افزایش قیمت شیر، مُسکن موقت حل مشکلات دامداران است

رئیس شورای تأمین دام کشور با اشاره به مصوبه اخیر شورای قیمت‌گذاری محصولات استراتژیک مبنی بر افزایش قیمت شیر و آزادسازی صادرات محصولات دامی،گفت: این مصوبه برای حل مشکل انباشت دام، نبود مشتری و پایین بودن قیمت تمام شده برای تولید کننده در شرایط کنونی ابلاغ شده است.

منصور پوریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به مصوبه اخیر شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک مبنی بر افزایش قیمت شیر و آزادسازی صادرات محصولات دامی، اظهار کرد: این مصوبه فعلاً برای حل مشکل انباشت دام، نبود مشتری و پایین بودن قیمت تمام شده برای تولید کننده است. گلایه دامداران در شرایط کنونی این است که قیمت محصولات بسیار کم است همچنین دام گوشتی نر در هر دو بخش گوسفند و گوساله مشتری نداشته و بازاری برای آن وجود ندارد.

وی افزود: مدت‌ها بود این مصوبه به عنوان راهکار به وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد شده بود اما اجرا نمی‌شد. با تصویب این مصوبه، گوشت دام توسط شرکت پشتیبانی امور دامی با قیمت مناسب از دامدار خریداری شده، قیمت شیر نیز مصوب شد البته حتی اگر دولت نیز دام را خریداری کند باز هم با انباشت آن مواجه هستیم.

حدود ۵ میلیون رأس گوسفند نر در کشور انباشت شده است

رئیس شورای تأمین دام کشور گفت: اکنون در حدود پنج میلیون رأس گوسفند نر در کشور وجود دارد که باید کشتار شود، هزینه تولید این بره‌ها بسیار زیاد است بنابراین به دلیل کمتر بودن قیمت گوشت دام ماده، این دام به رغم مولد بودن کشتار می‌شود این موضوع منجر به آسیب صنعت دام مولد کشور شده بود. با اجرای این مصوبه بخشی از مشکلات صنعت دام در شرایط کنونی حل خواهد شد هرچند بسیار دیر ابلاغ شد و مراحل اجرایی آن نیز هنوز در هاله‌ای از ابهام است زیرا همواره شاهد ابلاغ بخشنامه‌هایی بوده‌ایم که به مرحله اجرا نرسیده است.

هنوز قیمت خرید تضمینی دام ابلاغ نشده است

پوریان افزود: اگر این مصوبه اجرا شود شرکت پشتیبانی امور دامی باید بخشی از گوشت دام را از تولید کنندگان خرید کند البته شرکت پشتیبانی اعلام کرده که هنوز قیمتی برای خرید دام به آنها ابلاغ نشده است بنابراین لازم است قیمت خرید گوشت نیز به این شرکت ابلاغ شود زیرا اگر دولت اقدام به واردات گوشت کند قیمتی بسیار بالاتر از قیمت کنونی دامی که در کشور تولید می‌شود باید هزینه کند.

هزینه تمام شده هر کیلوگرم گوشت بیش از ۵۵ هزار تومان است

وی تصریح کرد: علاوه بر این صادرات دام آزاد شده که می‌تواند در این مرحله حساس کمک ویژه‌ای به دامداران باشد. اکنون مشکل تولید در کشور قیمت نامناسب آن است، اکنون تولید یک کیلوگرم گوشت در کشور بیش از ۵۵ هزار تومان در هر فصل برای تولید کننده هزینه دارد البته این فقط هزینه تولید است و هزینه‌هایی همچون دستمزد کارگران و حاشیه سود در آن محاسبه نشده است این در حالی است که قیمت کنونی بازار کمتر از ۵۰ هزار تومان است که منجر به ضرر قابل توجه تولید کننده شده است.

رئیس شورای تأمین دام کشور گفت: قیمت نهاده‌ها در این مدت افزایش قابل توجهی داشته و همزمان قیمت دام نیز ثابت ماند بنابراین تولید کننده همواره در حال ضرر دادن بوده است، در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ باید این مصوبه اجرایی می‌شد اما در شرایط کنونی نیز می‌تواند راهگشا باشد.

جمعیت گوسفندی کشور بیش از ۶۸ میلیون رأس است

پوریان افزود: تولید بالای کشور در بخش گوساله پرواری گوشت، گاو شیری، گاو داشتی، بره پرواری و بره داشتی مزیت بزرگی است، بر اساس آماری که دامپزشکی اعلام کرده و آمار واقعی بیشتر از آن است، جمعیت گوسفندی کشور حدود ۶۸ میلیون رأس است که با توجه به خشکسالی و کمبود مراتع، جمعیت زیادی برای کشور است  باید موانع و مشکلات موجود پیش از این حل می‌شد.

قیمت گوشت افزایش نخواهد یافت

وی تصریح کرد: اگر شرکت پشتیبانی امور دامی گوشت دام را با قیمت مناسب از تولید کننده خرید کند، قیمت گوشت برای مصرف کننده هیچ افزایشی نخواهد داشت. اکنون قیمت دام بسیار کم و قیمت گوشت زیاد است به طوری که به عنوان نمونه قیمت یک ران ممتاز ۱۶۰ هزار تومان و قیمت یک بره کمتر از ۵۰ هزار تومان است.

رئیس شورای تأمین دام کشور گفت: هیچ جهش قیمتی در بخش گوشت نخواهیم داشت زیرا قیمت گوشت بالا بوده و با همین قیمت نیز مصرف کننده توان خرید ندارد با این مصوبه قسمتی از آسیب‌هایی که به این صنعت وارد شده برطرف خواهد شد.

کد خبر 506183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.