پلاک‌های هوشمند بر سر در خانه‌های اصفهان

امروز _یکشنبه ۲۰ تیرماه ۱۴۰۰_ در نودمین برنامه «هر یکشنبه، یک افتتاح» با شعار «اصفهان در مسیر امید»، رونمایی از ۱۰۰ میلیارد ریال پروژه‌های سازمان‌ فاوا در صحن علنی شورای اسلامی شهر اصفهان انجام شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از جمله مزایای استفاده از پلاک هوشمند کد پستی(QR)، کاهش هزینه‌های اجرایی، آنلاین بودن و قابلیت به‌روزرسانی اطلاعات پلاک، قابلیت خوانش QR روی پلاک از فاصله ۱.۵ متری، استفاده در خدمات اورژانسی و حوادث و قابلیت نمایش موقعیت مکانی ملک روی نقشه به شمار می‌آید.

از جمله اقدامات سازمان فاوا فاز دوم طراحی و راه اندازی اتاق مانیتورینگ نظارت تصویری حراست شهرداری با هدف تأمین، نصب و راه‌اندازی سیستم نظارت تصویری و تجهیزات مورد نیاز همه دوربین‌های نصب شده در ساختمان‌های مختلف شهرداری، طراحی و راه‌اندازی تالار هوشمند شورای اسلامی شهر اصفهان با هدف اصلاح وضع موجود سالن جلسات شورای اسلامی شهر و تبدیل آن به یک تالار هوشمند، پروژه تأمین و راه‌اندازی اتصال برق و شبکه داخلی تجهیزات باکس‌های فیبرنوری ۷۲ نقطه ترافیکی با هدف نگهداری و پشتیبانی از شبکه فیبرنوری شهرداری و برقراری ارتباطات این شبکه با دوربین‌ها، کنترلرها و تجهیزات ترافیکی است.

اجرای فاز نخست یکپارچه‌سازی سامانه‌های حوزه معاونت مالی، اقتصادی شهرداری اصفهان با هدف تسهیل و شفاف‌سازی همه فرآیندهای حوزه معاونت مالی، اقتصادی و ارتباط سامانه جامع درآمد شهرداری با سایر سامانه‌های این معاونت نظیر مالی، امور قراردادها، سامانه یکپارچه بودجه و اعتبارات (سیبا) نیز با هدف مدیریت اطلاعات و فرآیندهای مربوط به تدوین، تصویب، تفکیک و تخصیص بودجه و تأمین اعتبارات شهرداری به منظور توزیع عادلانه منابع مالی، پیش بینی نیازهای آینده و شناسایی، جذب و بهره‌برداری از منابع موجود شهرداری، سامانه یکپارچه بودجه و اعتبارات (سیبا) و سامانه مناقصات شهرداری به نشانی Etender.isfahan.ir با هدف مکانیزه کردن فرآیندهای مربوط به امور قراردادها و امکان برقراری ارتباط با سایر سامانه‌های معاونت مالی، اقتصادی شهرداری از دیگر پروژه‌های رونمایی شده سازمان فاوا است.

فاز دوم سامانه کنترل عملیات و مدیریت پروژه‌های شهرداری اصفهان به منظور یکپارچه‌سازی گردش اطلاعات و مدیریت پروژه‌ها در راستای تحقق اهداف و سیاست‌های اسناد راهبردی شهرداری از جمله سند چشم‌انداز اصفهان و استقرار استاندارد مدیریت پروژه (پی. ام. باک(PMBOK)) اجرا شده است همچنین سامانه هوشمند و مکان‌مند قراردادهای خدمات شهری و فضای سبز و نگهداری و تعمیرات با هدف ایجاد یک نظام سازمانی مکانیزه و خودکار به منظور کنترل و نظارت بر عملکرد پیمانکاران دو حوزه مدیریت خدمات شهری و سازمان پارک‌ها و فضای سبز راه‌اندازی شد.

درگاه جامع الکترونیکی شهرداری اصفهان به نشانیwww.isfahan.ir با تاکید بر سیاست‌های آشکار و صریح، بروکراسی شفاف، پاسخگویی در قبال فعالیت‌ها و مشارکت فعال مردم در امور اجتماعی همچنین فاز نخست تأمین سامانه میز خدمت شهرداری به نشانیmy.isfahan.ir به منظور ارائه خدمات غیرحضوری، کاهش مراجعات، ارتقا رضایت و افزایش اعتماد شهروندان به خدمات شهرداری و ثبت درخواست‌های الکترونیکی شهروندان همچنین سامانه پروفایل شهروندی به نشانی Profile.isfahan.ir با هدف مدیریت یکپارچه اطلاعات شهروندان اصفهان در ارائه خدمات از دیگر پروژه‌های سازمان فاوا به شمار می‌آید.

سامانه هر شهروند یک داوطلب به نشانی Davtalab.isfahan.i، فاز دوم نقشه ۱:۲۰۰۰ دیجیتال حاشیه شهر اصفهان با هدف تهیه نقشه یک دوهزارم دیجیتال در مناطق دو، هفت، ۱۱، و۱۲ تا انتهای محدوده عکس‌برداری شهر به منظور پاسخگویی به شهروندان و ارائه تحلیل‌ها و گزارش‌های آماری مکان‌مبنا، تهیه نقشه پایه و تمرکز کلیه فعالیت‌های مکانی شهرداری، سامانه خدمات نقشه‌ای به نشانی mapservice.isfahan.ir با هدف افزایش شفافیت اطلاعات، حذف رانت‌های اطلاعاتی و دسترسی آسان مخاطبان به اطلاعات نقشه‌های وضع موجود، تصاویر ماهواره‌ای سال‌های ۸۵، ۸۸، ۹۱ و ۹۵ و نقشه‌های هوایی دیجیتال سال ۹۲ نیز از جمله طرح‌های این سازمان است که امروز به صورت رسمی به بهره برداری رسید.

