هشدار افزایش شیوع بیماری تب مالت در مهریز

سرپرست شبکه بهداشت و درمان مهریز از افزایش شیوع بیماری تب مالت در جمعیت زیرپوشش این شبکه در شهرستان خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل وبدا یزد، سید علیرضا پورمازار افزود: تب مالت یا بروسلوز یکی از بیماری‌های عفونی قابل انتقال بین انسان و حیوان بوده که از طریق حیوانات آلوده (گاو، گوسفند، بز، شتر، خوک و گاومیش) به انسان منتقل می‌شود و عامل بیماری میکروبی است.

وی با اشاره به علائم بیماری ادامه داد: تب مالت ممکن است شدید یا خفیف با شروع تدریجی یا ناگهانی باشد و علائم شایع آن تب و لرز، خستگی، تعریق، سردرد، درد مفاصل وکمر، بی‌اشتهایی، کاهش وزن، یبوست، گلودرد و سرفه خشک است ومهم‌ترین علامت بیماری در دام‌ها سقط جنین و زایش دام نارس می‌باشد.

این مسئول اظهار کرد: در سال گذشته در این شهرستان فرد مبتلا به تب مالت شناسایی نشده اما متأسفانه در ابتدای سال جاری تاکنون هفت مورد بیماری تب مالت در این شهرستان شناسایی شده است.

پورمازار، عدم واکسیناسیون دام‌ها و استفاده از مواد لبنی غیر پاستوریزه و آموزش و اطلاع رسانی ناکافی به مردم را از عوامل ناشی از این بیماری دانست.

وی در خصوص راه‌های پیشگیری از ابتلاء به بیماری تصریح کرد: از شیر و فرآورده‌های لبنی پاستوریزه یا شیری که به اندازه کافی جوشیده استفاده کنیم و قبل از مصرف آن را به مدت سه تا پنج دقیقه بجوشانیم و باید توجه داشته باشیم که کف کردن شیر به هنگام حرارت دادن، علامت جوشیدن شیر نمی‌باشد.

سرپرست شبکه درمان مهریز خاطرنشان کرد: افرادی که به نحوی با دام سروکار دارند باید به هنگام کار از وسایل حفاظتی مانند دستکش، عینک، چکمه و لباس کار غیر قابل نفوذ استفاده نمایند و قبل و بعد از دوشیدن شیر و در هنگام ذبح دام با استفاده از وسایل حفاظتی دست‌های خود را با آب و صابون بشویند.

پورمازار گفت: باید شهروندان با ایجاد فاصله مناسب بین محل نگهداری دام‌ها و محل سکونت، امکان انتقال تنفسی را کمتر کنید و مهم‌ترین راه پیشگیری از تب مالت در حیوانات شناسایی و جدا کردن حیوانات آلوده است.

درمان تب مالت باید بوسیله دو دارو به مدت حداقل دو ماه انجام شود و جهت پیشگیری از مزمن شدن بیماری، بیمار باید داروها را بطور مرتب و کامل طبق دستور پزشک مصرف کند.

کد خبر 506824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.