پاتوق‌های شهری راهکاری برای افزایش حس تعلق شهروندان

پاویون‌ها با اهداف متفاوتی ساخته می‌شود با این حال اغلب مردم دنیا این سازه‌های کوچک را پاتوق‌هایی شهری برای گرد هم آمدن در نظر می‌گیرند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پاویون‌ها خواه به طور دائمی یا موقتی یا این که در واکنش به مسائل اجتماعی-سیاسی نصب شود، حس مالکیت شهری را به شهروندان می‌دهد. ساکنان شهری اغلب این فضاهای عمومی را به عنوان پاتوق‌هایی کوچک در نظر می‌گیرند که می‌توانند در آن به ملاقات دوستان یا برقراری ارتباط با دیگران بپردازند. بسیاری از مردم نیز به انجام فعالیت‌های انفرادی یا انجام کارهای تیمی در پاتوق‌های کوچک شهری مشغول می‌شوند این در حالی است که برخی نیز به پاویون‌ها می‌روند تا در آنجا، ضمن استراحت در محیطی دنج به تماشای محیط اطراف خود بپردازند. امروزه پاویون‌ها به محبوبیت خاصی در میان برنامه‌ریزان و ساکنان شهری دست یافته اند و هر روز بر تعداد آن‌ها در شهرها افزوده می‌شود. در ادامه به بهترین نمونه پاتوق‌های کوچک شهری جهان پرداخته می‌شود.

پاتوق‌های شهری راهکاری برای افزایش حس تعلق شهروندان

پاویون بامبو در سوئیس

گروهی از دانشجویان خوش ذوق دانشگاه صنعتی زوریخ در سوئیس با استفاده از بامبو پاویونی بسیار زیبا ایجاد کرده و مردم را به برقراری تعامل زیر سقف چوبی آن دعوت کرده‌اند. سبک‌های مدرن و دیجیتالی برای طراحی این سازه اعجاب‌برانگیز استفاده شده، ضمن این که ماده طبیعی و پایدار بامبو بخش اعظم چهارچوب آن را تشکیل داده است تا وجود آن بر محیط زیست هیچ آسیبی وارد نکند. طراحی این پاتوق شهری که از محبوبیت خاصی در میان مردم برخوردار شده، بسیار پیچیده بوده و در تکمیل آن تعداد ۹۰۰ چوب بامبو استفاده قرار گفته شده که این چوب‌های ظریف به وسیله اتصالاتی فلزی به هم پیوند داده شده اند. سازندگان پاویون بامبو در سوئیس ادعا کرده‌اند که این سازه را با سرعتی بسیار بالا ساختند به طوری که تکمیل آن تنها ۴۸ ساعت زمان برد.

پاتوق‌های شهری راهکاری برای افزایش حس تعلق شهروندان

جزیره Teahouse Q در دانمارک

طراحان شرکت معماری PAN- Projects در آب‌های کپنهاگ، پاویونی بسیار زیبا نصب کرده‌اند که همچون جزیره‌ای در قلب دریا، برای گرد هم آوردن مردم عمل می‌کند. این سازه شگفت‌انگیز مساحتی حدود ۱۱ متر مربع را در بر گرفته و به صورت شناور روی آب مدام در حال حرکت به این سو و آن سو است. خصوصیت بارزی که این پاتوق دریایی را از سایر سازه‌های مشابه در جهان متمایز کرده است این است که ظاهر داخلی و بیرونی جزیره Teahouse Q متناسب با محیط اطراف خود تغییر می‌کند و می‌تواند در مناطق مختلف آب از چهارچوب اکریلیکی برخوردار شود در واقع دور تا دور این جزیره زیبا را نوارهایی آکریلیک و براق فرا گرفته که در زمان‌ها و نقاط خاصی به سمت پایین آویزان می‌شود و با تولید برق روی سطح آب، جذابیت چشم‌اندازهای اطراف را دو چندان می‌کند.

پاتوق‌های شهری راهکاری برای افزایش حس تعلق شهروندان

پاویون واکسیناسیون کرونا در ایتالیا

استفانو بوئری یک معمار و برنامه‌ریز شهرسازی ایتالیایی با همکاری گروهی از مشاوران طراحی، پاویونی بسیار زیبا در پایتخت کشور ایجاد کرده‌اند که به عنوان مرکزی برای توزیع واکسن کرونا در میان مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سازه محبوب که بدون دریافت کمک هزینه‌ از دولت ساخته شده، سه بخش اصلی را در بر گرفته است؛ محوطه اصلی که به عنوان مکانی برای تزریق واکسن کرونا به مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد، لوگویی که نماد کمپین است و یک ستون که روی آن اطلاعات لازم در خصوص برنامه توزیع واکسن در اختیار مردم قرار می‌گیرد. معماران بر بام این پاویون، نقش گلی زیبا را پیاده کرده‌اند که حس آرامش و تولد دوباره (پس از کرونا) را در ذهن مردم تداعی می‌کند.

پاویون واکسیناسیون کرونا به گونه‌ای طراحی شده است که هر لحظه امکان جا به جایی آن به دیگر مناطق وجود دارد تا در صورت پایان واکسیناسیون در یک منطقه، به محله دیگری از شهر انتقال داده شود تا در آنجا نیز برای توزیع واکسن کرونا در میان مردم مورد استفاده قرار گیرد.

پاتوق‌های شهری راهکاری برای افزایش حس تعلق شهروندان

پاویون Braak در آفریقای جنوبی

طی دوران کرونا، تقریباً تمام فعالیت‌هایی که تا پیش از شیوع بیماری کرونا در سازمان هنری استلنبوش، شهری در آفریقای جنوبی انجام می‌گرفت متوقف شده و ورود به بخش‌های مختلف آن برای عموم مردم ممنوع شد البته گروهی از معماران در همان ماه‌های ابتدایی شیوع بیماری کووید -۱۹، پاویونی بسیار متفاوت با انواع آن در سایر نقاط دنیا در این سازمان نصب کردند تا مردم را در فواصلی معین و دور از یکدیگر، دور هم گرد آورند و آن‌ها را از نگرانی‌های ناشی از انتشار ویروس رها کنند. جالب است بدانید که Braak در زبان آفریقایی به معنای زمین متروکه است که معماران هدف خود را از انتخاب این نام برای پاویون جدید خود، متمرکز کردن ذهن بازدید کنندگان به استفاده از منابع مهم کره زمین نظیر اقلیم و فضا اعلام کرده‌اند.

پاتوق‌های شهری راهکاری برای افزایش حس تعلق شهروندان

کد خبر 506857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.