نسل آلفا چگونه می‌تواند زیست‌پذیری شهرها را افزایش دهد؟

کودکان و نوجوانان نسل آلفا یعنی متولدین سال ۲۰۱۰ به بعد، از هم‌اینک سرنوشت آینده شهرها را در دست گرفته و در مسیر پایدارسازی هرچه بیشتر مناطق گام برداشته‌اند، مقامات آمستردام هلند، برنامه‌های ویژه‌ای برای سهیم‌سازی این نسل در تصمیم‌گیری‌های شهری ایجاد کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نسل آلفا به کودکان و نوجوانان متولد سال ۲۰۱۰ به بعد اشاره دارد که از نگاه بسیاری از منتقدان از هم‌اینک تأثیر خود را در طراحی شهری بر جای گذاشته‌اند. اگر چه این گروه سنی به خودی خود قادر به طراحی شهری نیستند با این حال در جهانی مملو از چالش نظیر رشد سریع جمعیت، توسعه شهرها، زوال محیط زیست جهانی و پاندمی کرونا زندگی می‌کنند که به سهم خود می‌تواند برنامه‌ریزان را در طراحی شهرهایی پایدار و زیست‌پذیر در آینده کمک کند. اگر چه جوامع این نسل، اغلب در دوران کودکی خود به سر می‌برند با این حال اثرات خود را بر پایداری و زیست‌پذیری شهرهایی مانند آمستردام هلند بر جای گذاشته‌اند.

نسل آلفا چگونه می‌تواند زیست‌پذیری شهرها را افزایش دهد؟

شهرهای آلفا، مناطقی با بیشترین اهداف بلندپروازانه

چیزی که در نگاه اول از طراحی شهرها در ذهن ساکنان خطور می‌کند وجود سازه‌ها، خیابان‌ها و فضاهای عمومی بیشمار است، با این حال ایده‌های ساکنان و اهداف بلندپروازانه مدیران که در آن سوی طراحی شهرها وجود دارد اغلب از دید همگان پنهان مانده است. شهرها مکان‌هایی پویا به شمار می‌رود که در آن مردم زندگی می‌کنند، به فعالیت در محل کار می‌پردازند و سرگرمی‌های مورد علاقه خود را انجام می‌دهند. در خصوص رابطه بین شهر و شهروند توجه به این امر جالب به نظر می‌رسد که از یک سو، بسیاری از رفتارهای انسانی تحت تأثیر طراحی شهری قرار می‌گیرد و در مقابل، شهروندان نقش بسیار مهمی در طراحی شهرها و بافت اقتصادی آن ایفا می‌کنند.

در این میان، ایده‌های جوانان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند طراحی شهرها را به طور چشمگیری متحول کند. گزارشات حاکی است که بیش از یک میلیارد نفر از جمعیت جهان را جوانان تشکیل می‌دهد که البته پیش‌بینی شده است تا سال ۲۰۳۰، جوانان زیر ۱۸ سال بیش از ۶۰ درصد جمعیت جهان را از آن خود کنند. هلند نیز یکی از کشورهای جهان با جمعیت بالای نسل جوان به حساب می‌آید که از میان تمام شهرهای آن، آمستردام بخش اعظمی از جوانان زیر ۲۵ سال را در خود جای داده است بنابراین این که نسل جوان این شهر از هم‌اینک اثرات خود را در طراحی شهری بر جای گذاشته باشند، امری غیرمعقول به نظر نمی‌رسد.

نسل آلفا چگونه می‌تواند زیست‌پذیری شهرها را افزایش دهد؟

نقش کنجکاوی نسل آلفا در طراحی شهرها

بدیهی است که کودکان به طور طبیعی از حس کنجکاوی بسیار بالایی برخوردار هستند که این خصیصه، اثرات خود را به بهترین شکل ممکن در طراحی شهرها بر جای گذاشته است. این گروه سنی در زندگی روزمره خود و به هنگام حضور در فضاهای عمومی شهری، به طور مداوم در پی یافتن امنیت هستند، مرتب ایده‌ها و خواسته‌های خود از محیط‌های اطرافشان را مطرح می‌کنند و از عواملی که باعث آزار آن‌ها در فضاهای بیرون از منزل می‌شود سخن به میان می‌آورند. مقامات آمستردام از این اتفاقات به بهترین نحو بهره گرفته‌اند و در تلاشند طراحی شهر را سازگار با نیاز این نسل تغییر دهند تا مناطقی پایدار، با بیشترین رضایتمندی شهروندی را به وجود آورند و زمینه را برای رشد نسل آلفای شهر فراهم آورند.

