می‌شود.

«هلیا» در بستر خبر

«هلیا» در بستر خبر با ۶۶۰ محتوا که سهم پایگاه‌های خبری در آن بیشتر بوده پیگیری شده است.

آنچه بیش از هر چیز درباره رفتار هلیا که برخی آن را نشانگر گونه‌ای نوظهور و البته متفاوت از خشونت در زیرپوست این نسل می‌دانند، باید مدنظر قرار گیرد، پرهیز از برچسب‌زنی به او و همسالانش است. رفتار رسانه‌ای ما دقیقاً در این نقاط دارای اهمیت است. ما می‌توانیم فرد و یک گروه را ذیل یک صفت و رفتار قرار دهیم و آن‌ها را از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل کنیم یا می‌توانیم این رفتار را واکنشی هیجانی و از روی ناپختگی معرفی کنیم که امری قبیح است و نه دستمایه طنز و سرگرم شدن. ما باید «رفتار» را تقبیح و علل آن را واکاوی کنیم اما از فرد، نسل و جنسیت صیانت کرده و صفات «ساختارشکن»، «بی‌فایده» و «ضداجتماعی» را کنار بگذاریم. واکنشی که یک نسل و جنسیت را مورد هجمه قرار دهد قطعاً منجر به بازتولید رفتارهای مشابه خواهد شد.

کد خبر 507158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • نگین IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    18 42
    کاش به جای تعصبات الکی ،تصمیمی بهتری در مورد هلیا گرفته بشه ،هلیا در زمینه رزمی توانمند است کاش این توانایی با یه مربی کارآزموده هدایت بشه
  • ناشناس IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    21 13
    الان اخرش چی این دختر نباید بابت کارش براساس قانون جواب بده قانونی که برای پسرها اجرا میشه!!؟
    • .... IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      28 18
      شات آپ بابا شما پسرا زیادی آزادید ما دخترا آزاد نیستیم تو هم هیچ نقشی تو قانون نداری پس ببند فک و پسره ی احمق
    • alireza_hpr1 IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
      7 1
      آزادتون گذاشتن که اینجوری شدید
  • لیلی IR ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    12 3
    ب ما چ اصن؟؟؟ :/
    • ر IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      3 1
      آره به ماچه اول و آخرش همشون یه دیونه هستن
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    11 2
    باید حکم وحشت بهش بدن که درس عبرت بشه واسه خودش و آیندگان.. در آیند می‌خواهد مادر بشه خدا به داد فرزندانش برسد.
    • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      2 1
      تونمیخاد‌تو‌فکر‌بچه‌هاش‌باشی‌
    • اا IR ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      3 3
      به تو چه اصلا دحتره بد بخته بی چاره با چار پنچ تا میزننش باید تز خودش دفاع کنه همه مثل سگه وحشی افتادن به جونش منم میبودم همین کترو میکردم
  • ABOLFAZL_11228_78 IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    19 9
    د احمقا خجالت نمیکشین انقود چرت میگین فقط که چی طرف دعوا افتاد قمه کشید هنوز ندیدن چیزی که زیاد قمه قمه کش این مسخره بازیا چیه واسه دختر بیچاره انقدر شر درست کردین کانال میزنین کلیپ درست میکنین میدونین چقدر با ابروش بازی شد فقط انسان نباشید انسانیت داشته باشید برای درک کردن فقط کافیه خودتون جاش بزارین حال الانشو درک کنین متاسفم واستون الانم ممکن این حرفا به مسخره بگیرین کار همتون همین شده با آبرو دل یکی بازی کنین بعد بهش بخندین در صورتی که ممکن اون به خاطر کار شما مدت ها از ته دل نخنده از چشم خانوادش بیفته
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      12 11
      خفه شو
    • محدثه IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      7 1
      به نظرم شما خودت خیلی احمقی دختری که بخواد به خاطر بزرگ کردن اسم خودش از این غلطا کنه با خودش قمه جابه جا کنه حقشه ، هر بلایی سرش بیاد ، اون خودش با آبروی خودش بازی کرد ن ما بعدشم دختری که پیش هزار تا پسر بزرگ شده آبرو واسش مهم نیست پس شما جوش نخور .
  • نگران IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    11 8
    واقعا دلم به حال پسرم سوخت که دهه هشتادیه اینقد خجالتی ‌می ترسم وقتی بزرگترش شد و خواست ازد‌واج کنه با همچین دخترایی گذرش بیفته
    • الهه IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      2 0
      هه
  • IR ۰۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    8 2
    بابک خرمدین چی شد ؟
    • منصوری IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      4 0
      بروازباباش بپرس؟؟؟؟
  • IR ۰۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    5 1
    باآبروی یه دختراینجوربازی نکنیدازترس مرتکب یه اشتباه شدروزانه مسایلی ازاین بدتراتفاق میفته ولی صداشون درنمیادبایدفکردرمان بود
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    1 0
    باید یکم هم به هلیا حق بدیم چون اگه مو های منم اونجوری می کشیدن و پرتم میکردن... منم خیلی عصبانی میشدم..... ولی باز هم رفتار درستی نداشتن....... باید بهشون توضیح داده بشه تا متوجه اخلاق و رفتاررهای نادرستشون بشن.... با کتک و تنبیه...بد تر میشه...