قتل یا مرگ طبیعی؛ کدام یک علت فوت محیط‌بان مضروب قمیشلو بود؟

یکی از مخاطرات شغلی محیط‌بانان مواجهه و درگیری آن‌ها با شکارچیان غیرمجاز مسلح است که گاه منجر به مجروح یا کشته شدنشان می‌شود، نظیر اتفاقی که برای رضاقلی خسروی، محیط‌بان منطقه قمیشلو رخ داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اوایل خردادماه بود که دو شکارچی در حال تعقیب ماده آهوی آبستن با بدترین روش در منطقه حفاظت شده قمیشلو بودند که در پی آن حیوان از خستگی به حالت نیمه جان درآمده بود و در این حین با رضاقلی خسروی، محیط‌بان پارک ملی قمیشلو که مشغول گشت‌زنی در منطقه بوده، مواجه می‌شوند و محیط‌بان که به دلیل خشکسالی برای جلوگیری از خروج حیات وحش از منطقه حفاظت شده در حال انجام وظیفه بوده، آنها را متوقف می‌کند اما این شکارچیان او را مورد ضرب و جرح شدید قرار داده و در همان حالت وی را رها کرده و متواری می‌شوند.

این محیط‌بان که در خردادماه امسال مورد ضرب و شتم شدید شکارچیان غیرمجاز در منطقه قمیشلو قرار گرفت، ظهر روز گذشته در حالی که دوره درمان جراحات و عوارض ناشی از این حادثه هنوز به پایان نرسیده بود فوت کرد.

محیط‌بان خسروی سابقه بیماری قلبی نداشته است

یکی از همکاران محیط‌بان خسروی که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: این همکار ما ظهر دیروز دچار حمله قلبی می‌شود و پس از احیای قلبی متأسفانه فوت می‌کند در حالی که سابقه بیماری قلبی نداشته است.

وی می‌افزاید: مرحوم خسروی مبتلا به دیابت بود، اما بیماری قلبی نداشت و این موضوع که فوت بر اثر عوارض حادثه و درگیری بوده است یا خیر باید توسط پزشکی قانونی بررسی شود اما در یک ماه گذشته ایشان عوارض جسمی داشتند که یکی از آنها تاری دید در چشم‌هایشان به دلیل خونریزی داخلی بود که محیط‌بان خسروی در این مورد به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان بود.

این محیط‌بان تصریح می‌کند: محیط‌بانان به دلیل برخورد با حوادث بسیار در شغل خود بیمه تکمیلی هستند، محیط‌بان خسروی در سال پایانی خدمت خود و گویا امسال می‌توانست بازنشسته شود. در روزهای پس از حادثه تا امروز هم به دلیل اقدامات درمانی امکان حاضر شدن در محل کار را نداشت و مرخصی استعلاجی داشت در حالی که ضاربان او از فردای روز حادثه با قرار وثیقه آزاد بودند.

وی در خصوص سختی کار محیط‌بانان گفت: این افراد در شغل خود با سختی‌های بسیاری مواجه هستند و باید با شکارچیان متخلف برخورد قاطعانه‌ای شود.

عوارض حادثه هنوز با محیط‌بان خسروی همراه بود

یکی دیگر از همکاران محیط‌بان خسروی که او هم نخواست نامش فاش شود در این باره اظهار می‌کند: با خبر شدیم گویا محیط‌بان خسروی بر اثر سکته قلبی در منزل فوت شده است.

وی ادامه می‌دهد: یکی از همکاران امروز ظهر خبر فوت محیط‌بان خسروی را به من داد و گفت تیم اورژانس احیای قلبی را انجام دادند اما این احیا موفق نبوده و او فوت کرده است و در حال حاضر منتظر اعلام نتیجه بررسی پزشکی قانونی هستند.

این محیط‌بان در خصوص حال جسمی این محیط‌بان در یک ماه گذشته پس از حادثه، تصریح می‌کند: جراحات روز درگیری در یک ماه گذشته تنها تا حدودی درمان شده بود اما گویا عوارض حادثه هنوز با ایشان بود و بعد از مراحل درمان از مشکلات چشمی بر اثر خونریزی داخلی چشم رنج می‌برده است.

وی اظهار می‌کند: محیط‌بان خسروی سابقه بیماری قلبی نداشته است، اما عوارض حادثه در یک ماه گذشته همچنان او را دچار مشکلاتی کرده بود.

سکته قلبی صحت ندارد

سلمان خسروی، فرزند محیط‌بان خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند:  ۱۵ روز پس از حادثه آثار ضرباتی که به سر و صورت‌ پدر من خورده بود مشهود شد و مرتب از سرگیجه شدید و تاری دید شکایت داشت.

وی می‌افزاید: ایشان از سرگیجه شدید شکایت بسیاری داشت تا حدی که پس از مراجعه به پزشک خونریزی داخلی هر دو چشم برای ایشان توسط پزشک متخصص چشم تشخیص داده شد و پزشک تا سه ماه تزریق داخلی چشم را برای ایشان تجویز کرد.

فرزند محیط‌بان خسروی تصریح می‌کند: اولین نوبت تزریق چشم ایشان در چند روز گذشته انجام شد و قرار بود برای تزریق چشم دیگرشان هفته آینده مراجعه کنیم و به گفته پزشک تزریق همزمان دو چشم امکانپذیر نیست.

