پیش بینی بورس تا پایان سال ۱۴۰۰

اولین مقاومت سهم یک میلیون ۲۷۰ هزار واحد بود که از آن عبور کرد و اصلاح روز چهارشنبه به معنای پولبک به سطح قبلی است البته شاخص منفی نشد و صرفاً شاهد افزایش سطح عرضه‌ها بودیم، مقاومت بعدی پیش روی شاخص محدوده یک میلیون ۳۱۰ هزار واحد و بعدی ۱ میلیون ۵۳۰ هزار واحد است.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشت ایمان کرمی، کارشناس ارشد اقتصادی که در اختیار این رسانه قرار گرفته است: در این گزارش قصد داریم شاخص کل بازار بورس را از دیدگاه تکنیکال و بنیادی بررسی کنیم؛ این موضوع یک دیدگاه تحلیلی توسط تحلیلگر است و هر تحلیلی می‌تواند بر اساس رخ دادهایی دیگر معتبر نباشد لذا این تحلیل نباید مبنای سرمایه گذاری شما قرار بگیرد.

در حال حاضر نرخ دلار در بازار آزاد در محدوده ۲۵ هزار تومان است، نرخ دلار سامانه نیما در محدوده ۲۲ هزار تومان است و در این بازه از زمان شاهد بیشترین اختلاف قیمت بین سامانه نیما و دلار بازار آزاد هستیم و این موضوع به دلیل برخی از تنش‌های سیاسی در این روزها است.

مدت زیادی است که تکلیف سیاسی ایران مشخص نیست و همچنان نمی‌دانیم قرار داد برجام مجدد نتیجه خواهد داد یا خیر؛ در این روزها بیشتر فضای اقتصادی کشور منتظر است که دولت جدید روی کار بیاید و سیاست‌های این دولت را مورد بررسی قرار دهد؛ آیا به برجام برمی‌گردد،؟ آیا حاضر است امتیازاتی به کشورهای غربی دهد تا برجام مجدد محقق شود و یا اینکه سیاست مقاومتی در پیش خواهد گرفت.

در صورتی که برجام محقق نشود و تبادلات ما به راحتی انجام نشود قطعاً ما مشکل کسری بودجه را خواهیم داشت، بر اساس برخی از تحلیل‌های منتشرشده از برخی از سایت‌های تحلیلی حداقل تورم قابل پیش بینی برای سال آینده ۲۵ درصد است ولی با این وضعیت کسری بودجه و مشکلات تحریم‌ها و غیره شاید عددهای بالاتری راهم ببیند.

بازار سرمایه یک بازار تورم دوست است، اگر تورم ۳۰ درصد باشد بازار بیش از ۳۰ درصد رشد می‌کند؛ این رشد به ۲ دلیل اتفاق می‌افتد؛ یکی اینکه به اندازه تورم دارایی‌های شرکت‌ها رشد کرده و دیگر اینکه برخی از شرکت‌ها که فروش آنها بر اساس نرخ‌های جهانی است با نرخ‌های بالاتری می‌فروشند و لذا سود بالاتری محقق می‌کنند؛ اکنون که دولت جدید چندان تمایلی به مذاکره همانند دولت قبلی ندارد و این موضوع کمی فضای اقتصادی را با این روند حجم و رشد نقدینگی دچار مشکل می‌کند.

تا پایان سال ۱۴۰۰ ما شاهد ۴ گزارش فصلی دیگر خواهیم بود، در صورتی که نرخ دلار از این سطوح بالاتر رود شرکت‌ها به علت فروش با قیمت‌های بالاتر می‌توانند سودهای بیشتری محقق کرده و p/e های فورواد آنها با سرعت بیشتری کاهش یابد و لذا بازار سرمایه با سرعت بیشتری رشد خواهد کرد.

اگر برجام محقق شود شرکت‌هایی که فروش آنها ریالی است مانند خودرویی‌ها، غذایی‌ها و غیره می‌توانند مورد توجه بازار قرار گیرند و اگر برجام محقق نشود و مذاکراتی دیگر شکل نگیرد گروه، فلزات، کانی‌های فلزی، پتروشیمی‌ها، پالایشگاهی‌ها و سایر صنایعی که نرخ فروش آنها از بازارهای جهانی نشأت می‌گیرد مورد توجهی بیشتری قرار خواهد گرفت.

موضوع دوم که می‌تواند در کوتاه مدت اختلال در بازار ایجاد کند بحث قطعی برق صنایع است، روز سه شنبه شاخص شاهد رشد ۲۶ هزار واحدی بود و زمانی که نامه قطع برق ارسال شد روز چهارشنبه شاهد عرضه‌های بیشتری شدیم و در سالی که قرار است مانع زدایی بکنیم از فعالیت‌های تولیدی بزرگترین واحدهای تولیدی کشور را تعطیل می‌کنیم، این سیاست‌ها از تحریم‌های خارجی هم خطرناک‌تر است و امیدواریم که در این جنگ اقتصادی شاهد ضربه زدن از داخل به صنایع خود نباشیم، مانند قیمت گذاری دستوری، افزایش تعرفه برای صادرات، قطعی برق، افزایش مالیات و غیره.

نگاهی به وضعیت تکنیکال شاخص کل

شاخص کل بازار از نقطه اوج خود تا کنون نزدیک به ۴۰ درصد ریزش را تجربه کرده است، اگر نگاهی به ساختار اصلاح آن داشته باشیم مشاهده می‌کنیم که توانسته سقف داینامیک روند نزولی خود را بشکند و به سمت بالا حرکت کند؛ این موضوع به معنای پایان یک روند اصلاحی است و زمانی که ۳ کندل بالاتر از این سطح بتواند ثبت کند به این معناست که پایان روند قبلی تأیید شده است، اما در زمان شروع یک روند صعودی ما شاهد ریز مقاومت‌هایی در پیش روی سهم هستیم.

اولین مقاومت سهم ۱ میلیون ۲۷۰ هزار واحد بود که از آن عبور کرد و اصلاح روز چهارشنبه به معنای پولبک به سطح قبلی است البته شاخص منفی نشد و صرفاً شاهد افزایش سطح عرضه‌ها بودیم، مقاومت بعدی پیش روی شاخص محدوده ۱ میلیون ۳۱۰ هزار واحد و بعدی ۱ میلیون ۵۳۰ هزار واحد است.

هر ساختار اصلاحی نیاز به زمان دارد تا تکمیل شود، ساختار اصلاحی شاخص کل شامل سه موج abc با درجه میانی نیز تکمیل شده است، موج بعدی که در شاخص می‌تواند شکل بگیرد موج ۵ الیوت است که این موج بر اساس ساختاری که دارد یک موج صعودی با سرعت بسیار آهسته و با روندهای صعودی سال‌های گذشته متفاوت است.

پیش بینی بورس تا پایان سال ۱۴۰۰

کد خبر 505806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.