احمد متوسلیان کیست؟ + از ربوده شدن تا زمزمه‌‎های بازگشت

احمد متوسلیان فرمانده لشکر ۲۷ رسول الله(ص) در جنگ هشت ساله ایران و عراق، در ۱۴ تیر ۱۳۶۱ در مسیر طرابلس به بیروت به دست نیروهای حزب فالانژ لبنان به اسارت درآمد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حاج احمد متوسلیان سال ۱۳۳۲ در محله «امامزاده سید اسماعیل» واقع در خیابان مولوی تهران به دنیا آمد.

تحصیلات احمد متوسلیان

وی تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه «شرافت» و دبستان اسلامی «مصطفوی» گذراند. پس از اتمام سیکل اول در دبیرستان «فخاری» از «هنرستان صنعتی شماره ۴ تهران» دیپلم برق گرفت.

در سال ۵۱ موفق شد در رشته مهندسی الکترونیک، وارد دانشگاه علم و صنعت ایران شود. همزمان با تحصیل، ضمن برقراری ارتباط با برخی گروه‌های مبارز مکتبی که کار مسلحانه انجام می‌دادند، اصول مبانی جنگ چریکی را آموخت.

احمد متوسلیان کیست؟ + از ربوده شدن تا زمزمه‌‎های بازگشت

فعالیت‌های انقلابی

سال ۵۳ به خدمت سربازی فراخوانده شد و در همین دوران با تشکیل جلسات نیمه مخفی، سعی در افشای ماهیت رژیم پهلوی داشت.

فعالیت‌های وی علی‌الخصوص در هدایت تظاهرات ۱۳ شهریور ۱۳۵۷ مردم خرم آباد، توسط مأموران امنیتی ردگیری شد. به دنبال آن دستگیر شد و زیر شدیدترین شکنجه‌ها قرار گرفت. با آزادی از زندان، نقش رابط و هماهنگ کننده تظاهرات را در محلات جنوب تهران عهده دار شد. در همین زمان روابط خود را با حرکت‌های مکتبی دانشجویی و روحانیت مستحکم‌تر کرد.

احمد متوسلیان کیست؟ + از ربوده شدن تا زمزمه‌‎های بازگشت

فعالیت‌های مبارزاتی

به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی، مسئولیت تشکیل کمیته محله را بر عهده گرفت. با تشکیل سپاه پاسداران به عضویت آن درآمد و به مقابله با گروهک‌های ضد انقلاب و تجزیه طلب پرداخت.

در تابستان ۵۸ برای مقابله با گروهک‌های مسلح ضد انقلاب، عازم کردستان شد وی علاوه بر نقش فعال در آزادسازی مهاباد، سنندج، سقز، بانه، سردشت، پاوه و روستاهای اطراف آن، مریوان، دزلی، قله تته، پاسگاه مرزی ژالانه، دکل مرزی کمان‌جیر، ارتفاع اورامان تخت، منطقه مرزی مله‌خورد، قله دالانی، ارتفاعات قوچ سلطان، به ترتیب فرماندهی سپاه پاوه همچنین فرماندهی سپاه مریوان را بر عهده داشت.

در سال ۱۳۶۰ پس از بازگشت از مراسم حج، از طرف فرماندهی کل سپاه مأمور شد با بکارگیری برادران سپاه مریوان و پاوه تیپ محمدرسول‌الله (ص) - که بعدها به لشکر تبدیل شد - را تشکیل دهد و فرماندهی آن را بر عهده بگیرد.

۱۷ بهمن ۱۳۶۰ تیپ محمدرسول‌الله(ص) فعالیت خود را در پادگان دوکوهه آغاز کرد. در شب دوم فروردین سال ۶۱، در محور دشت عباس (چنانه) و در قالب عملیات فتح‌المبین وارد عرصه پیکار شدند و در این عملیات نقش اساسی ایفا کردند.

در طرح عملیات «بیت‌المقدس» حاج احمد متوسلیان علاوه بر فرماندهی تیپ، در مأموریت‌های شناسایی نیز شرکت داشت. سرانجام طی این عملیات، حاج احمد و نیروهایش توانستند وارد خرمشهر شوند و این شهر را از اشغال نیروهای رژیم بعث آزاد کنند.

