سهم‌خواهی از پاستورنشین آینده

چالش کمبود آب و برق در کشور، وضعیت فعلی معاهده برجام، گزینه‌های محتمل و قطعی کابینه دولت سید ابراهیم رئیسی، اختلافات سیاسی مجلس با رئیسی و موج جدید شیوع بیماری کرونا در کشور از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز_ دوشنبه ۱۴ تیرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بی‌آبی و قطع برق؛ «قرمز» دوم‌» به بررسی چالش کمبود آب و برق در کشور پرداخت و نوشت: همزمان با قطع ناگهانی برق در روزهایی که ایران با چالش کمبود آب مواجه است، روزهای سختی را برای مردم به‌وجود آورده» در حال نوشتن این مطالب بودم که ناگهان برق رفت. شنبه شب نیز قطعی برق گسترده در تهران و کرج، مردم را غافلگیر کرد و همین امر سبب شد که ساعت‌ها و بدون اعلام قبلی مردم در خاموشی به‌سر ببرند.

سخنگوی صنعت برق کشور در این رابطه گفته متأسفانه دو نیروگاه تولید برق در کشور به دلیل مصرف بالا از مدار خارج و به اورهال نیاز پیدا کردند و ناچار شدیم بر اساس دستور ملی میزان خاموشی برق را افزایش دهیم.

آنطور که مصطفی رجبی مشهدی گفته است: «متاسفانه شنبه شب بیشترین مصرف برق در کشور را تجربه کردیم. خاموشی تا ساعت ۲۲ است، ولی خاموشی شنبه شب و گسترده در تهران و کرج، تا یک بامداد هم به طول انجامید، با توجه به این که شرایط تولید برق در کشور ثبات ندارد نمی‌توانیم به مردم قول بدهیم که دیگر خاموشی خارج از برنامه نخواهیم داشت.» این در حالی است که سازمان هواشناسی از افزایش دمای شهرهای شمالی‌تر کشور، از جمله تهران و قزوین به بالای به ۴۰ درجه سانتی‌گراد طی روز گذشته و فردا (دوشنبه چهاردهم تیر) خبر می‌دهد.

خاموشی‌های اعلام نشده و چندین ساعته روز و شب شنبه و بامداد یکشنبه، غیر از خاموشی‌هایی رخ داد که وزارت نیرو و شرکت توانیر در سراسر استان‌ها و شهرهای ایران تحت عنوان «مدیریت بار شبکه و کاهش مصرف برق» در شبانه روز اجرا می‌کنند در همین حال حمیدرضا جانباز، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور، در مورد احتمال کوپن‌بندی مصرف آب در کشور گفت: «هنوز به شرایط کوپن نرسیده‌ایم اما باید گفت که در حال حاضر از میان ۳۰۴ شهر در معرض تنش آبی ۱۰۱ شهر در وضعیت قرمز تأمین آب قرار دارد». روز یک‌شنبه نیز محمدحسن متولی‌زاده، مدیرعامل توانیر، درباره یکی از علت‌های این وضعیت گفت: «متأسفانه در انتهای سال گذشته و اوایل سال جاری، حجم قابل ملاحظه‌ای از دستگاه‌های استخراج ارزهای دیجیتال وارد مدار شد و این به عنوان یک مصرف‌کننده‌ای که در برنامه‌ها لحاظ نشده بود موجب افزایش مصرف برق شد.»

دی‌ماه سال گذشته پس از قطعی گسترده برق در چندین شهر اعلام شد که استخراج رمز ارز بیت‌کوین و فشار زیاد آن به شبکه برق کشور، عامل اصلی این اتفاق بوده است. مسئولان از اطلاع‌رسانی شفاف در این زمینه خودداری کردند، اما موضع‌گیری‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی و اظهارات غیرمستقیم برخی مقام‌ها حکایت از استخراج گسترده رمز ارزها به‌ویژه از سوی شرکت‌های چینی در ایران به خاطر ارزانی برق در کشور داشته است. از ماه گذشته، قطع برق زندگی روزمره بسیاری از شهروندان را در ایران با مشکلات مواجه کرده است. اختلال در کار ادارات و کارگاه‌های کوچک، گرفتاری صدها نفر در آسانسور، اختلال در ترافیک، خراب شدن لوازم خانگی شهروندان، شکست قهرمانان شطرنج کشور در رقابت‌های جهانی آنلاین و احتمال از بین رفتن واکسن‌های کرونا در مراکز سلامت از جمله این مشکلات بوده است.

