بورس امروز دوشنبه ۲۱ تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

درآمد عملیاتی شرکت بورس اوراق بهادار، با رشد ۲۷۹ درصدی به ۱۳ هزار و ۹۵۹ میلیارد تومان، سود ناخالص شرکت با رشد ۳۰۷ درصدی به ۱۳ هزار و ۳۲۵ میلیارد تومان و سود خالص شرکت با رشد ۳۶۸ درصدی به ۱۲ هزار و ۴۸۴ میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ دوشنبه ۲۱ تیرماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با رشد ۱۹.۰۷۵ واحدی به سطح یک میلیون ۳۰۴ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد ۳.۰۴۹ واحدی در سطح ۴۰۰ هزار ۶۴۹ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار رشد ۱.۴۸ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۰.۷۷ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز دوشنبه ۲۱ تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۲۶۳ واحدی به سطح ۱۸ هزار ۸۸۲ واحد رسید.

بورس امروز دوشنبه ۲۱ تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات بازار بورس و فرابورس به ترتیب پنج هزار و ۸۷۹ و ۲۷ هزار و ۶۲۳ میلیارد تومان بود.

حجم معاملات بازار بورس و فرابورس به ترتیب هفت میلیارد و ۵۹۳ میلیون و دو میلیارد و ۴۸۰ میلیون برگه سهم بود.

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز دوشنبه ۲۱ تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز دوشنبه ۲۱ تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

شرکت بورس اوراق بهادار تهران

بورس امروز دوشنبه ۲۱ تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نگاهی به عملکرد شرکت

(تمامی عددها در صورت مالی به میلیون ریال است)

بورس امروز دوشنبه ۲۱ تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

درآمد عملیاتی: (درآمدی که از محل فعالیت یا خدمت اصلی شرکت است) شرکت رشد ۲۷۹ درصدی داشته است و به ۱۳ هزار و ۹۵۹ میلیارد ریال رسیده است.

سود ناخالص: (سودی که از کسر هزینه‌های عملیاتی از درآمدهای عملیاتی حاصل می‌شود) شرکت رشد ۳۰۷ درصدی داشته است و به ۱۳ هزار و ۲۳۵ میلیارد ریال رسیده است.

سود خالص: (حاصل کسر تمامی هزینه‌ها از تمامی درآمدها است، مالیات نیز کسر شده است) شرکت رشد ۳۶۸ درصدی داشته است و به ۱۲ هزار و ۴۸۴ میلیارد ریال رسیده است.

سود خالص هر سهم: (تقسیم سود خالص بر تعداد سهام شرکت) هر سهم معادل با سه هزار و ۱۲۱ ریال است و که با قیمت ۳۵ هزار و ۶۰ ریالی سهم پی بر ای (قیمت تقسیم بر میزان سود به ازای هر سهم، هرچه کمتر باشد مطلوب‌تر است) ۱۱ واحد را به خود می‌گیرد.

سرمایه ثبت شده شرکت چهار هزار میلیارد ریال است.

تغییرات حقوق مالکانه، تغییرات سود انباشته

بورس امروز دوشنبه ۲۱ تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

سود انباشته (سودی که در سال‌های گذشته در بین سهامداران توزیع نشده و در شرکت باقی مانده است) شرکت با رشد ۳۲۹ درصدی به ۱۰ هزار ۶۴ میلیارد ریال افزایش یافته است.

حقوق مالکانه (حاصل کسر تمامی بدهی‌ها از تمامی دارایی‌های شرکت) شرکت رشد ۲۳۴ درصدی داشته است و به ۱۶ هزار ۹۷۳ میلیارد ریال رسیده است.

تابلوی معاملات

بورس امروز دوشنبه ۲۱ تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

سهام این شرکت با پی بر ای ۱۱ واحدی پتانسیل رشد قیمتی بر مبنای p/e را دارد، وضعیت سودآوری و عملکرد مالی شرکت نیز مناسب است، اما حجم عرضه‌ها همچنان در نماد بالا است.

