افتتاح هشت باغ‌راه و رونمایی از کتاب محله‌های بافت تاریخی سمنان

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران همزمان با روز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با حضور در شهر سمنان به صورت همزمان هشت باغ راه بازآفرینی شده این شهر را افتتاح کرده و از کتاب محله های بافت تاریخی سمنان رونمایی کرد.

مهدی عبوری در حاشیه مراسم افتتاح هشت باغ‌راه و رونمایی از کتاب محله‌های بافت تاریخی سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: امروز در حوزه بافت تاریخی سمنان شاهد اتفاقات خوبی بوده‌ایم و این اقدامات امری تأثیر گذار و ارزشمند برای این شهر است.

وی افزود: احیای هشت باغ راه از ۵۰ باغ راهی که در گذشته وجود داشته است و در سال‌های دور به دلیل کم توجهی و بی توجهی از بین رفته بود، بسیار گام خوبی بوده که در این دوره مدیریت شهری انجام شده چرا که با احیای هشت باغ راه افتتاح شده، احیای زندگی دوباره در این محلات صورت گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بافت تاریخی و سنتی سمنان به فضای مدرن متصل شده است و شهرداری سمنان اقدامات خود در دو بخش را تقویت کرده است که بخش اول بازگشت زندگی به محلات قدیمی و کیفیت بخشی به آن و بخش دوم جذب گردشگران داخلی است که به این شهر و استان سفر می‌کردند که با اقدامات صورت گرفته، گردشگران از اماکن تاریخی و این باغ راه‌ها و محلات تاریخی که باز آفرینی و بازسازی شده است بازدید می‌کنند و با حضور این گردشگران و مسافران قطعاً شاهد رونق و پویایی در شهر سمنان خواهیم بود و به ایجاد اشتغال و درآمد پایدار نیز کمک شایانی خواهد کرد.

وی افزود: یکی دیگر از اقدامات تأثیر گذار شهرداری سمنان تملک برخی خانه‌های قدیمی و تاریخی است که در حال مرمت و بازسازی هستند و هر کدام کاربری مخصوص به خودش را دارد و دولت به صورت جدی از این اقدامات ارزشمند حمایت می‌کند و در کنار مدیریت شهری سمنان خواهد ایستاد و با تکمیل این پروژه‌ها، به خصوص تکمیل پروژه فرهنگسرای حکیم که با اعتبار مدیریت شهری ساخته شده است امیدواریم بتوانیم شاهد رشد و پویایی اقدامات تحول‌زا در این شهر بوده است البته تلاش می‌شود که در کنار شهرداری و اداره کل مسکن و شهرسازی استان سمنان باشیم تا تمامی پروژه‌های نیمه‌کاره نیز به اتمام برسند.

عبوری با اشاره به نخستین خانه گردشگری سلامت در استان سمنان، تصریح کرد: مرمت و بازسازی خانه تاریخی پورحسینی ها و تبدیل آن به خانه گردشگری سلامت از اقدامات ارزشمند و مهم شهرداری بوده است که این بنا بر عنوان اولین خانه گردشگری سلامت در استان سمنان و سومین خانه گردشگری سلامت کشور محسوب می‌شود امیدواریم با پایان یافتن بیماری کرونا شاهد رونق این مجموعه در حوزه طب سنتی باشیم.

وی با بیان این که در سطح کشور از ردیف‌های مختلف پروژه‌های زیادی در دست اقدام است، گفت: در حال حاضر از محل تبصره ۱۸، ۶۱۴ پروژه اجرایی با هزینه حدود هزار میلیارد تومان در سطح کشور وجود دارد که تمام تلاش این است که این پروژه‌ها تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: بافت‌های ناکارآمد در سال‌های گذشته آنچنان مورد توجه دستگاه‌های دولتی و مدیریت شهری نبوده است و چند سالی می‌شود که واژه باز آفرینی در کشور خلق شده و دولت کمک‌های اهرمی را به مدیریت شهری داده است.

وی گفت: اقداماتی که امروز شاهد آن بوده‌ایم، رضایت شهروندان را در پی داشته است و این رخداد که خانه‌های تاریخی، گذرهای قدیمی، باغ راه‌ها احیا و مرمت شود و رونق بگیرد باعث بازگشت جمعیت به این بافت‌ها خواهد شد.

عبوری اظهار کرد: اهمیت این موضوع از آن جهت بوده که گستردگی این بافت‌ها در کشور قریب به ۱۴۰ هزار هکتار بافت است و این رقم بسیار بالا است و باید سعی شود تا دولت، مدیرت شهری و دستگاه‌های مرتبط در یک اقدام مشترک در یک بازه زمانی مشخص این پروژه‌ها را به پایان برسانند.

وی خاطر نشان کرد: سمنان با توجه به قدمت و تاریخ فراوانی که دارد جزو استان‌هایی است که در بازآفرینی مورد توجه قرار گرفته و در این استان حدود دو هزار و ۹۰۰ هکتار بافت ناکارآمد وجود دارد که هزار هکتار آن در مرکز استان و شهر سمنان است و این حجم ناکارآمدی، نیازمند تلاش و پیگیری گسترده است و خوشبختانه در این دوره مدیریت شهری حدود اقدامات بسیار مطلوبی در این شهر آغاز شده و دولت نیز برای اقداماتی که شهرداری سمنان با کمک اداره کل راه و شهرسازی استان در نظر گرفته است با اعتباری که مستقیم از وزارت راه و شهرسازی و از شرکت بازآفرینی شهری هزینه کرده است کمک خواهد کرد تا هر چه سریع‌تر باقی پروژه‌های بازآفرینی و بازسازی در این شهر به بهترین شکل ممکن به اتمام برسند.

کد خبر 505191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.