ضوابط تأمین پارکینگ تا پایان شورای پنجم اصلاح شود

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران خواستار اصلاح ضوابط تأمین پارکینگ در شهر تهران در مدت باقی مانده از دوره پنجم شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد سالاری در جلسه امروز (سه‌شنبه) شورای شهر تهران ضمن انتقاد نسبت به تأخیر در تصویب بازنگری و اصلاح ضوابط تأمین پارکینگ کاربری‌های مسکونی و غیر مسکونی طرح تفصیلی، اظهار کرد: کمیسیون شهرسازی و معماری از ابتدای این دوره با توجه به بررسی‌ها و مطالعاتی که انجام داده بود و مطالعاتی که در دنیا در خصوص ضوابط تأمین پارکینگ شده است، سلسله نشست‌ها و جلساتی را برگزار کرد و حوزه شهرسازی و معماری شهرداری تهران بیش از یک سال پیش قراردادی را با یک تیم دانشگاهی در دانشگاه تهران منعقد کرد.

وی ادامه داد: نهایتاً گزارش بازنگری و اصلاح ضوابط تأمین پارکینگ در شهر تهران چند ماه پیش در جلسه کمیسیون ماده ۵ ارائه شد. مطالعات انجام شده، مطالعات درستی بود و نمونه‌های خوبی از دنیا در آنجا آورده شد. این موضوع مورد استقبال اعضای کمیسیون ماده ۵ و معاونان وزرا قرار گرفت و قرار شد که به فوریت اصلاحات لازم انجام شود و پس از تصویب کمیسیون ماده ۵، ابلاغ شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: طرح تفصیلی شهر تهران که در سال ۹۱ ابلاغ شده، یک نسخه واحد برای تأمین پارکینگ در مناطق شهر تهران تجویز کرده است. علی رغم این که امروز در مناطق مرکزی شهرهای دنیا، برای محدودیت جذب سفر، اجازه تأمین پارکینگ داده نمی‌شود اما ضابطه تأمین پارکینگ در طرح تفصیلی شهر تهران، تمام پارسل‌ها از جمله بازار تهران و مناطق ۱۲ و ۱۱ را ملزم به تأمین پارکینگ برای صدور پروانه کرده است. این در حالی است که ما چندین سال است برای محدودیت تردد خودروهای شخصی در مناطقی از شهر، طرح ترافیک و محدودیت طرح ترافیک را اجرا می‌کنیم.

سالاری با بیان این که طرح تفصیلی به عنوان سند فرادست شهر، دارای اشکالات اساسی در حوزه ضوابط تأمین پارکینگ است، گفت: طبق تأیید تمام کارشناسان و متخصصان حوزه شهرسازی و معماری، اگر این اصلاح ضوابط تأمین پارکینگ تصویب و اجرایی شود، طی یک سال به عنوان الگویی به تمام کلانشهرها و شهرهای کشور تسری پیدا می‌کند، بنده نیز در همین راستا جلساتی را با شهردار تهران، معاون شهرسازی و معماری، دبیر و اعضای کمیسیون ماده ۵ در این خصوص داشتیم و آنها نیز این موضوع را تأیید می‌کنند. از شهردار تهران تقاضا دارم در مهلت باقی مانده از این دوره، دو موضوع اصلاح ضوابط تأمین پارکینگ و موضوع TDR یا انتقال حق توسعه را برای اجرا شدن، در اولویت قرار دهند.

کد خبر 507035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.