سهم‌خواهی از پاستورنشین آینده

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گره کور برجام» به بررسی وضعیت فعلی معاهده برجام پرداخت و نوشت: اختلاف نظرها بر مذاکرات احیای برجام در وین سایه افکنده. ایران می‌گوید غرب باید تصمیم دشوار را اتخاذ کند و در مقابل آمریکا می‌گوید توپ اکنون در زمین ایران است. مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران ادامه پیدا می‌کند یا متوقف می‌شود؟

همه در انتظار شروع هفتمین دور از مذاکرات احیای برجام در وین هستند، اما شواهد از تعلیق و کند شدن روند پیشرفت مذاکرات به دلیل عدم موافقت آمریکا با درخواست‌های ایران حکایت دارد. موضوعی که یک منبع آگاه ایرانی نیز آن را تأیید کرده است اما این موارد اختلافی شامل چه موضوعاتی هستند و در وین چه خبر است؟

العربی الجدید در تازه‌ترین گزارش خود به این موضوع اشاره کرده و نوشت یک منبع آگاه ایرانی به این سایت عربی گفته که مذاکرات هسته‌ای غیرمستقیم ایران با آمریکا در وین شاهد بن بست به دلیل عدم موافقت کامل آمریکا با درخواست‌های ایران پیرامون رفع کامل همه تحریم‌ها و ارائه فرصت به ایران برای راستی آزمایی آن و همچنین تلاش‌ها بر سر پیوند دادن سرنوشت توافق ایران با ادامه مذاکرات میان تهران و غرب بر سر سیاست‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران است.

به گفته این منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود، طرف آمریکایی درخواست ایران مبنی بر رفع تمامی تحریم‌هایی که دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا پس از عقب‌نشینی از برنامه هسته‌ای ایران علیه تهران اعمال کرده است را رد کرده است. این در حالی است که واشنگتن در مذاکرات وین با رفع تحریم‌های اقتصادی غیرمرتبط با توافق هسته‌ای ایران موافقت کرده است.

به گفته این منبع آگاه، در عمل طرف آمریکایی خواستار برداشته شدن یکباره تحریم‌ها نیست بلکه پیگیر آن است که در ابتدای امر بخشی از آن‌ها را در مقابل اجرای تعهدات هسته‌ای ایران رفع کند و این در حالی است که طرف آمریکایی درخواست ایران پیرامون راستی آزمایی رفع تحریم‌ها پیش از بازگشت به تعهدات هسته‌ای‌اش را نپذیرفته است.

پس از شش دوره مذاکرات فشرده برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران، مذاکرات اکنون در وین به نقطه کلیدی رسیده است که می‌تواند به احیای کامل توافق هسته‌ای ایران تا توقف کامل مذاکرات را رقم بزند. زمانی که ششمین دوره مذاکرات احیای برجام در وین بیش از یک هفته گذشته به پایان رسید، از جنگ کلامی ایران و آمریکا روشن بود که دور بعدی مذاکرات می‌تواند مهمترین دور مذاکرات و در عین حال احتمالاً می‌تواند آخرین دور آن نیز باشد.

سهم‌خواهی از پاستورنشین آینده

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «یاران موافق» به بررسی گزینه‌های محتمل و قطعی کابینه دولت سید ابراهیم رئیسی پرداخت و نوشت: فصل سهم‌خواهی است. جریان‌های سیاسی به دنبال راهی هستند تا پس از انتقال قدرت، بخشی از دولت آتی باشند. از منتهی الیه راست سیاسی تا میانه طیف، رایزنی‌های پشت پرده را آغاز کرده و احتمالاً تا روزهای منتهی به تحلیف ادامه می‌دهند تا شاید در خروجی تصمیم‌سازان پشت پرده سیاست تأثیرگذار باشند. اگر چه گفته می‌شود «کشتی‌بان را سیاستی دگر آمده» و اگر نگوییم تصمیم نمایشی و زودهنگام قضاوت نکنیم، «سامانه یاران رئیسی» با این هدف راه‌اندازی شد که پیشنهادات نخبگان و مردم به گوش رئیس دولت سیزدهم برساند اما هر چه به تحلیف نزدیک‌تر، پازل‌های کابینه نیز یکی پس از دیگری تکمیل می‌شود و مشخص نیست خروجی این سامانه با چه کمیت و کیفیتی قرار است در تصمیمات نهایی تأثیرگذار باشد. از نمایندگان مجلس تا دولتی‌ها، از پایداری‌چی‌ها تا معتدلان سیاست هم در فهرست‌های متعدد و متنوع این گمانه‌زنی‌ها دیده می‌شوند.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری دیروز طی گفت‌وگویی اعلام کرد که دولت به دنبال تحمیل وزیر به دولت سیزدهم نیست. این دومین بار است که دست راست حسن روحانی بر این موضوع تاکید می‌کند. درست بعد از اینکه نام سید ابراهیم رئیسی از صندوق انتخابات بیرون آمد، حسن روحانی در دو نوبت با او دیدار کرد. همچنین به وزرا دستور داد تا گزارش‌های مفصلی از وضعیت وزارتخانه تحت امرشان و چالش‌های پیش رو به رئیس دولت سیزدهم ارائه کنند.

