لامبدا؛ جدیدترین گونه ویروس کرونا

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که سرعت انتقال گونه جدید لامبدا بیشتر از گونه‌های آلفا و گاما است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویروس کرونا چندین بار جهش یافته است و جهش‌های جدید باعث افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کووید -۱۹ و مرگ و میر ناشی از آن شده است. در حال حاضر با وجود این که گونه دلتا ویروس کرونا در حال گسترش یافتن است، گونه دیگری در بعضی از کشورها به نام لامبدا شیوع پیدا کرده است. گونه دلتا با نام علمی C.37 شناخته می‌شود و هم اکنون در بیش از ۲۵ کشور دنیا شناسایی شده است. متخصصان معتقدند که گونه لامبدا علاوه بر این که کشنده‌تر از گونه دلتا است میزان انتقال پذیری آن بیشتر است.

گونه لامبدا ویروس کرونا چه زمانی شناسایی شد؟

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اخیراً اعلام کرده است که گونه جهش یافته ویروس کرونا به نام C.37 اولین بار در تاریخ ۱۴ ژوئن در پرو شناسایی شده است و به زودی در کشورهایی در آمریکایی جنوبی شیوع پیدا می‌کند و به یک سویه غالب تبدیل خواهد شد. گونه لامبدا ویروس کرونا تا کنون در بعضی مناطق انگلستان و کشورهای اروپایی شناسایی شده است. محققان معتقدند که لامبدا یک گونه کاملاً جدید نیست و اولین بار در ماه آگوست سال ۲۰۲۰ میلادی در پرو تشخیص داده شد و سپس در کشورهای همسایه آن به گونه غالب تبدیل شد اما در ماه مارس سال ۲۰۲۱ میلادی میزان شیوع آن سرعت گرفت و در بیش از ۲۵ کشور دنیا شناسایی شد.

آیا لامبدا گونه نگران کننده ویروس کرونا است؟

سازمان جهانی بهداشت (WHO) و بسیاری از متخصصان در مورد شیوع گونه لامبدا و میزان انتقال‌پذیری آن هشدار داده‌اند. به نظر می‌رسد که C.37 هفتمین گونه جهش یافته ویروس کرونا است. از آنجایی که هنوز مطالعات بالینی و آزمایشات کافی در مورد گونه لامبدا ویروس کرونا انجام نشده است با قطعیت نمی‌توان اعلام کرد که گونه نگران کننده ویروس کرونا است، البته نتایج مطالعاتی که تا کنون شده است نشان می‌دهد که گونه لامبدا ویروس کرونا ترسناک‌تر از گونه‌های آلفا و گاما است، هنوز مشخص نشده است که گونه لامبدا به اندازه گونه دلتا خطرناک است یا خیر.

علائم مبتلا شدن به گونه لامبدا ویروس کرونا چیست؟

متخصصان اعلام کرده‌اند که افراد باید نسبت به علائم احتمالی بیماری کووید -۱۹ مانند سرفه‌های مداوم شدید، تب بالا، تغییر در حس بویایی و چشایی، تنگی نفس و بدن درد هوشیار باشند علاوه بر این به نظر می‌رسد که میزان سرایت پذیری این گونه از ویروس کرونا زیاد است و در برابر آنتی بادی‌های تولید شده پس از دریافت واکسن‌ها مقاومت نسبی از خود نشان می‌دهد اما نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که این مقاومت نسبی باعث کاهش تأثیرگذاری واکسن‌ها نخواهد شد.

کد خبر 506425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.