(هیچ سیگنالی در خصوص خرید یا فروش نمی‌باشد و صرفاً بررسی صورت‌های مالی شرکت است)

اخبار بازار بورس

مصباحی مقدم، رئیس کمیته فقهی سازمان بورس گفت: بهترین تصمیم در دولت سیزدهم برای تداوم روند صعودی معاملات بورس و کسب بازدهی معقول سهامداران از این بازار، عدم دخالت دولت جهت تغییر مسیر معاملات است.

وی افزود: باید اقدامی صورت گیرد که معاملات به صورت شفاف انجام شود و جلوی راه‌های تبانی در معاملات گرفته شود مثلاً از ورود و خروج‌های تأثیرگذار در قیمت بازار توسط هیأت مدیره شرکت‌ها جلوگیری شود تا مانع دلال کاری در این بازار شد. ما به شدت مخالف قیمت گذاری دستوری هستیم و بارها این موضوع را مطرح کرده‌ام که نباید از هیچ اقدامی برای جلوگیری از قیمت گذاری دستوری کوتاهی شود.

سخنگوی صنعت برق می‌گوید: برق از سه کشور ترکمنستان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان به میزان حداقل ۴۰۰ تا حداکثر ۶۵۰ مگاوات وارد می‌شود. صادرات برق به غیر از حدود ۵۰ مگاواتی که به افغانستان انجام می‌شود، قطع است. با پایداری شرایط تأمین برق به تدریج کارخانه‌های فولاد و سیمان رفع محدودیت می‌شوند.

سخنگوی انجمن صنعت تایر می‌گوید: به دلیل مازاد تولید خواهان مجوز صادرات هستیم. تولید در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل پنج درصد افزایش داشته است درنتیجه از نظر عرضه مشکلی وجود ندارد.

مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران با اشاره به کاهش قابل توجه نرخ بهره بین بانکی در روزهای اخیر، گفت "کاهش این نرخ در صورتی منجر به کاهش سود بانکی می‌شود که کاهش نرخ در بازار بین بانکی پایدار باشد. به عبارت دیگر، کاهش بلند مدت نرخ بهره بین بانکی، منجر به کاهش سود بانکی می‌شود.

انجمن فولاد پیشنهاد داده که حلقه‌های مختلف زنجیره فولاد (به جز ذوب و فولادسازی) مشابه سایر صنایع امکان فعالیت و تولید داشته باشند و به واحدهای ذوب و فولادسازی نیز حداقل در زمان غیر از اوج بار مثل ساعات شب، اجازه فعالیت داده شود. (در تولید اسفنجی برق زیادی مصرف می‌شود و در تبدیل اسفنجی به شمش، گاز بسیار مصرف می‌شود. تولید کنسانتره، گندله و تولید اسلب به ورق، انرژی اندکی نیاز دارد)

اخبار شرکت‌ها

در بورس کالا، آهن اسفنجی ۸۳-۸۹ میلیون ریال، سولفات سدیم شاملا ۲۵ میلیون ریال، هر تن ۴۳۴۶ – ۶۲۴۵ هزار ریال. شمش فایرا ۵۶۸ میلیون ریال، شمش روی ۶۱۷ میلیون ریال، کنسانتره سنگ آهن ۲۳.۲ – ۲۶.۵ میلیون ریال، گندله سنگ آهن ۳۶.۵ میلیون ریال، لوب کات ۹۷-۹۹ میلیون ریال، کاتد مس دو هزار و ۸۰ میلیون ریال قیمت خورد.

