والیبال ایران به این نسل مدیون است/ قائمی از تیم ملی خداحافظی کرده بود

یک کارشناس والیبال گفت: سهم مربیگری در موفقیت یک تیم رده بزرگسالان حداکثر ۲۰ درصد است، والیبال روسیه مبتنی بر قدرت بدنی است و والیبال ایران ترکیبی از قدرت بدنی، مهارت و کارهای فنی است. اگر آلکنو زودتر به ایران می‌آمد و بازی بازیکنان را در لیگ می‌دید توصیه‌های لازم را انجام می‌داد.

علیرضا زمانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در رابطه با عملکرد تیم ملی والیبال در لیگ ملت‌ها، اظهار کرد: در این رقابت‌ها نتیجه خوبی نگرفتیم، اما بازیکنان تقریباً یک سال و نیم از والیبال دور بودند که توانستند آمادگی نسبی برای المپیک پیدا کنند و بازیکنان جوان مثل صابر کاظمی، بردیا سعادت، میثم صالحی، حسین اسفندیار و شریفی خود را محک زدند. با توجه به این که صابر کاظمی به تازگی به تیم ملی اضافه شده بود عملکرد خوبی در پشت خط و سرویس داشت.

وی ادامه داد: میثم صالحی در پست دریافت کننده قدرتی بسیار عملکرد خوبی داشت و توانست جای خود را در زمین تثبیت کند. در پست سرعتی و سرویس پرشی مشکلی نداشتیم و محمد موسوی مثل همیشه خوب بازی کرد، مجرد و غلامی هر زمانی به بازی آمدند کار خود را به خوبی انجام دادند. در پست دریافت کننده مقداری ضعف داشتیم، عبادی پور تلاش بسیاری کرد که در اواخر بازی‌ها صورت او را می‌دیدید به خاطر فشار رقابت‌ها لاغر شده بود و وقتی پستی که داشت عوض شد دریافت‌های بهتری انجام داد ولی عملکرد او در حمله کمتر شد. امیرحسین اسفندیار در سرویس و دریافت عملکرد خوبی داشت که عملکرد خوب او در سرویس بیشتر به چشم آمد.

یک کارشناس والیبال با بیان این که امیر غفور می‌توانست از لحاظ روحی و روانی کمک بیشتری به تیم ملی والیبال بکند، تصریح کرد: امیر غفور در ابتدای رقابت‌ها آسیب دید که در لیگ ایتالیا بازی کرده و در والیبال هم پست پشت خط بسیار مهم است، جوانان جای او آمدند ولی غفور می‌توانست کمک بیشتری به تیم ملی بکند. شاید مشاوران آلکنو به خوبی او را راهنمایی نکردند زیرا باید در پست‌های مختلف افراد دیگری را به عنوان همراه با خود می‌بردند، برای مثال معروف و وادی در پست پاسور همراه تیم رفتند که باید یک پاسور دیگر هم می‌بردند که اگر مصدومیتی برای یکی از این دو بازیکن پیش آمد دو بازیکن جایگزین داشته باشیم.

بهتر بود سیامک مرندی برای لیگ ملت‌ها هم اعزام می‌شد

زمانی اضافه کرد: به نظر من محمد وادی از نظر تمرکز و روان آنقدر ظرفیت نداشت که یک دفعه به عنوان پاسور فیکس بازی کند به همین دلیل فشار زیادی به این بازیکن وارد شد، باید وادی را به مرور زمان وارد بازی می‌کردند که تحت فشار قرار نگیرد. سیامک مرندی بازیکن خوب و با تعصبی است که بهتر بود او هم همراه تیم برای لیگ ملت‌ها اعزام می‌شد و در چند بازی به زمین می‌رفت تا تمرکز و آمادگی خود را بالا ببرد و در المپیک یاری دهنده تیم ملی والیبال باشد.

