تظاهرات کوبا؛ اعتراض به قطع برق، شیوع کرونا و نبود واکسن

روز گذشته خیابان‌ شهرهای "هاوانا" و "سانتیاگو د کوبا" شاهد بزرگترین تظاهرات ضد دولتی دهه های اخیر در این کشور بود.

به گزارش ایمنا، هزاران کوبایی روز گذشته در خیابان‌های این کشور تظاهرات کردند و حین شعار "آزادی" خواستار برکناری "میگول دیاز-کانل" رئیس جمهور کوبا شدند.

بحران اقتصادی، صف‌های طولانی برای خرید مواد غذایی، اوج‌گیری سخت‌ترین موج کرونا، نبود دارو، واکسن و امکانات از دلایل خشم معترضان مطرح شده است.

روز گذشته خیابان شهرهای "هاوانا" و "سانتیاگو د کوبا" شاهد بزرگترین تظاهرات ضد دولتی دهه‌های اخیر در این کشور بود.

رویترز نیز نوشت: این اعتراض در بحبوحه وخیم‌ترین بحران اقتصادی کوبا پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی به عنوان متحد قدیمی این کشور و افزایش بی‌سابقه مبتلایان کرونا رخ داد.

تظاهرکنندگان به کمبود کالاهای اساسی، محدودیت آزادی‌های مدنی و نحوه رسیدگی مقامات به همه‌گیری و نحوه توزیع و تزریق واکسن اعتراض داشتند.

الجزیره هم به تظاهرات کوبا واکنش نشان داد و نوشت: کوبا در ماه‌های اولیه شیوع کرونا آسیب زیادی از این بیماری ندید اما در هفته‌های گذشته با افزایش شدید شمار مبتلایان مواجه شد.

در روز یکشنبه شناسایی ۶۹۲۳ مبتلا جدید و جان باختن ۴۷ نفر در کوبا از بیماری کرونا رکورد جدیدی در این کشور به ثبت رساند.

کوبا از جمله کشورهای سازنده واکسن به شمار می‌آید و ۵ واکسن ملی را توسعه داده است. کوبا می‌گوید واکسن "عبدالله" این کشور اثربخشی ۹۲ درصدی در برابر ویروس کرونا دارد.

تظاهرکنندگان به کمبود کالاهای اساسی، محدودیت آزادی‌های مدنی و نحوه رسیدگی مقامات به همه‌گیری اعتراض داشتند.

آنها همچنین خواستار پایان خاموشی‌های روزانه و قطع برق شدند.

هزاران نفر در مناطق مختلف هاوانا مانند مراکز تاریخی به خیابان‌ها ریختند و شعار "دیاز کانل استعفا" سر دادند.

گروه‌های حامی دولت نیز برای خاموش کردن صدای معترضان با اهتزاز پرچم کوبا شعار "فیدل" را سر دادند.

جیپ‌های مسلح به تیربار نیروهای ویژه و نیروهای پلیس حتی پس از بازگشت بیشتر معترضان به خانه به خاطر محدودیت‌های رفت و آمد همه‌گیری کرونا در سراسر پایتخت دیده می‌شد. بر اساس قوانین کرونایی رفت و آمد پس از ساعت نه در هاوانا ممنوع شده است.

"میراندا لازارا" مربی رقص ۵۳ ساله که به جمع هزارن نفری معترضان در هاوانا پیوسته در این باره گفت: ما روزهای سختی را می‌گذرانیم و نیاز به تغییرات اساسی داریم.

"دیاز کانل" رئیس جمهور و رهبر حزب کمونیست کوبا در سخنرانی تلویزیونی عصر گذشته، علت این ناآرامی‌ها دشمنی قدیمی آمریکا از دوران جنگ سرد اعلام کرد که در دهه‌های گذشته تحریم‌های خود علیه این کشور جزیره‌ای را تشدید کرده است.

کوبا کشوری جزیره‌ای و تحت کنترل حزب‌های کمونیستی است.

رئیس جمهور کوبا گفت که بسیاری از معترضان ساده بودند و به خاطر کارزارهای تبلیغاتی و هماهنگ آمریکا در رسانه‌های اجتماعی و سربازان "مزدور" آنها تحریک شده‌اند. او هشدار داد که "تحرکات" آتی تحمل نخواهند شد و طرفدارانش را به مقابله با این تحرکات فرا خواند.

بنا بر گزارش رسانه‌های دولتی "دیاز کانل" رئیس جمهور کوبا در صبح دوشنبه نیز بیانیه‌ای دیگری درباره ناآرامی‌ها ارائه خواهد داد.

"جولی چونگ" دستیار موقت وزیر خارجه آمریکا در امور نیمکره غربی درباره تظاهرات روز گذشته گفت که به شدت نگران "درخواست مبارزه" در کوبا است و کشورش در کنار حقوق مردم کوبا در برگزاری اجتماعات مسالمت‌آمیز ایستاده است.

"کلارس رامیرز" شهروند هاوانا در یک تماس تلفنی گفت: صف‌های طولانی برای تشکیل خرید مواد غذایی در کوبا تشکیل می‌شود و بسیاری از حاضران در صف از شرایط ناراضی اند. آنها به خاموشی و نبود دارو اعتراض دارند.

منبع: عصرایران

کد خبر 506791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.