وزرا نیز تاکنون در نوبت‌های مختلف با رئیسی دیدار داشته‌اند. از همین روی این شائبه ایجاد شده احتمالاً دولت به دنبال تداوم حضور وزراست. موضوعی که واعظی دیروز تکذیب کرد و گفت «می‌خواهیم طوری عمل کنیم وقتی رئیس‌جمهور منتخب، دولت را تحویل گرفت به اندازه ما اطلاعات داشته باشد. می‌خواهیم همکاری داشته باشیم چون سال ۹۲ کسی با ما همکاری نکرد و ما خود در پی این وزیر و آن وزیر می‌رفتیم و اطلاعات می‌گرفتیم.» اما ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود.

اگرچه دولت به دنبال تحمیل وزرایش به دولت آتی نیست اما شنیده شده که رایزنی‌هایی از سوی همراهان و نزدیکان رئیسی با برخی وزرای دولت صورت گرفته است البته قاعدتاً این وزرا، چهره‌هایی از دولت همچون ظریف، زنگنه یا آذری جهرمی نیستند که برچسب دولت تدبیر و امید را بر پیشانی داشته باشند و البته تعداد انگشت‌شماری هم هستند. شنیده‌های خبرنگار اعتماد حاکی از آن است که امیر حاتمی، وزیر دفاع یکی از این گزینه‌هاست و به واسطه نظامی بودن شاید در سمت کنونی خود یعنی وزارت دفاع باقی بماند. از سوی دیگر محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی نیز از جمله چهره‌های دولتی است که از همان روزهای اول نامش در میان کابینه احتمالی دیده می‌شد.

همچنین گفته می‌شود سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری نیز احتمالاً در دولت آینده حضور داشته باشد. سعید نمکی، وزیر بهداشت کنونی هم از جمله گزینه‌های دولتی است که گفته می‌شد به دلیل مواضع سیاسی که اتخاذ کرده شاید در دولت بعدی حضور داشته باشد منتها با توجه به عملکرد او در دوران شیوع کرونا به نظر نمی‌رسد شانس چندانی داشته باشد.

سهم‌خواهی از پاستورنشین آینده

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سهم‌خواهی از پاستورنشین آینده» به بررسی اختلافات سیاسی مجلس با ابراهیم رئیسی پرداخت و نوشت: مالک شریعتی، نماینده تهران در مجلس یازدهم، گفته است: معمولاً دولت و مجلس وقتی با هم اختلاف سلیقه سیاسی داشته باشند، بحث‌های فی‌مابین به سمت دعواهای سیاسی می‌رود و فرصت برای نظارت کارشناسی کم می‌شود اما اگر رویکردها و جهت‌گیری‌های سیاسی هم‌جهت باشد، فرصت برای نظارت کارشناسی فراهم می‌شود. وعده برای کار کارشناسی به‌جای نقد سیاسی مهر تأییدی است بر نقدها بر عملکرد سیاسی و تسویه‌حساب اصولگرایان مجلس با دولت روحانی که در یک سال گذشته با انتقاد هم همراه بود اما تغییری در رفتار بهارستان‌نشینان ایجاد نکرد. مجلس یازدهم از همان ابتدا بنا را بر سرنگونی دولت روحانی گذاشته بود و نمایندگان اصولگرا از هیچ تلاشی برای استیضاح روحانی و وزرای او مضایقه نکردند اما بی‌نتیجه ماند و دولت تدبیر و امید تا پایان مهلت قانونی خود بر سر کار مانده است. آنچه در این میان هدر رفت، وقت نمایندگان مجلس برای سروسامان‌دادن به وضعیت کشور بود که صرف بازی سیاسی شد و هزینه گزافی از بیت‌المال برای این دعواهای سیاسی خرج شد.

