ابربدهکاران به ایران کدامند؟

ایران در مجموع ۴۲.۷ میلیارد دلار از کشورهای طرف معامله خود طلبکار است که به بهانه تحریم‌ها از دریافت آنها محروم مانده است. اگر نرخ دلار را ۴,۲۰۰ تومان در نظر بگیریم این میزان معادل ۱۷۹,۳۴۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایران به دلیل تحریم از دریافت پول از کشورهای طرف معامله خود محروم است به همین منظور به جای دریافت پول از کشورهای طرف معامله کالا دریافت می‌کند؛ در شرایطی هم این میزان پول نزد کشور وارد کننده کالا ایران باقی می‌ماند و بعضاً با کاهش فشار تحریم‌ها، به میزان اندک بدهی خود را به ایران پرداخت می‌کنند.

چین با ۲۰ میلیارد دلار بدهی

چین از جمله شریک‌های تجاری ایران است که با وجود تحریم‌ها سعی کرده روابطش با ایران را حفظ کند اما بدهی‌هایی به ایران دارد. در حال حاضر میزان بدهی چین به ایران بیش از ۲۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این کشور وعده داده آن را به مرور و از کانال‌های مختلف به دست ایران برساند.

کره جنوبی با ۵.۷ میلیارد دلار بدهی

کره جنوبی به عنوان یکی از مشتریان ثابت نفت ایران در فهرست بدهکاران به ایران قرار دارد. این کشور بعد از اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه صادرات نفت، همراه هفت کشور دیگر از معافیت ۱۸۰ روزه برخوردار بود. در این بازه زمانی کره جنوبی روزانه ۳۵۰ هزار بشکه نفت و میعانات گازی از ایران می‌خرید اما درست همزمان با این موضوع مشغول چانه زدن با فروشندگان جدید برای جایگزین کردن آنها با ایران بود بعد از این که از آبان ۹۷ تحریم‌های آمریکا علیه نظام بانکی و صادرات نفت ایران برقرار شد کره‌ای ها هم بهانه کردند و از پرداخت پول نفتی که از ایران خریدند سر باز زدند. وزارت خارجه کشورمان میزان بدهی کره جنوبی به ایران را حدود ۵/۷ میلیارد دلار عنوان کرده است.

عراق با ۶ میلیارد دلار بدهی

عراق هم حضور پررنگی در فهرست بدهکاران به ایران دارد. عمده بدهی عراق به ایران بابت صادرات برق و گاز ایران است. بدهی عراق به ایران در حوزه گاز و برق چندان مشخص نیست اما به گفته رئیس اتاق مشترک ایران و عراق بدهی پنج ماه گذشته عراق به ایران در حوزه برق و گاز بین پنج تا شش میلیارد دلار است که بخش اندکی از آن وصول شده است.

ژاپن با ۲.۵ میلیارد دلار بدهی

ژاپن دیگر بدهکار ایران، از خریداران نفتی ایران بود اما بعد از اعمال تحریم‌های قبل از برجام، از پرداخت بدهی خود خودداری می‌کرد. مبلغ این بدهی‌ها به چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار می‌رسید. با به ثمر رسیدن برجام روند انتقال این پول‌ها به ایران شروع شد اما خروج آمریکا از برجام دوباره همه چیز را بهم ریخت و دو نیم میلیارد دلار از این پول کماکان در تعلیق باقی مانده است.

لوکزامبورگ با ۲ میلیارد دلار بدهی

اسم لوکزامبورگ هم در لیست بدهکاران به ایران دیده می‌شود و به نظر می‌رسد اگر دعوای حقوقی بین ایران و این کشور وجود نداشت اصلاً اسم آن به گوش ما نمی‌خورد. این دعوا بر سر توقیف اموال ایران در بانک‌های این کشور بعد از حوادث یازده سپتامبر شروع شد و هنوز هم ادامه دارد، مبلغ این دارایی‌ها به حدود دو میلیارد دلار می‌رسد.

آمریکا با یک میلیارد دلار بدهی

آمریکا از شرکای تجاری پرنفوذ ایران در قبل از انقلاب بود حالا در فهرست بزرگ‌ترین بدهکار ایران شناخته می‌شود. اموال بلوکه شده ایران در آمریکا نزدیک به دو میلیارد دلار برآورد می‌شود. ارزش تخمینی املاک و مستغلات ایران در ایالات متحده و اجاره انباشته آنها هم حدود ۵۰ میلیون دلار است غیر از همه این‌ها آمریکا یک آسمان خراش متعلق به دولت ایران را در محله گرانقیمت منهتن توقیف کرده که ارزش آن یک میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

انگلستان با ۰.۵ میلیارد دلار بدهی

انگلستان یکی از قدیمی‌ترین بدهکاران به ایران است. ماجرای بزرگ‌ترین بدهی این کشور به ایران به سال ۱۳۵۰ و قرارداد خرید تانک‌های چیفتن بر می‌گردد. انگلستان قرار بود که در قالب این قرارداد ۱۵۰۰ دستگاه تانک و خودروهای زرهی به ایران تحویل بدهد اما انقلاب که به پیروزی رسید بسیاری از قراردادهای نظامی و تجاری با کشورهای غربی لغو شد. حالا نیم قرن از آن قرارداد گذشته و ایران و بریتانیا در تمام این ۵۰ سال در دادگاه‌های مختلف گلاویز شده‌اند. در آخرین مرحله از دادگاه‌ها انگلستان پذیرفت که بدهی ایران را که بالغ بر ۴۰۰ میلیون پوند است پرداخت کند اما هنوز ساز و کار پرداخت آن مشخص نشده است.

همچنین گفته می‌شود که کشور عمان حدود ۵ میلیارد دلار بدهکار است.

ایران در مجموع ۴۲.۷ میلیارد دلار از مشورهای طرف معامله خود طلبکار است که به بهانه تحریم‌ها از دریافت آنها محروم مانده است. اگر نرخ دلار را ۴,۲۰۰ تومان در نظر بگیریم این میزان معادل ۱۷۹,۳۴۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود که در صورت دریافت آن می‌توان بسیاری از مشکلات از جمله ثبات و کنترل نرخ ارز را در کشور ساماندهی کرد.

کد خبر 505658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 14
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    24 5
    ایران میتواند پول خود را بصورت چمدانی و طلا هم از چین دریافت کند