کرونا میزان استفاده از پلاستیک را افزایش داد

مدیرگروه برنامه‌ریزی سازمان مدیریت پسماند شهرداری زنجان گفت: شیوع بیماری کرونا، ممنوعیت استفاده از پلاستیک در جهان را به تعویق انداخت و سبب افزایش تولید پسماند پلاستیک شد.

به گزارش ایمنا، آزاده مدحت با بیان اینکه بقای زمین نیاز به دست‌ها، اندیشه و اراده‌های راسخ انسان‌ها دارد، اظهار کرد: زندگی مدرن امروز علی‌رغم رفاهی که برای بشر دارد، متأسفانه آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به پیکره محیط‌زیست و سلامت انسان‌ها وارد کرده است.

وی با بیان اینکه کیسه‌های پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف یکی از آسیب‌های جبران‌ناپذیر به محیط‌زیست و سلامتی انسان‌ها است، افزود: بسیاری از جهش‌های ژنتیکی در بروز سرطان‌ها و بیماری‌های جدیدی که امروزه گریبان‌گیر بشر است، به آسیب‌های جبران‌ناپذیر پلاستیک‌ها و کیسه‌های پلاستیکی باز می‌گردد.

مدیرگروه برنامه‌ریزی سازمان مدیریت پسماند شهرداری زنجان با اشاره به تجمع کیسه‌های پلاستیکی به هوا، آب، اکوسیستم‌های دریایی و ورود آن به زنجیره غذایی و بروز بیماری‌هایی که بشر در حال مبارزه با آن‌ها است، افزود: کیسه‌های پلاستیکی به دلیل سبک بودن، ارزان بودن و کاربری خوب آن، محبوبیت خوبی را در بین مردم دنیا پیدا کرد، به طوری که چهار درصد تولید نفت برای تولید مصارف پلاستیک بوده و بقایای آن بسیاری از پستانداران، موجودات، پرندگان و آبزیان را به کام مرگ می‌کشد.

وی با بیان اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده، همه کیسه‌های پلاستیکی که تولید می‌شود به راحتی در خرده‌فروشی‌ها مصرف شده و تنها بعد از ۲۵ دقیقه مصرف، مابقی به صورت پسماند پلاستیکی تولید می‌شود، تصریح کرد: اکنون میلیاردها تن پسماند پلاستیکی تولید شده و تجزیه و بازیافت آن زمان زیادی را می‌طلبد.

مدحت با بیان اینکه باید بدون برهم زدن رفاه مردم، راهکار جایگزین برای کیسه‌های پلاستیک ارائه کنیم، ادامه داد: شهرداری زنجان کیسه‌های نان، کیسه‌های ویژه پسماند برای خودروها از جمله گام‌های کوچک مؤثر در این زمینه بوده که در طولانی مدت می‌توانیم از انبوه تولید زباله‌های پلاستیکی جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا سبب به تعویق افتادن ممنوعیت استفاده از پلاستیک در جهان شد، خاطرنشان کرد: استفاده از ماسک، دستکش، حفاظ فردی یکبار مصرف به عنوان تغییر سبک زندگی انسان برای افزایش سلامت، نه تنها باعث افزایش تولید پسماندهای پلاستیک شد، بلکه در محیط شهر نیز سرگردان بودن این وسایل به وفور مشاهده می‌شود.

منبع: ایسنا

کد خبر 506921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.