طالبان اجازه نمی‌دهد جنگ به بیرون از مرزهای افغانستان کشیده شود

یک کارشناس روابط بین‌الملل گفت: جنگ در داخل افغانستان محدود خواهد بود و طالبان اجازه نمی‌دهد این وضع به بیرون از مرزهای این کشور، به‌ویژه ولایات شمالی کشیده شود.

جلال خوشچهره در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص آخرین تحولات افغانستان اظهار کرد: صحنه کنونی افغانستان دو وجه دارد؛ یکی معامله پر ابهام واشنگتن و اعضای ناتو با طالبان و رها کردن دولت و ملت این کشور در سرنوشتی خوف انگیز و دوم، آرایش استراتژیک بازیگران منطقه‌ای برای سهم گیری از اوضاعی که خواه ناخواه آشفته‌تر از اکنون خواهد شد.

وی افزود: روسیه، آمریکا، ترکیه، چین، قطر، هند و تا حدودی پاکستان با مطالبات روشن و آرایش مواضع برای جای گرفتن در سپهر سیاسی و میدانی افغانستان وارد عمل شده‌اند. واگذاری امنیت فرودگاه بین‌المللی کابل به ترکیه نمونه‌ای از چیزیاست  که از حالا می‌توان آن را توافق بازیگران بیرونی برای چند پارچه کردن افغانستان در نظر گرفت.

این کارشناس روابط بین‌الملل ادامه داد: روسیه در نگاه راهبردی خود، خواستار خنثی شدن هرگونه تهدید و نفوذ القاعده و دیگر گروه‌های شورشی در ولایات شمالی افغانستان در مرزهای مشترک با کشورهای آسیای میانه و در این حال قطع قاچاق مواد مخدر از این معبر به تاجیکستان و ازبکستان است. اهداف استراتژیک روسیه از تحولات افغانستان همانی است که از قرن نوزده میلادی و در رقابت تزاری با امپراطوری بریتانیای کبیر بر سر جایگاه ژئوپولتیک افغانستان داشته و تسلط بر شبه قاره هند را از سر دور نکرده است.

خوشچهره تصریح کرد: چین نیز علاوه بر نگاه به احیای جاده ابریشم، در وهله نخست و فوری، خواستار ناممکن شدن خطراتی است که استان سین گیانگ این کشور را گروه‌های شورشی از خاک افغانستان می‌توانند تهدید کنند این در حالی است که مسکو، پکن و به تبع آن ایران به درستی دریافته‌اند که همه تلاش واشنگتن در سال‌های اخیر، نزدیک کردن تهدیدها به بدنه امنیتی کشورهایشان بوده است.

وی تاکید کرد: طالبان در سال‌های اخیر و به‌ویژه با نزدیک شدن به دوران پساناتو در افغانستان، با مستمسک قرار دادن ناتوانی دولت مرکزی در استقرار و تأمین امنیت سراسری در این کشور، دو اقدام در دستور کار خود قرار داده است؛ پیشروی در میدان و بهره‌گیری از دیپلماسی به کمک مشروعیتی که دولت دونالد ترامپ با آغاز گفت‌وگوهای رسمی برای این گروه شورشی فراهم کرد البته پیش از این و از سال ۲۰۱۶ دولت روسیه نیز با نگاه به آنچه واقعیت‌های میدانی در چشم‌انداز افغانستان پدید آورد، گفت‌وگوها با طالبان و حتی به تعبیر غربی‌ها، حمایت‌های پنهان خود را با آنان آغاز کرد.

این کارشناس روابط بین‌الملل خاطرنشان کرد: طالبان در گفت‌وگوهایش با مسکو و پکن و حتی برخی دولت‌های منطقه، اطمینان داده که مانع ایجاد پایگاه‌های داعش و القاعده در افغانستان خواهد شد با این حال خواهد کوشید هیچ گروه مسلح غیر افغانستانی از خاک این کشور علیه متحدان روسیه و نیز چین وارد عمل نشود. سرانجام این که جنگ در داخل افغانستان محدود خواهد بود و طالبان اجازه نمی‌دهد این وضع به بیرون از مرزهای این کشور، به‌ویژه ولایات شمالی کشیده شود.

کد خبر 506648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.