تابستان داغ و دردسرهای قطعی برق

قطعی مداوم برق در اصفهان برای مشاغل و خانواده‌ها مشکلاتی ایجاد کرده و باعث اختلال عملکرد دستگاه‌های برقی و به دنبال آن بروز بی‌نظمی در زندگی روزمره مردم شده است. اصلی‌ترین نیاز مردم در فصل تابستان، استفاده از وسایل سرمایشی است که قطع مداوم برق آن را مشکل کرده و تحمل گرما را برای مردم سخت کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرقی نمی‌کند که شاغل باشید یا خانه‌دار؛ همه اقشار مردم نسبت به قطعی مداوم برق، اعتراض دارند. قطعی برق اصلی‌ترین دغدغه امروز مردم است چرا که در عصر حاضر بیشتر وسایل مورد نیاز ما برقی است و بدون کاربری آن‌ها زندگی بسیار سخت و حتی غیرممکن است. با کمی گشت و گذار میان مردم، می‌بینیم همه مردم از قطع برق گلایه دارند که در روند کار آنها اختلال بسیاری ایجاد کرده است.

اگرچه قطعی برق به دلیل مصرف زیاد برق است و از لحاظ اقتصادی این حجم از مصرف کنونی به صرفه نیست، اما قطعی مداوم برق صدمات اقتصادی بیشتر و سخت‌تری وارد می‌کند. مسئولان مربوطه دلیل قطعی برق را استفاده بیش از اندازه وسایل الکتریکی می‌دانند. این در حالی است که مردم از استخراج بیت کوین و مصرف برق بیش از اندازه ماینرها می‌گویند و حاضر به پذیرش توجیه مسئولان نیستند. قطعی برق تنها برای مشاغل آسیب‌زا نیست و زندگی خانواده‌ها را هم سخت کرده است.

با خاموشی وسایل سرمایشی، تحمل هوای گرم سخت می‌شود، با خاموشی یخچال و فریزر، مواد غذایی فاسد می‌شود، در مجتمع‌های آپارتمانی پمپ‌های آب از کار می‌افتد و آب به سهولت در دسترس نخواهد بود؛ از همه تلخ‌تر اگر کسی در خانه بیماری داشته باشد که برای درمان به استفاده تجهیزات برقی مانند ونتیلاتور نیاز داشته باشد جانش در خطر خواهد بود.

قطعی برق، علت سرگردانی خانواده‌ها و بروز بی‌نظمی در تقاطع‌ها

یک راننده تاکسی به خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: قطعی برق و خاموشی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در تقاطع‌های شهر بی‌نظمی زیادی ایجاد کرده است و حتی باعث بروز تصادف شده است، این موضوع باعث از دست دادن زمان زیادی می‌شود و نمی‌توانیم مسافر را به موقع سوار و پیاده کنیم. با وجود گرمای طاقت فرسای تابستان و بی‌آبی، قطعی برق دیگر قابل تحمل نیست.

تابستان داغ و دردسرهای قطعی برق

یک خانم خانه‌دار به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: امسال هوای بسیار گرم و غیرقابل تحملی داریم، قطعی آب یا فشار کم آن و قطعی برق و شیوع کرونا زندگی را سخت کرده است. در مجتمع‌های آپارتمانی آسانسور و پمپ آب از مهمترین وسایل زندگی امروزی است و تنها دلیل رسیدن آب به طبقات بالا وجود پمپ است در حالی که با قطعی برق از کار می‌افتد و انجام کارهای خانه‌داری را برای زنان طاقت فرسا کرده است.

وی ادامه می‌دهد: ما زنان خانه‌دار باید شام و ناهار خانواده را مهیا کنیم و نبود آب و برق واقعاً زندگی را برای ما سخت کرده است، در طول روز ساعات زیادی برق قطع می‌شود و در این مدت یخچال خاموش است و تمام مواد فریزر شده آب می‌شود، حتی آب خنک هم نداریم و این برای اعضای خانواده مشکل است. تحمل گرمی هوا برای کودکان و سالمندان سخت است و در برابر گرما تاب ندارند. در روزهای امتحانات بچه‌ها، بی‌برقی آنها را هم به دردسر انداخته بود و امتحانات را با اضطراب قطعی برق تمام کردند.

