چهارمین جشنواره ملی شهر پژوهی به کار خود پایان داد/ ۷۳ اثر برگزیده شد

چهارمین جشنواره ملی شهر پژوهی و اولین جشنواره فن پژوهی با معرفی ۷۳ اثر برگزیده به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا مختاری، در آئین اختتامیه چهارمین جشنواره ملی شهر پژوهی و اولین جشنواره فن پژوهی اظهار کرد: این جشنواره به همت شهرداری اصفهان و مشارکت دانشگاه‌های استان از آذرماه سال ۹۹، شروع به کار کرد، از همان ابتدا در ۱۱ محور مقالات و آثار شرکت کنندگان پذیرفته شد.

وی افزود: کاهش آلاینده‌های محیطی، روان سازی عبور و مرور شهری، مدیریت ایمنی، بحران و تاب‌آوری شهری، بهره‌وری و اقتصاد شهری، رسانه ارتباطات و دیپلماسی شهری، سلامت و سرزندگی فضاهای شهری، آینده‌پژوهی، نوآوری، عمران شهری و حقوق شهروندی ۱۱ محور اصلی این رویداد بزرگ بود که آثار آن در قالب کتاب، مقاله، طرح پژوهشی، پایان‌نامه و محصولات فناورانه و تولیدات رسانه‌ای پذیرفته شد.

دبیر علمی چهارمین جشنواره ملی شهر پژوهی با بیان اینکه شعار اصفهان شهر زیست پذیر برای این جشنواره انتخاب شد، ادامه داد: شبکه سازی یکی از مهم‌ترین اهداف این جشنواره است، تا اندیشمندان شهری شبکه و بانک اطلاعاتی قوی را شکل دهند که آثار آن در پروژه‌های شهری نمایان شود.

مختاری افزود: تبادل تجربیات و دستاوردهای پژوهشی، تکریم و قدردانی از پژوهشگرانی که به حل مشکلات شهرها کمک کرده‌اند، اتصال دانش و نظریه با حوزه عمل و اجرا از جمله اهداف این جشنواره است که در راستای حکمروایی مطلوب شهری به این پژوهش‌ها نیاز است.

وی تصریح کرد: حدود ۹۰۴ اثر به این جشنواره ارسال شد که بیش از دو برابر رشد داشته است، برای اولین بار فن پژوهی شهری نیز به این جشنواره اضافه شد تا شرکت‌های دانش بنیان، هسته‌های کارآفرینی و پژوهشی بتوانند در راستای حل مشکلات شهری به مدیریت شهری کمک کنند.

دبیر علمی چهارمین جشنواره ملی شهر پژوهی گفت: در این راستا تیم‌هایی از مجموعه شهرداری و دانشگاهی با حدود ۸۰ داور تشکیل شد که در چند مرحله آثار را داوری کردند، در واقع تلاش شد که انصاف، شفافیت و عدالت در داوری رعایت شود. در مجموع ۷۳ اثر برگزیده در این جشنواره انتخاب شد، یکی از شاخص‌های انتخاب، میزان مفید بودن پروژه برای شهرداری‌ها بوده تا چراغ راهی برای مدیران شهری به عنوان اسناد بالادستی فراهم شود.

وی با بیان اینکه ۹۳ اثر نیز شایسته تقدیر شناخته شد، تصریح کرد: ۱۸۷ اثر در محور آینده پژوهی، ۵۵ اثر در محور بهره‌وری اقتصادی ،۴۵ اثر در محور حقوق شهروندی، ۴۵ اثر در محور رسانه، ۵۳ اثر در محور روان سازی عبور و مرور، ۱۳۴ اثر در محور سلامت و سرزندگی، ۶۹ اثر در محور کاهش آلایندگی محیطی، ۱۰۳ اثر در محور گردشگری، در محور ایمنی و تاب آوری شهری ۹۱ اثر، مدیریت عمران ۴۷ و ۷۷ اثر در نوآوری شهری به دبیرخانه جشنواره واصل شد.

دبیر علمی چهارمین جشنواره ملی شهر پژوهی و اولین جشنواره فن پژوهی شهری گفت: دانشگاه‌های اصفهان، هنر، آزاد خوراسگان و شهرداری اصفهان بیشترین تعداد اثر را در این جشنواره داشته‌اند.

زمینه را برای حضور اندیشمندان برای حل معضلات شهری فراهم کردیم

علیرضا صادقیان، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان نیز در این مراسم اظهار کرد: امید است زمینه برای رفع نیازهای شهروندان در شهر به عنوان یک موجود زنده با برگزاری چنین جشنواره‌های ایجاد شود.

وی افزود: در بودجه ۱۴۰۰ عدد قابل توجهی، برای پژوهش در نظر گرفته شد که یکی از خروجی‌های آن همین جشنواره است، در مجموع ۵۰ میلیارد تومان بودجه در این زمینه در نظر گرفته شده که زمینه را برای حضور اندیشمندان کشور برای حل معضلات شهر فراهم می‌کند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان گفت: امید است همواره بتوان از نظرات پژوهشگران برای آینده کلانشهر اصفهان استفاده کرد، تا سال ۲۰۵۰، ۷۵ درصد جمعیت جهان در شهرها زندگی خواهند کرد که این موضوع اهمیت آینده پژوهی را بیش از پیش می‌کند، در واقع برای پاسخ به نیازهای مردم و زندگی بهتر باید از پژوهشگران کمک گرفت تا بتوان آینده را مدیریت کرد.

به گزارش ایمنا، در پایان از شورای اسلامی شهر اصفهان، مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان، معاونت پژوهشی دانشگاه اصفهان، دانشگاه هنر اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه پیام نور اصفهان، دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، جهاد دانشگاهی اصفهان، ۹ جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و صندوق غیر دولتی پژوهش و فناوری استان اصفهان به عنوان حامیان این جشنواره تقدیر شد.

از جمله جوایز شاخص این جشنواره کسب رتبه اول نگارش کتاب در حوزه اقتصاد شهری توسط نعمت الله اکبری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان و رتبه اول نگارش کتاب در حوزه معماری شهری توسط سید احمد حسینی نیا، معاون معماری و شهرسازی شهردار اصفهان است.

کد خبر 505019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.