البته مجلس از این یکدست‌سازی سیاسی در حالی حمایت می‌کند که صدای سهم‌خواهی از کابینه رئیسی چند روزی است از مجلس به گوش می‌رسد و عدم توفیق نمایندگان مجلس در این مسیر ممکن است بار دیگر این همدست‌سازی را بر هم زند که نتیجه آن ادامه چالش مجلس با دولت بعدی خواهد بود. نمایندگان مجلس که بارها نشان داده‌اند به پاستور نشینی علاقه بیشتری نسبت به بهارستان‌نشینی دارند، تا قبل از انتخابات در سودای کسب صندلی ریاست‌جمهوری تلاش کردند و اکنون به دنبال کسب مناصب وزارت و معاونت ریاست‌جمهوری هستند. مالک شریعتی، نماینده تهران در مجلس یازدهم، در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص احتمال نقش‌آفرینی نمایندگان در چینش کابینه چه به صورت حضور مستقیم خودشان یا به صورت معرفی‌کردن افرادی برای مناصب گفت: مشورت‌دادن و مشورت‌کردن کار خوبی است به شرطی که دخالت در کار یکدیگر نباشد. نه دولت باید در کار مجلس دخالت کند نه مجلس در کار دولت.

اما بالاخره دولت و مجلسی که می‌خواهند با هم کار کنند، بهتر است که اهل مشورت باشند. وی افزود: به‌ویژه در رویکردهایی که می‌خواهند با هم به جمع‌بندی برسند و رویکرد واحدی در کشور پیش برود. این مشورت‌ها می‌تواند کمک کند به اینکه رویکردهای مشخصی اتخاذ شود اما اینکه کسانی بخواهند فردی را تحمیل کنند، حتماً غلط است؛ مجلس چنین برنامه‌ای ندارد اما ما اکنون نمی‌دانیم ممکن است در مورد یکی، دو نفر یا سه، چهار نفر تقاضا از سوی خود دولت باشد که کمک کنند که آن هم باید بررسی شود.

اما این که نماینده‌ها متقاضی حضور در کابینه باشند من چنین استنباطی ندارم که خودشان داوطلب باشند که بخواهند مناصب دولتی را بگیرند یا افرادی را پیشنهاد دهند. عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم در واکنش به این مسئله که دیدگاهی وجود دارد که نتیجه یکدست‌شدن مجلس و دولت را «کاهش نظارت مجلس بر دولت» می‌داند، اظهار کرد: این خطری است که وجود دارد اما اگر رویکردها درست شود، اتفاقاً زمینه برای دقت در نظارت‌های کارشناسی فراهم می‌شود. معمولاً دولت و مجلس وقتی با هم اختلاف سلیقه سیاسی داشته باشند، بحث‌های فی‌مابین به سمت دعواهای سیاسی می‌رود و فرصت برای نظارت کارشناسی کم می‌شود اما اگر رویکردها و جهت‌گیری‌های سیاسی هم‌جهت باشد، فرصت برای نظارت کارشناسی فراهم می‌شود و آن زمانی که می‌خواهند برای نظارت اختصاص دهند، روند کار به سمت نظارت کارشناسی خواهد رفت.

وی تصریح کرد: من قبلاً هم گفته‌ام که مجلس و دولت باید با هم برادر باشند اما در این برادری مجلس برادر بزرگتر است و در رأس امور بودن مجلس یعنی همین؛ ضمن اینکه دلسوزی می‌کند، حتماً نظارت هم می‌کند و از سر برادری و همکاری و همراهی حتماً باید در نظارت و کار خود با دقت عمل کند.

سهم‌خواهی از پاستورنشین آینده

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قدرت‌نمایی مجدد کرونا ویروس سرکش چگونه مهار می‌شود؟» موج جدید شیوع بیماری کرونا در کشور پرداخت و نوشت: در حالی که در هفته‌های اخیر صحبت از مهار موج چهارم کرونا بود که از فروردین امسال کشور را درگیر خود کرده بود، در روزهای گذشته طبق اعلام مسئولان بهداشت، بخش زیادی از کشورمان در حال تجربه موج پنجم کرونا است، آن هم با فعال شدن ویروس جهش یافته هندی یا همان «دلتا» که قریب ۷۰ کشور را نیز درگیر کرده است.

اما سوال اینجاست که چرا در کشورمان کرونا برای چندمین بار دچار چنین فراز و فرودهایی می‌شود؟ گاه با رعایت پروتکل‌ها و تلاش کادر درمان میزان تلفات روزانه به حدود ۳۰ نفر کاهش پیدا می‌کند و گاه تا ۵۰۰ نفر می‌رسد. گاه با هشدارها و برخی اقدامات، رسیدن تعداد فوتی‌های روزانه به زیر ۲۰۰ نفر باعث خوشحالی می‌شود و گاه مدت‌ها باید برای دو رقمی شدن این آمار به انتظار نشست.