مختل شدن کار فروشنده و خریدار در بی‌برقی

یک فروشنده گوشت و ماهی به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: با قطعی برق و خاموش شدن یخچال‌ها، گوشت، ماهی و میگو فاسد می‌شود و باید دور ریخته شوند و این ضرر مالی سختی بر ما وارد می‌کند، در این دوران کرونا فروش ما کاهش داشته و قطعی برق هم دلیل دیگری برای ضرر کردن ما شده است.

وی ادامه داد: زمانی که برق قطع می‌شود، دستگاه‌های کارتخوان هم از کار می‌افتد و به دلیل این که این روزها مردم کمتر از پول نقد استفاده می‌کنند، نمی‌توانیم فروش داشته باشیم و در نتیجه مشتری‌هایمان را از دست می‌دهیم.

این فروشنده گوشت و ماهی ادامه داد: با وجود گرانی گوشت و ماهی، عده‌ای توانایی خرید این اقلام را از دست داده‌اند و الان هم مشتری‌های ثابت و مستمرمان را به دلیل قطعی برق از دست می‌دهیم.

استخراج رمز ارزها تنها دلیل قطعی برق نیست

محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این که میزان برق مصرفی مزارع استخراج رمزارز به اندازه‌ای نیست که باعث قطعی برق شود، علت اصلی این امر را بی توجهی وزارت نیرو به ایجاد نیروگاه‌های جدید دانست.

علیزاده می‌گوید: آخرین آمار بانک مرکزی درباره میزان برق مصرفی برای مزارع استخراج بیت کوین هزار کیلووات است. توانیر هم این عدد را بین هزار تا دو هزار مگاوات می‌داند اما بر اساس آخرین آمار مجوزهای صادر شده این عدد ۳۰۰ مگاوات است که اگر مزارع فاقد مجوز را هم در نظر بگیریم ۶۰۰ تا ۷۰۰ مگاوات خواهد شد؛ این عددی نیست که باعث قطعی برق باشد.

وی می‌افزاید: طبق آمار شرکت توانیر میزان کسری برق که منجر به قطعی می‌شود ۱۲ هزار مگاوات است. دلیلش هم این است که وزارت نیرو در برنامه ششم نتوانسته مطابق تکالیف خود نیروگاه ایجاد کند و صددرصد از تکالیف خود عقب است و حتی یک قرارداد هم برای ساخت نیروگاه جدید نداشته است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: قطعی برق زیان‌های آشکار و پنهانی دارد. زیان آشکار قطعی برق طی چند سال گذشته بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است. خسارت بر اقتصاد ملی و زیان پنهان آن هم این است که در همین دو، سه هفته شاهد قطعی مکرر برق چاه‌های کشاورزی و واحدهای تولیدی مثل فولاد، سیمان و آلومینیوم بوده‌ایم. وقتی واحدی مثل فولاد مبارکه دو هفته تعطیل باشد چه میزان ضرر اقتصادی بر آن شرکت وارد می‌شود؟ از چند روز پیش که این قطعی اتفاق افتاده افزایش قیمت زیادی در این محصولات شاهد بودیم و این فاجعه بزرگی است.

وی با انتقاد از عملکرد رضا اردکانیان در سمت وزارت نیرو گفت: ایشان ضرری به اقتصاد کشور وارد کرد که در طول تاریخ سابقه نداشت. امروز هیچ روزنه‌ای برای توسعه زیرساخت‌های اقتصادی در دولت آینده وجود ندارد زیرا اولین چیزی که ما به آن برای توسعه احتیاج داریم تامین آب و برق است که متأسفانه نه حوزه آب درست مدیریت شده و نه برق و کشور در بخش انرژی به قهقرا رفته است.

