عربستان خطر انزوای بین‌المللی را به خوبی احساس کرده است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: عربستان در ماه‌های گذشته خطر انزوای بین‌المللی را به خوبی احساس کرده و در تلاش است تا در مقابل آن، رابطه خود را با همسایگان بهتر کند. ریاض امروز نگرانی‌های زیادی دارد و به دنبال پر کردن خلأ های به‌وجود آمده در مورد خود است.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مورد سفر سلطان عمان به عربستان اظهار کرد: سلطان هیثم بن طارق، سلطان عمان روز یکشنبه آینده به شهر نئوم عربستان سفر خواهد کرد که این اولین سفر خارجی وی پس از روی کار آمدن است. برخی منابع خبری در خصوص این خبر گفته‌اند یک هیئت عالی‌رتبه متشکل از وزرای کابینه عمان، سلطان این کشور را در این سفر همراهی خواهند کرد.

وی افزود: سفر سلطان عمان یک روزه بوده و با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور دیدار و رایزنی خواهد کرد. مقامات سعودی و عمانی مشخصاً گفته‌اند که در این سفر در خصوص بحران یمن و تلاش برای حل دیپلماتیک آن و نتایج مذاکرات پرونده هسته‌ای ایران همچنین تقویت همکاری میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس به ویژه عمان و عربستان گفت‌وگو خواهند کرد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه‌ای تاکید کرد: برخی اینگونه تحلیل کرده‌اند که تصمیمات انصارالله یمن به‌طور کامل به ایران بستگی دارد و این مساله باعث می‌شود عربستان برای حل مشکل این کشور از مقامات مسقط بخواهد با تهران برای اعمال فشار بر انصارالله رایزنی کند. از سوی دیگر باید توجه داشت که عمان در گذشته حلقه اتصال میان ایران و آمریکا و ایران و برخی کشورهای عربی بوده است. با نزدیکی دیدگاه پادشاهی عمان و ایران در مسائل منطقه‌ای، طبیعتاً نقش میانجی گرایانه پادشاه عمان در مسائل منطقه‌ای پررنگ و سازنده می‌شود.

هانی‌زاده تصریح کرد: در طول سه ماه گذشته مذاکراتی میان ایران و عربستان در بغداد شکل گرفته است اما روند آن‌ها با توجه به پیچیدگی که در روابط تهران و ریاض وجود دارد کند بوده و تاکنون خروجی مثبتی نداشته است. امروز اختلافاتی نیز میان عربستان و امارات در حوزه اوپک و تولید نفت به‌وجود آمده و این امر سبب شده است اندکی فاصله میان این دو کشور به‌وجود بیاید بنابراین به نظر می‌رسد ریاض تمایل بیشتری برای نزدیک شدن به ایران پیدا کرده است.

وی یادآور شد: عربستان حتی در حوزه اوپک نیز موضعگیری علیه ایران نداشته و این امر سبب شده پادشاهی عمان بار دیگر جهت میانجیگری بین ایران و ریاض فعال شود. عمان این ظرفیت را دارد و در گذشته نیز ثابت کرده کشور قابل اعتمادی است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اضافه کرد: می‌توان امیدوار بود که نتیجه این میانجیگری مثبت باشد و روند رایزنی بر سایر مسائل خاورمیانه نیز تأثیر مثبت گذاشته و به‌زودی شاهد کاهش تنش‌ها در خاورمیانه باشیم. کاهش تنش‌ها میان ایران و عربستان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر بوده و حتی برخی کشورهای منطقه نیز بر این امر تاکید دارند و در این مسیر تلاش بسیاری کرده‌اند زیرا کاهش تنش می‌تواند برای کل منطقه خاورمیانه مفید باشد.

هانی‌زاده خاطرنشان کرد: عربستان در ماه‌های گذشته خطر انزوای بین‌المللی را به خوبی احساس کرده و در تلاش است تا در مقابل این خطر، رابطه خود را با همسایگان بهتر کند. ریاض امروز نگرانی‌های زیادی دارد و به دنبال پر کردن خلأهای به‌وجود آمده در مورد خود است.

کد خبر 506140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.