یکی از علت‌های این فراز و فرود و بالا و پایین شدن موج کرونا، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. اکنون بعد از ۱۷ ماه از ورود کرونا به کشور اثبات رابطه بین میزان رعایت پروتکل‌ها و میزان تلفات و مبتلایان کرونا کار سختی نیست. بر این اساس، هرگاه کاهش تلفات در بین مردم به پایان یافتن کرونا تعبیر می‌شود و در نتیجه رعایت پروتکل‌ها کاهش می‌یابد، بلافاصله شاهد شعله‌ور شدن دوباره بیماری هستیم و هرگاه میزان رعایت‌ها افزایش می‌یابد بیماری رو به کاهش می‌رود.

در این روزها گزارش‌ها از میزان رعایت پروتکل‌ها نیز وضعیت ناخوشایندی دارد و در شرایطی که میانگین کشوری رعایت پروتکل‌ها به زیر ۷۰ درصد رسیده است در بخش‌هایی از کشور این میزان به مراتب پایین‌تر و نگران‌کننده‌تر است.

با وجود این که عده زیادی از مردم سعی می‌کنند فاصله اجتماعی و شیوه نامه‌های ابلاغی و توصیه شده را رعایت کنند اما عده زیادی نیز همچنان در شرایط کرونایی مشغول مهمانی و دورهمی‌های خانوادگی، مراسم‌ها عروسی و عزا، مسافرت و زیر پا گذاشتن بسیاری از توصیه‌ها در بازار گردی و گشت‌وگذارهای غیر ضروری هستند.

در کنار انتظار و توقعی که از مردم برای همراهی بسیار مؤثر در رعایت شیوه‌نامه‌ها و کمک به قطع زنجیره انتقال بیماری می‌رود، برخی اقدامات مسئولان مدیریت کنترل کرونا در کشور به ویژه ستاد ملی مقابله با کرونا نیز می‌تواند در زمره علل خاموش نشدن شعله کرونا در کشور قلمداد شود. در کنار تلاش‌های خالصانه کادر بهداشت و درمان کشور که از ابتدای شیوع کرونا با تمام وجود و تقدیم ده‌ها شهید سلامت جان بسیاری از هموطنان را نجات داده‌اند و با وجود انتظار به جایی که از مردم برای همراهی در مهار کرونا وجود دارد، متأسفانه برخی اقدامات غیر کارشناسی یا متناقض ستاد ملی کرونا هم در این مدت به کمک کرونا آمده است.

نمونه بارز این موضوع، بی‌توجهی عجیب مسئولان ستاد ملی کرونا با محوریت رئیس‌جمهور به هشدارهای مکرر کارشناسان، رسانه‌ها و حتی وزارت بهداشت در خصوص خطر آزاد گذاشتن سفرهای نوروزی در ابتدای امسال بود. در شرایطی که در اواخر زمستان گذشته که حتی بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا غرق در بحران کرونا و مرگ‌های روزانه فراوان بودند کشورمان با تلاش‌های صورت گرفته کادر درمان و همراهی مردم به آمار فوتی روزانه حدود ۳۰ نفر و تعداد شهرهای قرمز انگشت‌شمار رسیده بود، با تصمیم ستاد کرونا و باز گذاشتن جاده‌ها در شرایطی که جناب رئیس‌جمهور از مهار کرونا خبر می‌داد، پس از تعطیلات کم کم روند افزایشی و موج چهارم کرونا در کشور ایجاد شد و تا مدت‌ها شاهد افزایش فوتی‌های روزانه تا ۵۰۰ نفر هم بودیم و حتی تا کنون نیز این موج به طور کامل مهار نشده است که شناسایی بیش از ۱۰ هزار بیمار در روز و تثبیت مرگ‌های سه رقمی روزانه و مقاومت آن برای دو رقمی شدن شاهد این ادعا است.

از سوی دیگر آنگاه که نقش سفرها در افزایش شیوع کرونا بالاخره برای رئیس و مسئولان ستاد کرونا با فوت هزاران نفر از هموطنانمان اثبات شد، در تعطیلات بعدی از جمله عید فطر یا نیمه خرداد و… به جای اعمال کامل ممنوعیت سفر شاهد تدبیر اعلام بازه زمانی بودیم یعنی از این تاریخ تا آن تاریخ سفر ممنوع است و این یعنی روز قبل و بعد و حتی ساعت‌های قبل و بعد این بازه منعی برای سفر وجود ندارد.

سهم‌خواهی از پاستورنشین آینده

کد خبر 505062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.