وی در خصوص روز فوت ایشان می‌گوید: ظهر دیروز پس از صرف ناهار به کما رفت و قبل از آن هیچ عارضه خاصی به معنای سکته قلبی نداشت.

خسروی اظهار می‌کند: پدر من تنها سابقه بیماری دیابت داشت و به هیچ وجه سابقه بیماری قلبی نداشت و هیچ وقت داروی درمان بیماری قلبی مصرف نکرده بود، به نظر ما احتمال دارد از زمان حادثه بر اثر ضربات بسیار به سر و صورت ایشان دچار لختگی خون در سر شده باشد و این، سکته مغزی بوده باشد نه قلبی چرا که ایشان در تمام این مدت پس از حادثه مدام از سرگیجه شدید شکایت داشت.

قتل یا مرگ طبیعی؛ کدام یک علت فوت محیط‌بان مضروب قمیشلو بود؟

قتل یا فوت محیط‌بان؟

وی خاطرنشان می‌کند: اصرار ما انجام معاینات دقیق توسط پزشکی قانونی بود و همچنان منتظر پاسخ پزشکی قانونی هستیم تا مشخص شود علت فوت چه بوده است که در روزهای آینده جواب آزمایشات و بررسی‌های ایشان اعلام می‌شود.

فرزند محیط‌بان خسروی تصریح می‌کند: پدرم پس از حادثه تا ۱۷ مردادماه به تشخیص پزشکی قانونی طول درمان داشتند و توان حاضر شدن در محل کار را نداشتند.

وی در خصوص مشکلات محیط‌بان خسروی پس از حادثه می‌گوید: دندان‌های مصنوعی پدرم بر اثر ضربات بسیار در روز حادثه و درگیری خرد شده بود و بینی او هم از دو ناحیه شکسته بود که تحت عمل جراحی قرار گرفت.

خسروی اظهار می‌کند: ضاربان هر دو متواری بودند که خودمان یکی از آنها را تحویل مراجع قانونی دادیم، اما به موجب قرار وثیقه پس از نیم ساعت آزاد شد! اما پدر من همچنان از عوارض ضربه‌های آنها در روز درگیری رنج می‌برد.

وی می‌افزاید: در این مدت مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان چند بار به همراه همکارانشان به پدرم سر زدند و حال او را جویا شدند تا به حال هم همه هزینه‌های درمان پدرم با خودمان بوده که قرار است بیمه تکمیلی آنها را پرداخت کند.

فرزند محیط‌بان خسروی در خصوص فوت پدرش می‌گوید: وقتی مأمور دولت را در حین انجام وظیفه به طرز وحشتناکی با چوب کتک بزنند و او را با آن حال و روز در بیابان رها کنند و موتور او را هم ببرند، نام این حادثه فوت است یا قتل؟ در روز حادثه درگیری با شکارچیان متخلف در هنگام غروب رخ داد و پدر مرا در بیابان رها کرده بودند و اگر هوا تاریک می‌شد و همکارانش او را پیدا نمی‌کردند، معلوم نبود چه اتفاقی برای او می‌افتاد؟

محیط‌بان خسروی تا به حال تحت درمان بوده است

مرتضی جمشیدیان، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با ابراز تأسف از این ضایعه، اظهار می‌کند: تشخیص علت فوت ایشان در معاینات اولیه سکته قلبی بوده است، اگرچه تشخیص قطعی از جانب پزشکی قانونی خواهد بود چرا که محیط‌بان خسروی سابقه بیماری قلبی نداشته است.

وی می‌افزاید: محیط‌بانان بیمه تکمیلی دارند و اگر مشکلی برای آنها پیش بیاید هزینه‌های درمانی از این طریق پرداخت می‌شود و محیط‌بان خسروی هم هنوز در حال گذراندن دوران درمان بود و در محل کار حاضر نشده بود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان این که محیط‌بان خسروی در این مدت مرتب تحت درمان بود و مراجعه به پزشک داشت، تصریح می‌کند: در این مدت دیدارهایی با این محیط‌بان و خانواده وی داشتیم و در چند روز گذشته هم از او تقدیر شد، هنوز علت قطعی فوت مرحوم خسروی مشخص نیست و  منوط به اعلام نظر پزشکی قانونی است و در حال حاضر نمی‌توان در این باره نظر داد.

پیام تسلیت کلانتری در پی درگذشت محیط‌بان خسروی

در پی درگذشت محیط‌بان رضاقلی خسروی، عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست در پیامی خطاب به سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست خواستار رسیدگی فوری به مسائل خانواده آن مرحوم شد.

پیام عیسی کلانتری به شرح زیر است:

" انالله و اناالیه راجعون

جناب سرهنگ جمشید محبت‌خانی

فرمانده محترم یگان حفاظت محیط زیست

خبر درگذشت تلخ محیط‌بان سرافراز، رضاقلی خسروی موجب تالم و اندوه خانواده بزرگ محیط زیست به خصوص محیط‌بانان عزیز استان اصفهان شد.

ضمن عرض تسلیت به خانواده محترم آن عزیز درگذشته و محیط‌بانان کشور از درگاه الهی برای آن مرحوم مغفرت طلب می‌کنم.

از شما انتظار دارم با فوریت به مسائل این خانواده داغدیده رسیدگی کنید. با توجه به این‌که آن مرحوم در آستانه بازنشستگی قرار داشت مسائل مربوط به این موضع هم مدنظر قرار گیرد."

کد خبر 506392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.