پروژه‌های شهرداری پشتوانه علمی دارد/ برقراری پیوند دانشگاه و حوزه اجرا

شهردار اصفهان با بیان اینکه اولین جشنواره فن پژوهی شهری راهی به سوی تحقق این هدف مقدس و پیوند دانشگاه و اجرا است، گفت: حوزه برنامه ریزی شهرداری بخشی از اثرهای برگزیده جشنواره امروز را خریداری کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت‌الله نوروزی امروز _یکشنبه ۱۳ تیرماه_ در آئین اختتامیه چهارمین جشنواره ملی شهر پژوهی و اولین جشنواره فن پژوهی، اظهار کرد: شهرداری‌ها به عنوان نهادهای عمومی و خدمات رسان شناخته شده‌اند، اما به مرور زمان و در بستر تاریخ حوزه فعالیت‌ها توسعه یافته است به طوری که امروزه هیچ کاری نیست که با شهرداری‌ها ارتباط نداشته باشد.

وی افزود: شاید در زمان تأسیس بلدیه شهرداری فقط چند وظیفه مختصر داشته و حتی در قانون شهرداری‌ها نیز حدود ۴۰ وظیفه بر عهده شهرداری است، اما به مرور زمان برای پاسخگویی به نیازهای مردم، شهرداری‌ها در جایگاهی قرار گرفته‌اند که بیش از ۴۰۰ وظیفه در زمینه‌های مختلف فرهنگی بر عهده آنان گذاشته شده است.

شهردار اصفهان گفت: بنابراین مجموعه مدیران شهرداری بدون استفاده از علم و دانش، پژوهش و رابطه با مراکز علمی نمی‌توانند به درستی به این نیازها پاسخ دهند تا زندگی شایسته همراه با آرامش و آسایش برای همه شهروندان فراهم شود.

نوروزی افزود: ترکیب جمعیتی امروز نسبت به ۴۰ سال پیش تغییر کرده و شاهد رشد کلانشهرها هستیم، در این راستا شهرداری اصفهان تصمیم گرفت که اگر می‌خواهد شهر زیست پذیر بوده و بر مشکلات و چالش‌های متعدد غلبه کند، باید حل مسائل را بر محور پژوهش قرار داده و دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها را به عنوان بال دیگر حرکت خود بداند.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: اگر دانشگاه نیز بخواهد به رسالت واقعی خود عمل کند باید به تجربه دیگران و واقعیات جامعه توجه کند، امروز دیگر راهبرد مقاله برای مقاله، کتاب برای کتاب و پایان‌نامه برای پایان‌نامه، همگی برای جمع شدن در کتابخانه اثر بخشی برای حل مشکلات در جامعه نداشته و در مقابل هیچ مدیری نمی‌تواند ادعا کند با تجربه همه مسائل را می‌تواند حل کند.

نوروزی با بیان اینکه تنوع در مسائل علمی باعث شده مدیران حتماً به پژوهش نیاز داشته باشند، گفت: شهرداری اصفهان در حوزه برنامه‌ریزی و ارتباط با صنایع و دانشگاه‌ها به گونه‌ای عمل کرده است که امروز اگر هر اتفاقی در شهرداری می‌افتد به واسطه پژوهش‌های علمی اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه نباید پژوهش‌ها فقط در حوزه‌های عمرانی بوده و تحقیق در حوزه‌های علوم انسانی نیز ضرورت دارد، تصریح کرد: مدیران اجرایی باید بتوانند در بحران‌ها به سویی حرکت کنند که رفتارهای انسانی بیشتر بروز کند.

شهردار اصفهان گفت: در اندونزی، ژاپن، سونامی‌ها، زلزله‌ها و حوادث غیر مترقبه اتفاق افتاده، علم می‌تواند رفتار انسانی در آن زمان را بررسی کند، اگر این رفتار انسانی نبوده باید راهکار آن را بیابد.

نوروزی افزود: شهرداری اصفهان در زمان زلزله کرمانشاه به سرعت حضور یافته و اقدام انسان دوستانه انجام داد، و یا در خوزستان، اهواز و خوزستان که سیل رخ داد در صحنه حضور یافت، در واقع نتیجه تحقیقات پژوهشی در حوزه انسانی این بود تا انسانی از گرفتاری نجات یابد.

وی تصریح کرد: در ساخت پل، شهر و یا حتی فضای سبز و هر حرکت فرهنگی باید مسائل انسانی در نظر گرفته شود که نیازمند پیوست پژوهشی است.

شهردار اصفهان گفت: جشنواره شهر پژوهی به عنوان اولین جشنواره در حوزه فن پژوهی باید به سویی حرکت کند که شهر را در همه زمینه‌ها زیست پذیر کند و دانشگاه و دانشمندان به نیازهای واقعی کمک کنند، در این راستا از تجربیات مدیران اجرایی نیز کمک بگیرند.

نوروزی تصریح کرد: تعصب‌های بی جهت باید برداشته شود تا شاهد پیوند بین دانشگاه و حوزه اجرا باشیم، هیچ فرد دانشگاهی محققی نمی‌تواند مسئله محور فکر نکند، زیرا توفیقی برای حل مسائل به دست نخواهد آورد، در مقابل نیز مدیران اجرایی نمی‌توانند بدون کمک از علم، آنگونه که آرمان و رؤیای آنها است، عمل کنند.

وی با بیان اینکه این جشنواره راهی به سوی تحقق این هدف مقدس و پیوند دانشگاه و اجرا است، گفت: در این راستا حوزه برنامه‌ریزی شهرداری بخشی از اثرهای برگزیده جشنواره امروز را خریداری کند.

کد خبر 505012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.