راهکار توسعه اقتصاد شبانه در شهرهای ۲۴ ساعتی

یک دکترای شهرسازی گفت: ایجاد فعالیت‌های متنوع برای جذب مخاطبان بیشتر در ساعات غیر کاری و رسمی و یا ایجاد فضاهای جذاب و پویا با تاکید بر گردشگری می‌تواند یک امر موثر در تحقق فعالیت‌های شبانه در شهرها باشد.

حامد اخگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سیمای شهرها در شب از دو دیدگاه قابل بررسی است؛ دیدگاهی که به تحلیل زندگی شبانه و فعالیت‌های شهروندان می‌پردازد و دیدگاه دیگر که به جنبه‌های بصری و نورپردازی در طول شب توجه دارد.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های شهروندان در طول شب به عنوان یکی از عوامل سیمای شهری خود متأثر از سیاست‌گذاری‌های مسئولان و مدیریت فضاهای شهری توسط آن‌ها است که اگر بر اساس زمینه‌های تاریخی و مکانی شهرها و بر مبنای جنبه‌های فرهنگی و باورهای اعتقادی شهروندان باشد، فواید و نتایج مثبتی در پی خواهد داشت.

این دکترای شهرسازی افزود: فعالیت‌های شبانه در شهرها همواره مورد توجه اندیشمندان در حوزه شهرسازی بوده و از دیرباز در شهرهای مذهبی مانند مشهد، قم و یا در جوار امامزادگان موضوع فعالیت‌های شبانه یا ۲۴ ساعته مورد توجه بوده است.

وی تصریح کرد: این موضوع به تدریج و با گذشت زمان به مراکز شهری با تاکید بر خرید، کار و انواع فعالیت‌ها تعمیم پیدا کرد و با تغییر مفهوم حیات شبانه و گسترش فضاهای شهری مورد استفاده شهروندان، مفهوم امنیت جایگاه ویژه‌ای در توسعه اقتصاد شبانه شهر، تحقق رفت و آمدهای شهری و فضاسازی عمومی شهر پیدا کرد.

اخگر ادامه داد: ایجاد فعالیت‌های متنوع برای جذب مخاطبان بیشتر در ساعات غیر کاری و رسمی و یا ایجاد فضاهای جذاب و پویا با تاکید بر گردشگری می‌تواند یک امر مؤثر در تحقق فعالیت‌های شبانه در شهرها باشد.

وی با بیان اینکه در فصل‌های گرم بالاخص در مناطق گرم به دلیل وجود دماهای بالا در روز، فضاهای تفریحی شبانه بسیار مورد تاکید است، گفت: امروزه کشورهای زیادی در جهان به برنامه ریزی فعالیت‌های شبانه شهری، جهت دستیابی به رشد اقتصادی پرداخته‌اند و در واقع مفهوم شهر بیدار، شهر ۲۴ ساعته و یا شهری که هرگز نمی‌خوابد، تداعی کننده منابع و پتانسیل‌های شهری در دو چهره و دو سیمای متفاوت شب و روز است.

کد خبر 504955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.