احمد متوسلیان کیست؟ + از ربوده شدن تا زمزمه‌‎های بازگشت

سفر به لبنان

احمد متوسلیان در اواخر خرداد سال ۱۳۶۱ طی مأموریتی به همراه یک هیئت عالیرتبه دیپلماتیک از مسئولین سیاسی - نظامی کشورمان راهی سوریه شد تا راه‌های مساعدت به مردم مظلوم و بی‌دفاع لبنان را بررسی کند.‌

ربوده شدن

در ۱۴ تیرماه ۱۳۶۱، حاج احمد متوسلیان به همراه سه نفر دیگر از همراهانش در حالی که عازم محل کار خود در سفارت ایران بودند، در مسیر طرابلس به بیروت به دست نیروهای حزب فالانژ لبنان به اسارت درآمدند. از آن زمان تا کنون خبر موثقی از سرنوشت آنان در دست نیست.

احمد متوسلیان کیست؟ + از ربوده شدن تا زمزمه‌‎های بازگشت

زمزمه‌های پیدا شدن متوسلیان و پیدا شدن محل دفن

سال گذشته خبرهایی مبنی بر پیدا شدن پیکر مطهر این شهید بزرگوار منتشر شد. در همین زمینه فرزند شهید نیز با انتشار یک پیام در صفحه توئیتر خود از بازگشت پیکر شهید متوسلیان به ایران خبر داد. محمد مهدی همت دراین‌باره در صفحه توئیتر خود نوشت: «خبر شهادت عموی عزیزم ‎حاج احمد متوسلیان و همراهان غریبش در همان ابتدای اسارت به گوش می‌رسد. گویا محل دقیق پیکرها هم اعلام شده است. می‌خواهید ‎مرد و ‎نامرد را بشناسید ببینید چه کسی پای کار می‌ایستد.»

در همین حال احسان محمدحسنی مسئول سازمان هنری رسانه‌ای اوج به بهانه سی و هشتمین سال ربوده شدن چهار دیپلمات مفقود منتشر کرد و در آن اشاراتی به پیدا شدن پیکر احمد متوسلیان داشت.

در بخشی از یادداشت احسان محمدحسنی آمده است: رؤیا و تصور بازگشت حاج احمد متوسلیان و سه همرزم کهف نشین و فراموش شده او پس از ۳۸ سال دوری و بی‌خبری مطلق، در همین روزها و روزگار پرحادثه به میهن عزیزمان، الحق که شیرین و گواراست. مجسم کنیم حاج احمد با سر و رویی که گرد پیری بر آن نشسته، به شهر خودش تهران بازگشته و پس از قریب به چهار دهه، برای ملاقات با مادری که در گمنامی و چشم‌انتظاری، چراغ عمرش خاموش شده، به خانه کوچک و قدیمی‌اش در کوچه علوی خیابان مولوی تهران سری می‌زند و با مردم و خیابان‌ها و محله‌های این شهر شلوغ مواجه می‌شود…"

وی در بخش دیگری نوشته است: حالا پس از ۳۸ سال از واقعه تلخ ربوده شدن چهار دیپلمات ایرانی، به جای تجسم و تصور و تخیل، خبر آورده‌اند که فاتح راستین خونین شهر، حاج احمد متوسلیان و سه همرزم او «سیدمحسن موسوی»، «تقی رستگار مقدم» و «کاظم اخوان» پس از ربوده شدن و طی کردن ایام کوتاهی در اسارت نیروهای مزدور شبه نظامی فالانژ وابسته به رژیم صهیونیستی، در ساحل مدیترانه تیرباران شده‌اند و محل دفن آن‌ها هم مشخص است.

نادر طالب‌زاده، کارگردان سینما نیز درباره خبر شهادت احمد متوسلیان گفت: محل دقیق دفن حاج احمد متوسلیان مشخص است. یک‌بار نمی‌روند آنجایی که کارشناسان و شاهدان می‌گویند را تفحص کنند تا حتی اگر این ادعا کذب است مشخص شود.

کد خبر 505089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.