در خصوص بخشی از فرآیند افزایش و پخش – تصمیمات مجمع ۳۲۲ درصد، بورس – حسابرس ۲۵۰ درصد انباشته، آپ – دعوت ۱۱۰ درصد انباشته، خکار – حسابرس ۲۷۰ درصد تجدید، فرابورس تصمیم مجمع ۱۵۰ درصد انباشته، فولای – دعوت ۱۰۰ درصد انباشته، سپیدار – ۲۵۰ درصد تصمیمات مجمع، بنو – جلسه هیأت مدیره ۱۰۰ درصد انباشته، ودی – تصمیمات ۱۳۸ درصد تجدید، وخارزم معلت حق تقدم تا پنجم مرداد، کمینا – دعوت ۲۵۶ درصد به آورده است.

در مجمع نوری گفته شد: مهمترین اقدامات شرکت پتروشیمی نوری در سال ۱۴۰۰ را تولید پایدار بالای ظرفیت ‏اسمی، ‏راه‌اندازی واحد آمونیاک و ادامه اجرای پروژه واحد اوره پتروشیمی هنگام، تداوم اجرای پروژه شیرین‌سازی برش سنگین، ادامه اجرای ‏پروژه به صفر رساندن سوختن گازهای مشعل و اجرای طرح BPM در فرآیندهای ۸۵ گانه ‏شرکت دانست.‏

سرپرست پتروشیمی شهید تندگویان می‌گوید: مردادماه امسال خط هفت در واحد poy با ظرفیت تولید سالانه هشت هزار تن محصول عملیاتی شود. دومین خط تولید هم با ظرفیت مشابه هشت هزار تن شهریورماه امسال آماده بهره‌برداری می‌شود.

مدیرعامل گروه صنعتی بارز می‌گوید: در خصوص افزایش نرخ، همه تایر سازان حدود ۴۵ روز است که درخواست افزایش تا ۱۵ درصد را داشتند و تصویب شده است. صادرات و واردات در همه سایزها و انواع تایر مد نظر نیست.

در بعضی از سایزها و محصولات با صادرات یا واردات مشکل داریم. ما درخواست مجوز صادرات داریم و خیلی هم مصریم. در تایر کشاورزی کارها انجام شده همین طور در برخی سایزهای سواری. این می‌تواند کمک زیادی کند به تایر سازها تا ارز مورد نیاز مواد اولیه وارداتی را تأمین کنند. در لاستیک سیرجان امکان پروژه‌های بزرگی داریم. در لاستیک لرستان در حال تکمیل مراحل آن هستیم که با مجوز شستا شروع شده و با جذب منابع مالی مربوطه سرعت رشد پروژه افزایش می‌یابد. تا سال ۱۴۰۵، ۱۹۰ هزار تن تولید خواهیم. الان ۱۳۰ هزار تن را رد کرده‌ایم.

اخبار بازارهای جهانی

قیمت میلگرد CIS در این هفته افزایش ۱۲ دلاری داشته و ۷۷۲ دلار اعلام شده است. قیمت پلی اتیلن سبک خطی چین با ۲۵ دلار رشد به هزار و ۴۰ دلار رسید. قیمت پلی پروپیلن چین با ۲۰ دلار رشد به هزار و ۱۱۰ دلار رسید. دولت چین می‌خواهد که عرضه اوره را به سایر نقاط محدود کند و از سوی دیگر تقاضای اوره در هند هنوز هم پابرجا است، به همین دلیل، افزایش قیمت اوره دور از انتظار نیست.

جلسه اوپک پلاس که با چند روز تأخیر قرار بود دوشنبه برگزار شود تا بر سر شیوه افزایش تولید به نتیجه نهایی برسند با شکست مواجه شد، چراکه امارات خواستار افزایش سطح تولید پایه خود بود که از نظرش غیرعادلانه است. این موضوع باعث شد این نشست به زمان نامعلومی موکول شود و فعلاً هیچ رشد عرضه‌ای از سوی این ائتلاف نخواهیم دید.

نقشه بازار بورس

بورس امروز دوشنبه ۲۱ تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

کد خبر 506732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.