وی در خصوص مشکلات تیم ملی والیبال ایران، خاطر نشان کرد: یک مشکلی که تیم ملی دارد این است که در زمین حمایت از مهاجم صورت نمی‌گیرد و تیم‌های حریف امتیازگیری می‌کنند، اگر غفور مصدوم نمی‌شد با توجه به تجربه‌ای که دارد می‌توانست این حمایت‌ها را در زمین بازی انجام دهد.

بدنسازی برای لیگ ملت‌ها مانند بدنسازی برای لیگ‌های باشگاهی نیست

یک کارشناس والیبال افزود: حملات ترکیبی تیم ملی کم است و بیشتر برای پاس دادن دو سر آنتن‌ها را هدف قرار می‌دهیم که با آن دفاع‌های بلند به مشکل برمی‌خوریم. لازم است حملات ترکیبی را بیشتر کنیم، با حضور موسوی، غلامی و مجرد به خوبی می‌شود این کار را کرد تا فشار روی بازیکنان قدرتی کمتر شود و آنها برای دریافت تمرکز بیشتری بگذارند.

زمانی با اشاره به این که روند بدنسازی برای لیگ ملت‌ها مانند بدنسازی برای لیگ‌های باشگاهی نیست، گفت: در تمرینات تیم نبودم ولی و آنچه برداشت کردم از وضعیت بدنی بازیکنان را می‌گویم. خباز مربی بدنساز تیم ملی بود ولی آلکنو باید این را در نظر می‌گرفت برای در تورنمنت‌هایی با این سطح و شدت چیزی که تیم را اذیت می‌کند اسید لاکتیک است، در لیگ‌های باشگاهی بازیکنان هفته‌ای یک یا دو بازی با فاصله انجام می‌دهند ولی در لیگ ملت‌ها در سه بازی پشت سر هم تیم تحت فشار است. تمرینات معمول بدنسازی والیبال که برای لیگ‌های باشگاهی است مناسب رقابت‌های لیگ ملت‌ها نیست باید سطح لاکتیک بازیکنان را بالا می‌آوردند و کمک می‌کردند بازیکنان بتوانند لاکتیک بیشتری را تحمل کنند.

تیم ملی ایران از اواسط مسابقات تحلیل رفت

وی ادامه داد: تیم‌های بزرگ دنیا بدنسازی‌های شدیدی دارند ولی در ایران تنها بعضی از بازیکنانمان حرفه‌ای تمرین می‌کنند و خیلی از آنها به این شکل تمرین ندارند. برای رقابت‌هایی مثل لیگ ملت‌ها باید بدنسازی به خوبی انجام شود تا تیم با آمادگی بیشتری برای این رقابت‌ها برود. تیم ملی ایران از اواسط مسابقات تحلیل رفت و دیگر شادابی لازم را نداشت که نشان می‌دهد از لحاظ بدنی افت کردیم.

یک کارشناس والیبال تصریح کرد: باید تمرکز بازیکنان را برای چهل روز حفظ می‌کردیم که کار بسیار سختی است و به یک حرفه‌ای‌گری نیاز دارد. بعضی بازیکنان توانستند تمرکز خود را حفظ کنند و شخص باید خیلی حرفه‌ای باشد تا بتواند خود را با شرایط وقف دهد. جوانان ایرانی مثل همیشه تمام تمرکز و توان خود را گذاشتند بخواهیم بازیکن، مربی یا کادر فنی را محکوم کنیم کم لطفی است که در حق آنها انجام دادیم. والیبال ایران به این نسل از والیبال مدیون است زیرا خیلی با انگیزه و با غیرت چند سال است بازی می‌کنند لیگ ملت‌ها هم تجربه‌ای شد برای قهرمانان ایران که در المپیک با آمادگی بیشتری حاضر شوند. بنده به عنوان یک ایرانی از آنها قدر دانی می‌کنم و امیدوارم نتایج خوبی بگیرند و شادی را به مردم هدیه کنند.

