حقایقی کمتر شناخته شده از اروپای شرقی

اگر چه مردم سراسر جهان با فرهنگ کشورهای غربی آگاه هستند با این حال سفر به مکان‌های دور افتاده شرق اروپا، آن‌ها را با حقایق جدیدی آشنا می کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گردشگران اغلب پیش از انتخاب مقصد سفر خود تلاش می‌کنند با فرهنگ آنجا آشنا شوند تا خود را برای سازگاری بیشتر با مردم و محیط آماده کنند با این حال در اغلب موارد بسیاری از حقایق برای افراد ناشناخته می‌ماند و همین امر مسافران را در بعضی از موارد با شگفتی و گاهی با مشکلات فراوانی مواجه می‌کند. فرهنگ اروپا و سنت‌های رایج در شهرهای سراسر آن برای بسیاری از گردشگران شناخته شده است با این حال حقایقی نیز در مورد مناطق دور افتاده آن وجود دارد که آگاهی از آن نوعی غافلگیری وصف‌ناشدنی را برای افراد جهانگرد در پی دارد. در ادامه به بعضی از حقایق کمتر شناخته شده در مورد شرق اروپا پرداخته می‌شود:

تکان دادن سر به معنای تأیید سخن نیست

در اغلب کشورهای دنیا، مردم تأیید یک حرف را با بالا و پایین آوردن سر نشان می‌دهند حال آن که مردم بلغارستان، کشوری در جنوب شرقی اروپا با تکان دادن سر به طرفین، درک یک سخن را تأیید می‌کنند و این چیزی است که در سایر نقاط دنیا، مفهوم رد کردن را دارد. جالب است بدانید که این عادت رفتاری در سایر کشورهای شرق اروپا نظیر یونان، مقدونیه و آلبانی نیز رایج بوده و همیشه واکنش‌هایی متناقض در میان مخاطبان غریبه به وجود آورده است.

اسپارتاکوس در شرق اروپا متولد شد

تراکیان قبیله‌ای از تبار ایران بودند که در روزگار باستان در جنوب خاوری اروپا زندگی می‌کردند. بلغارستان امروز، زادگاه اسپارتاکوس، قهرمان این قبیله به حساب می‌آید. بسیاری از مردم جهان با نام اسپارتاکوس آشنا هستند چرا که فیلم بسیار معروفی نیز با همین عنوان منتشر شد و به محبوبیت خاصی در میان اهل هنر و علاقمندان به سینما دست یافت. اما برای کسانی که تا کنون با این شخصیت بزرگ آشنایی نداشته‌اند دانستن این واقعیت که اسپارتاکوس جد کرک داگلاس، برده و گلادیاتوری که پس از رهایی از بند حبس، سپاهی را به رهبری خود در آورد تا در سومین جنگ بردگان علیه امپراطوری روم به نبرد بپردازد بسیار حائز اهمیت است. گزارشات حاکی است که اجساد بیش از ۱۵ هزار نفر از مردم قبیله تراکیان در بلغارستان دفن شده که البته مقبره بسیاری از آن‌ها ناپدید شده است.

بسیای از اختراعات دنیا توسط مردم شرق اروپا انجام شده است

بسیاری از تجهیزاتی را که امروزه زندگی ما را آسان کرده، توسط مخترعان شرق اروپا به وجود آمده است به عنوان مثال جان اتاناسف، دانشمند بلغاری اولین رایانه الکتریکی را اختراع کرد، پیتر پتروف، فیزیکدانی از همین کشور، اولین ساعت دیجیتالی را به وجود آورد و کیسه هوای خودرو نیز توسط مخترعی از بلغارستان در جهان ظهور پیدا کرد. شاید دوستداران قهوه بدانند که فرانچسکو ایلی، مخترع مشهور مجارستانی، در سال ۱۹۳۳ شرکت ایلیکافه را تأسیس کرد و نام خود را به عنوان سازنده اولین دستگاه اتوماتیک قهوه اسپرسو به ثبت رساند. کشور رومانی نیز از زمان‌های قدیم تا امروز میزبان مخترعان بیشماری نظیر آنری کواندا (کاشف اثر کواندا در مکانیک شاره‌ها و طراح هواپیمای آزمایشی کواندا -۱۹۱۰)، پتراچه پوانارو (سازنده خودنویس)، نیکولای پاولسکو (کاشف انسولین برای بیماران دیابتی)، یوگن پاول (مخترع سی دی رام) و اورل پرسو (طراح پیشگام اتومبیل و اولین کسی که چرخ‌ها را در داخل بدنه اتومبیل قرار داد) بوده است.

شرق اروپا میزبان دومین ساختمان بزرگ جهان است

پنتاگون، مرکز و مقر فرماندهی وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا، بزرگترین ساختمان جهان در واشنگتن دی. سی به شمار می‌رود که پس از آن نیز، کاخ پارلمان بخارست در کشور رومانی جایگاه دومین ساختمان بزرگ جهان را از آن خود کرده است. جالب است بدانید که این سازه عظیم، سنگین‌وزن‌ترین ساختمان جهان نیز به حساب می‌آید و به تقلید از کاخ باکینگهام لندن ساخته شده است.

کد خبر 506049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.