امضا ۲ تفاهم‌نامه برای نصب پلاک‌های جدید و توسعه سرای ۸

علیرضا صادقیان، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان ضمن قدردانی از معاونت خدمات شهری، سازمان فاوا و سازمان زیباسازی در اجرای پروژه نصب پلاک‌های پستی شهر، اظهار کرد: با اداره پست دو تفاهم‌نامه برای نصب پلاک و کد پستی و دیگری برای توسعه سرای هشت و به منظور اختصاص کد پستی و پلاک پستی در زمان صدور پروانه ساخت امضا شده است.

وی با بیان اینکه تفاهم نامه نخست اختصاص کد پستی به منازل در وضعیت موجود است، تصریح کرد: تفاهم‌نامه دوم پروژه تکمیل کننده برای آینده پلاک‌های شهر منعقد شده است، یعنی شهروندان هنگام دریافت پروانه کد پستی را دریافت خواهند کرد.

جزئیات پروژه نصب پلاک‌های پستی شهر اصفهان

سید حمید رضا ابطحی، مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری اصفهان در این برنامه اظهار کرد: امروزه استفاده از اطلاعات مکانی و سرویس‌های مکان مبنا در فعالیت‌های شهری و ارائه خدمات به شهروندان به طور چشمگیری رو به افزایش است. بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها و خدمات شهر، وابسته به وجود و به‌کارگیری اطلاعات مکانی و توصیفی پلاک‌های پستی ساختمان‌ها است.

وی تصریح کرد: با همکاری سازمان زیباسازی، سازمان فاوا، معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی، شهرداری‌های مناطق ۱۵ گانه و اداره کل پست استان اصفهان، عملیات برداشت و به‌روزرسانی بانک اطلاعات کدهای پستی در محل همراه با تولید و نصب پلاک‌های آبی و پستی در مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان آغاز شده است.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: از جمله مزایای پلاک‌های هوشمند جدید نسبت به پلاک‌های قدیمی می‌توان به مواردی همچون بارکدهای پستی (QR code) حاوی اطلاعات کدهای پستی واحدهای مسکونی، تجاری، اداری با قابلیت به‌روزرسانی، نبود نیاز به تعویض فیزیکی پلاک نصب شده در صورت ایجاد تغییرات در عرصه و اعیان هر ملک، امکان ارائه اطلاعات شهرداری مورد نیاز شهروندان نظیر کد نوسازی و خدمات مرتبط با آن، ارائه اطلاعات نزدیک‌ترین ایستگاه‌های اتوبوس، مترو و دوچرخه، نمایش نشانی پستی صحیح ملک بر اساس آخرین وضعیت بانک اطلاعاتی مرتبط با اسامی به‌روز معابر و اطلاعات توصیفی اداره پست اشاره کرد.

وی افزود: پیش بینی قابلیت ارسال موقعیت مکانی دقیق با اسکن بارکد مندرج روی پلاک‌های پستی به سامانه‌های مکان‌مبنا از جمله فروشندگان کالا و خدمات و تاکسی‌های اینترنتی و پیش‌بینی قابلیت استفاده در همه سامانه‌هایی که به نحوی از طریق موقعیت‌های مکانی در حال سرویس دهی به شهروندان است از دیگر مزایای پلاک‌های هوشمند جدید به شمار می‌آید.

ابطحی ادامه داد: از ابتدای سال جاری عملیات برداشت، به‌روزرسانی و صحت‌سنجی پلاک‌های شهری و کدهای پستی اصفهان به ترتیب در مناطق چهار، شش، هفت، هشت، ۱۰، ۱۲ ،۱۴ در دستور کار قرار گرفته و همزمان با آن نیز، پروژه تهیه و نصب پلاک‌های جدید آبی و پستی از منطقه هشت آغاز شده و مراحل عملیاتی سازی آن در سایر مناطق در حال انجام است.

‌تخصیص کد پستی هنگام صدور پروانه در اصفهان به‌زودی انجام می‌شود

حمیدرضا رضایت معاون فنی اداره کل پست استان اصفهان نیز اظهار کرد: جلسات متعددی برای اجرای این پروژه در سنوات گذشته برگزار شد و از اواخر سال ۹۹ در منطقه هشت به صورت پایلوت اجرا شد.

وی با بیان این که در این پروژه برای هر ساختمان یک پلاک در نظر گرفته شده که مجموع آن ۷۵۰ هزار قطعه پلاک برای شهر اصفهان می‌شود، افزود: پیشتر پلاک‌ها برای هر واحد ساختمانی تولید و نصب می‌شد اما از این پس برای هر ساختمان یک پلاک تولید و ساخته می‌شود بدین سبب در طراحی جدید به‌صورت بارکدخوان، هزینه اجرای پروژه تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

معاون فنی اداره کل پست استان اصفهان تصریح کرد: پروژه تکمیل کننده نصب پلاک در دست اقدام است که تفاهم‌نامه آن به زودی با شهرداری منعقد خواهد شد تا به وسیله آن کد پستی به مکان‌های جدیدالاحداث نیز تخصیص داده شود.

رضایت ادامه داد: با اجرای این تفاهم‌نامه در زمان صدور پروانه کد پستی به مکان تخصیص یافته و در بانک اطلاعاتی شهرداری موجود خواهد بود. این گام مهمی برای تحقق شهر هوشمند خواهد بود.

کد خبر 506280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    1 0
    میگم چرا هر طرحی که میخواهید اجرا کنید اول تو اصفهان انجام میدهید