ضرورت توجه به پژوهش و نوآوری در برنامه‌ریزی شهرها

یک کارشناس برنامه‌ریزی شهری گفت: شهرداری‌ها به عنوان بزرگترین نهاد عمومی در همه کشورهای دنیا بیشترین خدمات را به شهر و شهروندان ارائه می‌دهند به طوری که خدمات آنها از قبل از تولد انسان آغاز شده و تا بعد از مرگ آن ادامه دارد.

مهدی ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شهرداری‌ها در همه کشورهای دنیا بزرگترین نهاد خدمتگزار غیردولتی محسوب می‌شوند که خدمات گسترده‌ای را به شهر و شهروندان ارائه می‌کنند.

وی افزود: مدیریت شهر، مستقیم یا غیر مستقیم توسط مردم انتخاب می‌شود به طور مثال یا به صورت پارلمانی است و مردم اعضای شورا را انتخاب می‌کنند و سپس شورای شهر یک شهردار انتخاب می‌کند یا مردم مانند انتخابات ریاست جمهوری ایران، شهردار خود را مستقیم انتخاب می‌کنند.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری ادامه داد: شهرداری‌ها به عنوان بزرگترین نهاد عمومی در همه کشورهای دنیا بیشترین خدمات را ارائه می‌دهند و خدمات آنها از قبل از تولد انسان آغاز شده و تا بعد از مرگ آن ادامه دارد به این صورت که خدمات آنها تمام مراحل زندگی اقشار مختلف اعم از زن، مرد، کودک، نوجوان، جوان و پیر را در بر می‌گیرد. کودکان به فضای سبز برای تفریح نیاز دارند، نوجوانان برای ورزش به ورزشگاه نیاز دارند، جوانان برای نیازهای فرهنگی خود به کتابخانه نیاز دارند همچنین متولی اصلی تهیه و تأمین مکان برای دفن انسان شهرداری‌ها هستند.

وی با بیان این که این نهاد بزرگ و مؤثر که خدمات آن علاوه بر مسائل اجتماعی، مسائل کالبدی را نیز شامل می‌شود، افزود: برای ساخت و ساز نیز باید پروانه ساخت را از شهرداری دریافت کنیم. احداث خیابان و معابر و تجهیز آنها با شهرداری است همچنین اقدامات شهرداری تأثیر بسیار زیادی بر ساماندهی اقتصاد شهر دارد زیرا اگر تأمین درآمدهای شهرداری به درستی انجام نشود تبعات آن به مردم بازمی‌گردد و موجب گرانی زمین و خانه می‌شود و شرایط را برای مردم دشوار می‌کند.

ابراهیمی تصریح کرد: سیاست‌های تهیه طرح‌های توسعه شهری را شهرداری پیش می‌برد. اختصاص زمین و گسترش شهر در بحث ارتفاع و تعداد طبقات در تأمین مسکن و مایحتاج مردم تأثیر می‌گذارد. چنین نهادی با این درجه از شمول و تأثیر گذاری طبیعی است که باید به صورت علمی اداره شود و یکی از چالش‌های بزرگ در کشور ما نداشتن توجه کافی به مسئله پژوهش و نوآوری و تحقیقات در برنامه‌ریزی و مدیریت امور شهری است. شورای شهر در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ایران یک موضوع سیاسی پنداشته می‌شود. این که اعضای یک لیست در این دوره رأی می‌آورند نشان دهنده نگاه سیاسی مردم به این مسئله است.

وی تاکید کرد: شهردار باید به صورت تخصصی و علمی شهر را اداره کند زیرا باید برای حل مشکلات شهرها راهکارهای تخصصی ارائه کرد به طور مثال ترافیک را می‌توان با روش علمی به راحتی و با هزینه کمتر حل کرد که پیامد ساخت پل و ایجاد معابر جدید را نداشته باشند به طور مثال می‌توان از تنوع در حمل و نقل، توزیع مناسب خدمات در شهر برای کاهش ترافیک استفاده کرد. سوگیری علمی می‌تواند خیلی از مشکلات شهر را در زمینه‌های مختلف برطرف کند.

کد خبر 505143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.