ذخیره پلاسما کووید ۱۹/ به گروه خونی A منفی نیاز داریم

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان گفت: ذخیره بانک خون استان حدود پنج روز است که این میزان در حد ایده‌آل نیست و به همه گروه های خونی به ویژه گروه‌های خونی منفی و گروه خونی A منفی نیاز داریم.

علی فتوحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص آمار مراجعه کنندگان و اهدا کنندگان خون، اظهار کرد: روزانه حدود ۴۵۰ نفر برای اهدای خون و پلاسما مراجعه می‌کنند که از این تعداد حدود ۴۰۰ نفر موفق به اهدای خون می‌شوند.

وی افزود: مصرف خون و فرآورده‌های خونی به ویژه برای بیماران تالاسمی یک نیاز همیشگی است و با اطلاع‌رسانی باید در فرهنگ‌سازی اهدای خون و فرآورده‌های خونی بین مردم کمک کنیم، نباید فراموش کنیم که در شرایط کرونا قرار داریم و مراکز درمانی به صورت مستمر و روزانه به خون و فرآورده‌های خونی نیاز دارند. روند اهدای خون باید مستمر باشد تا با وضعیت بحرانی برای ذخیره خون مواجه نشویم.

ذخیره خونی در حد ایده‌آل نیست

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با اشاره به اینکه ذخیره بانک خون استان حدود پنج روز است که در حد ایده‌آل نیست، اضافه کرد: ذخیره بانک خون استان باید بیش از هفت روز باشد. نرمال بودن ذخیره بانک خون استان اصفهان مشروط بر ادامه مراجعه افراد اهدا کننده است و حضور پیوسته آن‌ها سبب حفظ وضعیت مطلوب ذخیره بانک خون می‌شود همچنین به تمام گروه‌های خونی به ویژه گروه‌های منفی و گروه خونی A منفی نیاز داریم.

وی خاطرنشان کرد: از اهدا کنندگان درخواست داریم تا با مراجعه به وبسایت سازمان انتقال خون استان اصفهان به نشانی esfahan.ibto.ir برای دریافت نوبت اینترنتی، روز و زمان مشخصی برای اهدای خون، مراجعه کنند تا از تجمع افراد در دوران کرونا جلوگیری شود. افراد بهتر است به دلیل محدودیت‌های کرونایی در طول روز برای اهدای خون مراجعه کنند.

قواعد مربوط به استفاده پلاسمای کوویدی انجام نمی‌شد

فتوحی اضافه کرد: در حال حاضر پلاسمای کوویدی ذخیره می‌شود، هنوز هیچ درمان قطعی برای کرونا به نحو ثابتی مشخص نشده است و اکثر درمان‌ها در حد کارآزمایی است، پلاسما درمانی برای کرونا نیز درمان ثابتی نیست و از آنجا که هیچ اقدام درمانی نیست که بدون عوارض باشد پلاسما درمانی هم از این قانون مستثنی نیست.

وی با توضیح اینکه مقدمات، قواعد و استانداردهای لازم برای پلاسما درمانی کووید ۱۹ به طور کامل اجرا نشد، افزود: گفته می‌شد که پلاسمای کوویدی در سه روز ابتدایی تشخیص کرونا به بیمار تزریق شود اما گاهی این موضوع رعایت نمی‌شد و ممکن بود جوابی که لازم است از این روش درمانی دریافت نکنند. برخی کم لطفی‌ها در خصوص پلاسما درمانی باعث شد تا این نوع درمان کنار گذاشته شود البته تأثیر این روش درمان هنوز کاملاً رد نشده است اما ثابت شده هم نیست.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با بیان اینکه ۹۶ درصد اهدا کنندگان خون مردان هستند، افزود: تنها چهار درصد از اهدا کنندگان خون زنان هستند، نباید فراموش شود که نیاز به خون و فرآورده‌های خونی همیشگی است و اگر افراد مراجعه نکنند با کمبود آن‌ها مواجه می‌شویم.

کد خبر 505115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.