قرارداد ایجاد اولین واحد پیرولیز ضایعات خطوط پردازش پسماند منعقد شد

قرارداد ایجاد اولین واحد پیرولیز ضایعات خطوط پردازش پسماند شهری به ظرفیت ۱۰ تن در روز، مابین سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان و سرمایه گذار بخش خصوصی منعقد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان در مراسم انعقاد قرارداد اولین واحد پیرولیز ضایعات خطوط پردازش پسماند شهری اظهار کرد: مدیریت پسماند از جمله موضوعات مورد تأکید شهرداری بوده است، در این روند پیگیر هستیم راهکارهایی را اجرایی کنیم که وضعیت را در زمینه مدیریت پسماند بهبود ببخشیم.

وی ادامه داد: وضعیت مدیریت پسماند اصفهان در سطح کشور جایگاه خوبی داشته و با اقدامات انجام شده در چهار سال اخیر و کسب موفقیت‌های مختلف، این جایگاه ارتقا یافته است که از آن جمله می‌توان به کاهش میزان آلایندگی ناشی از شیرابه و رفع بخش زیادی از دغدغه‌ها در این زمینه اشاره کرد.

شهردار اصفهان ضمن ابراز خرسندی از انعقاد قرارداد پیرولیز، اضافه کرد: این قرارداد از نظر فنی و برنامه زمانی قرارداد کاملی است و از سرمایه گذار انتظار داریم مانند همه پروژه‌های شهرداری، اجرای آن را جدی تلقی کند تا به نتیجه مطلوب دست یابیم.

نوروزی با بیان این که در این دست پروژه‌ها رویکرد ما معطوف به دوره خاصی نمی‌شود، اظهار کرد: نگاه ما در این خصوص نگاهی همیشگی و رو به آینده است و امیدواریم زمینه به گونه‌ای فراهم شود که تبدیل پسماندهای دفنی به سوخت محقق شود و در اولین فرصت شاهد تکمیل فاز ۱۰ تنی و آغاز اجرای فاز ۳۰۰ تنی این پروژه باشیم.

وی تاکید کرد: مجموع این فعالیت‌ها و اقدامات مسیری برای الگو شدن اصفهان در زمینه توسعه پایدار شهری و مدیریت پسماند برای سایر شهرها است.

جزئیات قرارداد پیرولیز ضایعات خطوط پردازش پسماند

رحیم محمدی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان این که قرارداد پیرولیز برای اولین بار در سطح کشور با خوراک پسماند شهری منعقد شده است، اظهار کرد: این پروژه با سرمایه گذاری کامل بخشی خصوصی به ظرفیت ۱۰ تن در روز اجرا خواهد شد و پس از کسب نتایج و بازدهی مورد انتظار و دریافت مجوزهای لازم وارد اجرای فاز ۳۰۰ تنی خواهد شد.

وی در رابطه با جزئیات این پروژه توضیح داد: پسماند ورودی به کارخانه پردازش پسماند و تولید کود آلی دارای ۲ بخش شامل بخش آلی و فسادپذیر یا همان پسماند تر و بخش غیر آلی شامل مواد پایه کربنی است که بخش دوم به مقدار روزانه ۳۰۰ تا ۳۵۰ تن به دلیل نبود تکنولوژی مناسب دفن می‌شود که این بخش عمدتاً شامل قسمت‌های غیرقابل بازیافت پسماند از جمله منسوجات و دیگر اقلام پلاستیکی است که با توجه به ترکیب خود می‌تواند به عنوان یک منبع انرژی مورد استفاده قرار بگیرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به مطرح شدن استفاده از تکنولوژی پیرولیز برای بهره برداری بهینه از این بخش پسماندها، ادامه داد: مطابق با برنامه راهبردی ۱۴۰۵، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی یکی از اهداف اولویت دار سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان بوده که برای تحقق این هدف و در راستای تحقق توسعه پایدار شهری راه اندازی تکنولوژی پیرولیز در دستور کار قرار گرفت و مذاکرات با سرمایه گذار این قرارداد از مرداد ماه سال ۱۳۹۹ آغاز شد.

محمدی با بیان این که دو موضوع عمده در این پروژه مطرح است، افزود: در وهله اول نیازمند دریافت مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست بودیم که پس از رایزنی‌ها موفق به دریافت آن از دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست کشور برای فاز ۱۰ تنی شدیم و امیدواریم طی تکمیل این فاز بتوانیم مجوز فاز ۳۰۰ تنی را هم دریافت کنیم و مورد دوم بکر بودن تجربه پیرولیز برای پسماندهای شهری است که حساسیت ما را برای اجرای بهینه این پروژه چند برابر می‌کند.

وی با اشاره به جزئیات قرارداد پیرولیز اظهار کرد: این قرارداد از نوع BOT بوده، رقم سرمایه گذاری صورت گرفته از جانب سرمایه گذار در فاز ۱۰ تنی حدود ۲۰۰ هزار دلار و آورده سازمان مدیریت پسماند نیز سوله، آب، برق، خوراک ورودی و مجوز سازمان حفاظت محیط زیست است که در نهایت مطابق برنامه‌ریزی منجر به تولید هیدروکربن و سوخت صادراتی خواهد شد تا هم به کاهش آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از دفع پسماند کمک کند و هم بتواند برای کشور ارزآوری داشته باشد.

محمدی تاکید کرد: با ستاد مبارزه با قاچاق سوخت و کالا رایزنی‌هایی شده است تا رویه اجرایی منسجمی برای صادرات محصولات تولیدی تدوین شود.

کد خبر 504932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.