آخرین وضعیت صنعت برق کشور

رضا اردکانیان وزیر نیرو با اشاره به وضعیت صنعت برق کشور، اظهار می‌کند: تلاش کردیم تا جایی که امکان دارد صنایع بتوانند با شرایط کنونی وضعیت خود را تطبیق دهند. هفته آینده هنوز شاهد وجود گرمای نسبتاً بالایی هستیم و امیدواریم همکاری و همراهی‌ها ادامه یابد. اولویت این است که با همکاری بخش تجاری و خانگی و همکاری رسانه‌ها، مصرف برق کاهش یابد که ناچار به اعمال محدودیت برای صنایع نباشیم. با جلسه‌هایی که داشتیم برای صنایع تلاش کردیم تا جایی که امکان دارد آن‌ها بتوانند وضعیت خود را بهبود دهند.

وزیر نیرو تاکید کرد: بعد از مذاکرات مفصل و اعلام آمادگی صنایع بزرگ که یک هفته پیش صورت گرفت، ۱۳ صنعت بزرگ اعم از فولاد، آلومینیوم و مس اعلام آمادگی کردند که برای مصارف خود نیروگاه‌هایی به ظرفیت بیش از ۱۰ هزار مگاوات احداث کنند و دیروز موافقت نهایی با احداث این نیروگاه‌ها صادر شد.

به زودی نیروگاه‌های سیکل ترکیبی به مدار خواهد آمد

وزیر نیرو خاطرنشان می‌کند: ما اعلام آمادگی کردیم تعدادی از سایت‌ها را در قالب مقررات عرضه کنیم. تعدادی از نیروگاه‌های ما نیز آماده واگذاری هستند و این در پرتوی اظهار آمادگی از ناحیه صنایع بزرگ بوده است و تا دو تا سه سال آینده منجر به کاهش فشار روی سایر بخش‌ها خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: تعدادی از ساختگاه‌های ما هم مهیا است و چنانچه صنایع آمادگی داشته باشند این ساختگاه‌ها که تنها منتظر تامین منابع مالی هستند واگذار خواهیم کرد. این در پرتو اظهار آمادگی از سمت صنایع بزرگ است که در سال‌های آینده منجر به تولید برق بیشتر می‌شود.

تابستان داغ و دردسرهای قطعی برق

اعمال نشدن قطعی برق در بخش خانگی در روزهای اخیر

منصور شیشه فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: در روزهای اخیر، دیگر در بخش خانگی اعمال خاموشی نشده و یک ستاد بیست و چهار ساعته به نام ستاد بار منطقه‌ای برای نظارت منظم بر وضعیت توزیع برق سطح استان تشکیل شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، می‌افزاید: از ابتدای سال تاکنون با کشف شش هزار و هشت دستگاه ماینر در یک هزار و ۲۳۰ مرکز در مراکز تولید رمز ارز که توان تولید ۱۷ مگاوات برق را داشتند کشف شده است.

وی تصریح می‌کند: مقامات قضائی و امنیتی بر روند استخراج رمز ارز نظارت می‌کنند و در صورت لزوم برخوردهای لازم را به عمل می‌آورند همچنین محدودیت‌هایی در بخش صنعت سیمان و فولاد اعمال شده است تا زمان مصرف برق را به زمان‌هایی که مصرف برق در سطح استان پایین است، تقسیم کنند.

شیشه فروش با بیان این که افزایش دمای هوا مصارف را افزایش داده خاطرنشان کرد: لازم است شهرداری در تجهیزات سطح شهر از دستگاه‌های " یو پی اس" و ذخیره انرژی نور خورشید استفاده کند همچنین ارگان‌ها و بیمارستان‌ها موظف شدند ژنراتورهای خود را به کار بگیرند و از نظر فنی عیوب همه سیستم‌های برق را برطرف کنند.

به کارگیری نیروهای کمکی توسط پلیس راهنمایی و رانندگی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای با حضور شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی مقرر شد پلیس راهنمایی و رانندگی در تقاطع‌ها نیروی کمکی داشته باشند.

وی در رابطه با تأمین برق بیمارستان‌ها می‌گوید: برای بیمارستان‌ها برنامه ویژه‌ای در نظر گرفتیم تا از دو " فیدر" برق بگیرند و ژنراتورهای برق خود را تقویت و عیوب فنی را رفع کنند.

کد خبر 507093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.