ناشران شهرستانی را حمایت کنید

یک ناشر گفت: حوزه نشر در شهرستان‌ها با آسیب‌هایی روبه‌رو است. یکی از این آسیب‌ها این است که وزارت ارشاد به منظور حمایت از ناشران، درصدی از چاپ اول هر کتاب را از آنها خریداری می‌کند اما چند ماه است که فقط از ناشران ساکن تهران کتاب تهیه می کند.

مهدی صاحب‌فصول در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره مشکلات حوزه نشر و چاپ اظهار کرد: بالا رفتن قیمت دلار و گران شدن قیمت کاغذ، مقوا و آنچه ملزومات چاپ است، صنعت نشر را به شدت آسیب پذیر کرده است.

وی افزود: مشکل دیگر این است که کتابخوان‌های حرفه‌ای کم شده اند. این موضوع و محدودیت‌های کرونایی که تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها را به دنبال داشت، خودبه‌خود تأثیر منفی شدیدی بر حوزه نشر گذاشت.

مدیر انتشارات نوشته درباره بالا رفتن قیمت کاغذ و تأثیر آن بر رکود بازار نشر، گفت: وقتی قیمت‌ها در حوزه نشر متلاطم و هر روز در حال نوسان باشد، نمی‌توان برنامه‌ریزی خاصی کرد در نتیجه مجبوریم به شکل بسیار محدودی کتاب‌ها را چاپ کنیم تا بابت نبود استقبال مردم، تحت فشار نباشیم.

صاحب‌فصول با اشاره به عوامل تهدید کننده حوزه نشر، تصریح کرد: مسائلی که بر قیمت کتاب تأثیر می‌گذارد باید بررسی شود از سویی باید برای جامعه در حوزه‌های فرهنگی اعم از مطالعه کتاب، مجله، روزنامه، رفتن به موزه و سینما فرهنگ‌سازی شود از طرفی نیاز است که مردم به لحاظ اجتماعی روحیه خوبی داشته باشند تا بتوانند برای این امور برنامه‌ریزی کنند.

وی اضافه کرد: بخشی از حوزه فرهنگی ما مربوط به دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و مدارس است که به دلیل شرایط کنونی تعطیل بود و همین مساله بر سرانه مطالعه افراد تأثیر منفی گذاشت.

مدیر انتشارات نوشته خاطر نشان کرد: نشر در شهرستان‌ها با آسیب‌هایی روبه‌رو است. یکی این است که وزارت ارشاد به منظور حمایت از ناشران، درصدی از چاپ اول هر کتاب را از آنها خریداری می‌کند اما چند ماه است که فقط از ناشران ساکن تهران کتاب تهیه کرده و تعداد بسیار کمی کتاب از ناشران ساکن شهرستان خریداری می‌کند.

صاحب فصول ادامه داد: اگر این موضوع برای ناشران شهرستانی مد نظر قرار بگیرد مشوق خوبی خواهد بود چرا که آن‌ها بیش از ناشران پایتخت در فشار اقتصادی قرار دارند.

کد خبر 506649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.