متروی قم آذر ماه امسال آماده مسافرگیری است

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم از پایان ریل‌گذاری تونل مترو تا دو هفته آینده و همچنین آغاز تست گرم در پایان مردادماه سال جاری خبر داد و گفت: حدود سه ماه پس از انجام تست گرم، یعنی آذرماه سالجاری فاز نخست خط یک مترو قم آماده مسافرگیری خواهد بود.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم، منصور درویشی با بیان گزارشی از آخرین وضعیت طرح قطار شهری قم اظهار کرد: خوشبختانه موضوع اوراق مشارکت این طرح در مراحل پایانی خود است و تا دو هفته آینده می‌توانیم چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از این محل را در حساب سازمان قطار شهری قم داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه مرحله نخست خط یک مترو قم با دو ایستگاه اصلی و چهار ایستگاه عبوری راه‌اندازی می‌شود گفت: ایستگاه میدان مطهری از این مرحله به‌مراحل پایانی خود رسیده و حدود ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرعامل قطار شهری قم افزود: ۱۰۰ درصد کارهای مطالعاتی بخش دپو و سوله پارکینگ سازمان با مساحتی چند هکتاری انجام‌شده است و البته هماهنگی با سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم برای اجرای فضای سبز در این محوطه ادامه دارد.

وی با تأکید بر اینکه برخی اقدام‌های انجام‌شده در طرح قطار شهری قم، برای نخستین بار در کشور انجام می‌شود یادآور شد: در تهیه و تأمین تجهیزات این طرح سعی شده تا استفاده از تجهیزات داخلی و بومی‌سازی به‌ویژه با توجه به‌شرایط تحریمی در دستور کار باشد، ضمن آنکه برخی تجهیزات نیز از خارج تامین‌شده است.

درویشی با بیان اینکه ریل‌گذاری تونل مرحله نخست خط یک مترو قم تا پایان تیرماه جاری به‌پایان می‌رسد اضافه کرد: تست گرم این طرح تا پایان مردادماه انجام می‌شود و پس‌ازآن، سه ماه فرصت خواهیم داشت تا برای مسافرگیری این مرحله آماده شویم.

وی با اشاره به‌تاخیر پیش‌آمده در بهره‌برداری از مرحله نخست خط یک مترو قم تاکید کرد: قرار بود تا پایان خردادماه سال جاری، تست گرم مرحله اول خط یک انجام شود، اما تغییرهای مدیریتی در رأس پیمانکاری طرح و همچنین ترخیص نشدن برخی تجهیزات از گمرک سبب این تأخیر شده است.

مدیرعامل قطار شهری قم در عین حال ابراز امیدواری کرد با پیگیری برای ترخیص برخی تجهیزات این طرح از گمرک، تمام تجهیزات لازم تا پایان مردادماه سال جاری وارد کارگاه مترو قم شود.

وی ادامه داد: البته آغاز تست گرم فاز نخست خط یک مترو قم نیاز به‌تکمیل موضوع پُست برق و همچنین رسیدن برخی خریدهای خارجی دارد که امیدواریم این مراحل تا پایان مردادماه به انجام رسیده باشد.

درویشی به‌چالش دیگر این سازمان در تأمین ناوگان موردنیاز اشاره کرد و گفت: ۲ قطار قرضی از سازمان قطار شهری مشهد به‌قم تحویل داده شده بود که یکی از این قطارها به‌مشهد بازگشته است.

وی بیان کرد: علاوه بر این موضوع، تأمین نیروی کاربری برای قطارهای مترو قم نیز موضوع دیگری است که باید مجوزهای مربوط به‌آن صادر شود تا امکان جذب نیرو وجود داشته باشد.

گفتنی است عملیات اجرایی ساخت خط A متروی شهر قم در نیمه دوم سال ۸۸ با اعتباری بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد ریال توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء آغاز شد، راه‌اندازی خط متروی قم به ۲ مرحله تقسیم‌بندی شده است که در مرحله نخست مسیر قلعه کامکار تا میدان شهید مطهری و در مرحله دوم مسیر میدان شهید مطهری تا ایستگاه مسجد جمکران راه‌اندازی می‌شود.

کد خبر 505454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پیگیر IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
    0 0
    چرا این روزها همه ی اتفاقات خوب عمرانی در قم یا شروع میشه یا تمام میشه بقیه استانها خبری خاصی وجود نداره.