جدیدترین عوارض واکسن کرونای جانسون اند جانسون

گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که واکسن تک دوز جانسون اند جانسون باعث بروز یک بیماری عصبی نادر در میان برخی افراد می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) هشدار داده است که واکسن جانسون اند جانسون احتمال ابتلا به یک بیماری عصبی نادر به نام سندروم گلین‌باره (Guillain-Barre) را در میان برخی افراد افزایش می‌دهد. سندروم گلین‌باره زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن اشتباهاً به سلول‌های عصبی خود حمله کند و باعث بروز ضعف عضلانی و گاهی اوقات فلجی می‌شود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) تخمین زده است که سالیانه بین سه تا شش هزار نفر به این سندروم مبتلا می‌شوند.

گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که تقریباً ۱۳ میلیون شهروند آمریکایی واکسن تک دوز "جانسون اَند جانسون" را دریافت کرده‌اند که از این میان ۱۰۰ نفر آن‌ها به سندروم گلین‌باره مبتلا شده‌اند. بیشتر افراد مبتلا به این نوع سندروم مردان ۵۰ سال به بالا بودند که معمولاً دو هفته از زمان دریافت واکسن آن‌ها گذشته بوده است. تقریباً همه افرادی که به این سندروم مبتلا شده بودند در بیمارستان بستری شدند و یکی از آن‌ها نیز جان خود را از دست داد.

به گفته سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در صورتی که فردی پس از دریافت واکسن جانسون اند جانسون علائمی مانند سوزن‌سوزن شدن، مشکل در راه رفتن و دوبینی را تجربه کرد، باید سریعاً به پزشک مراجعه کند. سندروم گلین‌باره ممکن است به دلیل بروز عفونت‌هایی مانند آنفلوآنزا، سیتومگالو ویروس و ویروس زیکا رخ دهد اما تعداد افراد بسیار کمی پس از دریافت واکسن‌های خاص دچار این اختلال شده‌اند.

کد خبر 506931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.