سالانه ۱.۵ میلیون نفر در آزمون مهارت آموزی شرکت می‌کنند

معاون سازمان فنی وحرفه‌ای گفت: سالانه بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در کشور در رشته‌های مختلف در آزمون‌های مهارت آموزی فنی و حرفه‌ای شرکت می‌کنند.

به گزارش ایمنا، ناهید مسلمی اظهار کرد: یکی از مهمترین مشکلات در حوزه برگزاری آزمون و صدور گواهینامه، کمبود اعتبارات برای تأمین تجهیزات مصرفی است که این امر باعث شده که ارزشیابی سنجش‌ها با مشکل مواجه شود.

وی با تاکید بر اینکه گواهینامه مهارت به عنوان خط قرمز سازمان است، گفت: اجرای برنامه سنجش مهارت نیاز به تغییرات اساسی دارد که این امر با تلاش همه همکاران و تأمین اعتبارات لازم میسر خواهد شد.

به گفته معاون سازمان فنی وحرفه‌ای کشور، در سازمان فنی و حرفه‌ای کشور نباید اعتبار آزمون و سنجش کاسته شود و باید یک تحول اساسی در حوزه سنجش ایجاد شود.

مسلمی به تهیه سند سنجش در سازمان فنی و حرفه‌ای کشور اشاره کرد و گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی آزمون‌ها، این سند تاکنون به استان‌ها ابلاغ نشده است و پیش‌بینی می‌شود تا اوایل مهرماه این سند به استان‌ها ابلاغ و اجرایی شود.

آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نیاز به بروز رسانی دارد

وی با اشاره به اهمیت بحث آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در ایجاد اشتغال پایدار گفت: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نیاز به بروز رسانی دارد.

معاون سازمان فنی وحرفه‌ای کشور اظهار کرد: آموزش فنی و حرفه‌ای بخش کوچکی از نظام آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارت در کشور است که برای ایجاد اشتغال پایدار تأثیرگذار است و باید در حوزه آموزش، به نیازهای روز جامعه و محیط پیرامون توجه بیشتر شود.

مسلمی تصریح کرد: در جامعه کنونی با توجه به تحولاتی که در حوزه فناوری در بازار کار به وجود آمده باید آموزش‌ها این سازمان نیز به سمت این مهارت‌ها سوق پیدا کند.

وی گفت: با توجه به عملکرد مثبت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در کشور ایجاد تغییرات و تحولات اساسی در بحث برنامه‌ریزی در حوزه فرهنگ کار و ابعاد مختلف آموزش فنی و حرفه‌ای، تولید محتوا و روش‌ها ضروری است و باید این تغییرات بر اساس ارزش‌ها و باورهای امروز باشد.

معاون سازمان فنی وحرفه‌ای کشور تصریح کرد: در ۲ سال گذشته در حوزه پژوهش و برنامه‌ریزی در این سازمان مورد توجه بیشتر قرار گرفته است تا آموزش‌ها کیفی‌تر شود و از آمارگرایی و مباحث کمی فاصله گرفته شود.

مسابقات ملی مهارت با رویکرد جدید از ششم مردادماه در کشور آغاز می‌شود

مسلمی با اشاره به اینکه مسابقات ملی مهارت امسال با تغییر رویکرد جدید از ششم مردادماه در سراسر کشور برگزار می‌شود، گفت: در حوزه مسابقات تغییر رویکرد اساسی انجام شده و برای نخستین سال است که مسابقات ملی مهارت با مشارکت سایر مراکز و دستگاه‌ها از جمله دانشگاه فنی و حرفه‌ای، مدارس سما، مدارس کار و دانش و هنرستان‌ها و دانشگاه فرهنگیان و سایر دانشگاه‌ها با هم به رقابت خواهند پرداخت.

به گفته وی، اختتامیه این مسابقات مهرماه با انتخاب تیم‌های برتر برگزار خواهد شد.

معاون سازمان فنی وحرفه‌ای کشور گفت: در حوزه استانداردهای جدید تغییر اساسی ایجاد شده و ۲ هزار عنوان استاندارد جدید مبتنی بر معیار عملکرد و به آموزش‌های به روز و مورد نیاز تهیه و در سایت آموزش فنی و حرفه‌ای بارگذاری شده که از مردادماه دسترسی عموم به این استانداردها فراهم خواهد شد.

مسلمی به اهمیت بحث پژوهش در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: پژوهش‌ها باید از حالت نمایشی بودن خارج و به صورت کاربردی باشد.

وی به نقش زنان در مدیریت پنج اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: حضور زنان در پست‌های مدیریتی در فنی و حرفه‌ای کشور نشان دهنده درایت و تجربه کاری و حرفه‌ای ریس سازمان است که از ظرفیت زنان در پست‌های مدیریتی استفاده کرده است.

معاون سازمان فنی وحرفه‌ای کشور افزود: هیچ جامعه‌ی توسعه را بدون حضور زنان که نیمی از سرمایه انسانی هر جامعه هستند، تجربه نخواهد کرد و عملکرد خوب مدیران زن در این سازمان نشان دهنده همکاری و همدلی همه همکاران در سازمان و ادارات کل فنی وحرفه ای و همچنین تقویت جایگاه مدیران زن در سازمان است.

منبع: ایرنا

کد خبر 505265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.