قائمی از تیم ملی خداحافظی کرده بود

زمانی در رابطه با کنار گذاشته شدن قائمی، سعادت و وادی از تیم ملی والیبال برای المپیک، اظهار کرد: احترام زیادی برای فرهاد قائمی قائل هستم زیرا زحمات زیادی برای تیم ملی والیبال کشیده است اما این بازیکن از تیم ملی خداحافظی کرده بود. وقتی بازیکنی از تیم ملی خداحافظی می‌کند دیگر تمرکزی روی آن ندارد قائمی هم خود را برای لیگ برتر والیبال که شروع می‌شود آماده کرده بود و سال گذشته هم در اواخر فصل آسیب دیده بود و نتوانست بازی کند چنین بازیکنی اگر در قالب کار تیمی قرار می‌گرفت از نظر من نمی‌توانست کارایی داشته باشد اگر چه لازم است قهرمان‌ها را حفظ کنیم اینها ذخایر ما هستند و نباید آن‌ها را در موقعیت‌های چالشی قرار دهیم.

وی اضافه کرد: قائمی برای کمک به تیم ملی برگشت ولی اگر جای او بودم چنین کاری انجام نمی‌دادم زیرا از لحاظ بدنی و ذهنی توانایی لازم را نداشتم و در چارچوب ذهنی آلکنو قرار نمی‌گرفتم. آلکنو از روسیه آمده که والیبال این کشور مبتنی بر قدرت بدنی است و فرهاد قائمی هوشمندانه بازی می‌کند. دیگر بازیکنان بلند زن مثل عبادی پور، شریفی، اسفندیار و صالحی قدرت بیشتری نسبت به فرهاد قائمی دارند. بردیا سعادت جوان و آینده داری است که در المپیک بعدی بازی خواهد کرد، بین سعادت و غفور سرمربی تیم ملی تجربه را به نیروی جوانی ترجیح داد زیرا غفور با توجه به تجربه‌ای که دارد می‌تواند در لحظات حساس به تیم کمک کند و تصمیم عاقلانه بگیرد.

این کارشناس والیبال خاطر نشان کرد: همانطور که گفتم یک دفعه وادی را تحت فشار قرار دادیم، در کل انتخاب بازیکن بر اساس سلیقه مربی است و جواد کریمی هم پاسور بسیار خوبی است که با هم نسل‌های خود مثل شریفی و اسفندیار بازی کرده و راحت تر می‌تواند در زمین با آنها بازی کند و شاید آلکنو این مسئله را مد نظر قرار داده است.

سوابق آلکنو نشان می‌دهد در والیبال روسیه یکی از بهترین مربی‌ها است

زمانی با بیان این که سهم مربیگری در موفقیت یک تیم رده بزرگسالان حداکثر ۲۰ درصد است، گفت: سوابق آلکنو نشان می‌دهد در والیبال روسیه یکی از بهترین مربی‌ها است و زمانی که در روسیه خوب باشی در دنیا جز بهترین‌ها هستی زیرا صاحب سبک هستند، اما والیبال روسیه مبتنی بر قدرت بدنی است و والیبال ایران ترکیبی از قدرت بدنی، مهارت و کارهای فنی است. اگر آلکنو زودتر به ایران می‌آمد و بازی بازیکنان را در لیگ می‌دید توصیه‌های لازم را انجام می‌داد و تیم‌های باشگاهی می‌توانستند به تیم ملی کمک بیشتری بکنند در مواقعی باید منافع فردی را به منافع ملی تبدیل کنیم تا بتوانیم نتیجه بگیریم.

وی افزود: در حال حاضر نباید از تیم ملی شکایت کنیم و بگوییم آلکنو خوب یا بد است بلکه باید به فکر این باشیم تیم ریکاوری خوبی انجام دهد تا با آمادگی بیشتری برای المپیک اعزام شوند.

کد خبر 506283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.