میزان تاثیرگذاری واکسن نواواکس چقدر است؟

نتایج بررسی‌‎ها نشان می‌دهد که میزان تاثیرگذاری واکسن نواواکس در برابر نوع شدید بیماری کووید-۱۹، ۹۰درصد است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محققان طی آزمایشات بالینی واکسن نواواکس میزان ایمن‌سازی آن را در میان بزرگسالان ۱۸ تا ۸۴ سال مورد ارزیابی قرار دادند. این آزمایش در ۳۳ منطقه مختلف در بریتانیا زمانی که گونه B.1.1.7 در حال گسترش بود انجام شد. به طور کلی ۱۵ هزار و ۱۸۷ مرد و زن غیرباردار در این آزمایش شرکت کردند، این افراد یا سالم بودند یا به بیماری‌های مزمن مانند عفونت HIV، بیماری‌های قلبی، کلیوی، کبدی، عصبی یا چاقی مبتلا بودند. افرادی که پیش از این به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده بودند در این آزمایش مورد بررسی قرار نگرفتند.

افراد شرکت کننده در مطالعه به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول دو دوز واکسن نواواکس را به فاصله ۲۱ روز دریافت کردند و گروه دیگر شبه دارو دریافت کردند. نتایج اولیه آزمایشات انجام شده نشان می‌دهد که افراد حداقل هفت روز پس از دریافت دوز دوم واکسن نواواکس در برابر نوع خفیف، متوسط یا شدید بیماری کووید -۱۹ ایمن شده‌اند.

پژوهشگران به منظور بررسی میزان ایمنی واکسن نواواکس مطالعه جدیدی انجام دادند و دو هزار و ۳۱۰ فرد را مورد ارزیابی قرار دادند. تعداد قابل توجهی از افراد پس از دریافت دوز اول یا دوم واکسن عوارض جانبی مانند درد یا تورم در محل تزریق، سردرد، درد عضلانی و خستگی را تجربه کردند، البته این علائم خفیف و کوتاه مدت هستند. تنها دو نفر از افراد مورد بررسی تب بالای ۴۰ درجه سانتی‌گراد را تجربه کردند، یک نفر از افرادی که شبه دارو دریافت کردند و یک نفر از افرادی که واکسن نواواکس را تزریق کردند به دلیل ابتلا به بیماری کووید -۱۹ جان خود را از دست دادند علاوه بر این جوانان بیشتر از افراد مسن عوارض جانبی واکسن نواواکس را تجربه کردند.

به گفته محققان میزان تأثیرگذاری واکسن نواواکس ۱۴ روز پس از دریافت دوز اول واکسن کرونا ۸۳.۴ درصد است همچنین واکسن ذکر شده در برابر گونه‌های B.1.1.7 و دیگر گونه‌ها به ترتیب ۸۶.۳ و ۹۶.۴ درصد مؤثر است.

نتایج این مطالعه در مجله بریتانیایی Medicine منتشر شده است.

کد خبر 505151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.