نسل آلفا چگونه می‌تواند زیست‌پذیری شهرها را افزایش دهد؟

نیاز کودکان به بازی در فضاهای بیرونی و تأثیر آن بر طراحی شهری

بدون شک، بزرگترین خواسته کودکان از محیط اطراف خود، فراهم آمدن زمینه لازم برای بازی کردن آن‌ها در فضاهای بیرون از منزل است که می‌تواند نشاط را در میان آن‌ها به وجود آورد. بدیهی است که "بازی" نقش مهمی در توسعه یک شهر بر عهده دارد و می‌تواند دانش و انگیزه لازم را در میان کودکان نسل آلفا به وجود آورد تا آن‌ها را در مسیر توسعه اجتماعی و شناختی به سمت جلو پیش برد.

وجود فضاهای سبز دوستدار کودک در یک شهر انسجام اجتماعی، زیست‌پذیری، معیشت و امنیت مکان‌های عمومی و قلمرو شهری را بهبود می‌بخشد. این اصل، به خوبی مورد توجه مقامات آمستردام قرار گرفته است به طوری که در حال حاضر، بیش از هزار و ۳۰۰ زمین بازی در این شهر وجود دارد که زمینه را برای رشد پرشور کودکان و نوجوانان فراهم آورده است علاوه بر این کشاورزی شهری در پایتخت هلند هر روز نسبت به قبل از محبوبیت بیشتری در میان مردم و حتی نسل آلفا برخوردار می‌شود به طوری که هر ساله بیش از هفت هزار دانش‌آموز در برنامه‌های کشاورزی مدارس شرکت می‌کنند.

نسل آلفا چگونه می‌تواند زیست‌پذیری شهرها را افزایش دهد؟

نسل آلفا؛ کودکان کوچک با افکار و ایده‌های بزرگ

یکی از سوال‌هایی که مرتباً از کودکان پرسیده می‌شود این است که "در آینده می‌خواهی چه کار شوی؟ ". این پرسش اگرچه به ظاهر ساده می‌آید با این حال می‌تواند برنامه‌ریزان یک شهر را در طراحی مناطقی با بیشترین سازگاری با نیازهای این نسل که آینده شهرها را به وجود می‌آورند یاری کند.

بدون شک، کودکان نسل آلفا، قشری با بیشترین دانش از تکنولوژی و ثروتمندترین نسل بشر تا امروز خواهند بود که از امروز، با مطرح کردن ایده‌ها و خواسته‌های خود از محیط اطراف، بیشترین نقش را در نجات کره خاکی از بحران‌ها ایفا خواهند کرد.

مقامات پایتخت هلند، در آوریل ۲۰۲۰ رویکردی تحت عنوان شهر دوناتی آمستردام را آغاز کردند که در آن، اقتصاد مدور به طور چشمگیری مورد توجه همگان قرار خواهد گرفت و در آموزش کودکان نسل آلفا نیز پیاده خواهد شد. در رویکرد شهر دوناتی بر کاهش حداکثری استفاده از مواد جدید تاکید و از مردم خواسته می‌شود اقلام موجود خود را تا جای ممکن مورد استفاده دوباره قرار دهند.

نسل آلفا چگونه می‌تواند زیست‌پذیری شهرها را افزایش دهد؟

این اقدام نه تنها مزایای بسیاری برای محیط زیست در پی دارد بلکه به ایجاد شهری فراگیر برای تمام شهروندان منجر می‌شود و به آنان کمک می‌کند به سطح مناسبی از زندگی در مرکز دونات برسند. در واقع، آمستردام می‌خواهد مرکز شهر دوناتی خود را برای ایجاد کار، بهبود سلامت شهروندان، ایجاد شبکه‌های اجتماعی و مشارکت سیاسی توسعه دهد و قسمت بیرونی دونات را به عنوان مکانی با محدودیت‌های زیست‌محیطی در نظر گیرد تا از این طریق به اقتصاد مدور شهر نیز کمک کند.

امروزه در مدارس پایتخت هلند، آموزش‌های زیادی در توسعه دانش، مهارت، ارزش، رفتار و تغییر ذهنیت در اختیار نسل آلفا قرار می‌گیرد تا آن‌ها را به اتخاذ سبک زندگی پایدارتر، سالم‌تر، برابرتر و فراگیرتر در آینده سوق دهد.

ترجمه از: زهرا عباسپور، خبرنگار ایمنا

کد خبر 505367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.