اراک در محاصره تبلیغات کاغذی

حذف تبلیغات سنتی و جایگزینی آن با تبلیغات اینترنتی، کاهش چشمگیر آلاینده‌های زیست محیطی را به همراه خواهد داشت؛ اما هنوز هم هستند کسانی که برای تبلیغ کار یا محصول خود چسباندن کاغذ و پوسترهای تبلیغاتی را انتخاب می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با گذر از خیابان‌ها و معابر کلانشهر اراک، نمایی نازیبا از تبلیغات محیطی و صنفی می‌بینیم؛ برچسب‌ها، بنرها و تابلوهای تبلیغاتی ناهماهنگ مغازه‌ها، چشم هر رهگذری را آزار می‌دهد. گذشته از آن در روزهای انتخابات، تبلیغات کاندیداهای انتخاباتی نیز به این موارد افزوده شد؛ پوسترها و بنرهایی که از هر جایی آویزان شد و شهر را در محاصره خود در آورد.

پاکسازی این پوسترها و بنرهای همواره از دغدغه‌های مدیریت شهری بوده است و با وجودی که در سال‌های اخیر مکان‌های مشخصی برای چسباندن و الصاق آنها در نظر گرفته شده است، اما باز هم شاهدیم که در و دیوار شهر پر از تبلیغات است. به منظور بررسی وضعیت پاکسازی پوسترها و برچسب‌های تبلیغاتی و انتخاباتی با وهاب حمزه‌لو، مدیر اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اراک به گفت و گو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

آیا جایگاه‌های خاصی برای نصب پوسترها و بر چسب‌های تبلیغاتی در شهر در نظر گرفته شده است؟

در اقصی نقاط سطح شهر از جمله میدان شهدا، میدان هفت تیر، خیابان شهید رجایی، جانبازان، محسنی و … تابلوهایی تحت عنوان تابلو اعلانات برای نصب برچسب‌ها و پوسترهای تبلیغاتی در نظر گرفته شده است و اگر افراد و شرکت‌ها اقدام به نصب برچسب‌های تبلیغاتی خود در دیگر نقاط شهر کنند و از این طریق به تأسیسات و بدنه شهری آسیب وارد کنند، طبق ماده ۹۲ قانون شهرداری‌ها ملزم به پرداخت جریمه خواهند شد.

اما سودجویی افراد، ضعف آگاهی‌های شهروندی سبب شده تا تخلفات نصب تبلیغات بر پیکره شهر همچنان ادامه داشته باشد این در حالی است که تبلیغات با روش نصب برچسب‌های کاغذی که اکثراً توسط بعضی از لوله بازکنی ها و نشت‌یاب ها انجام می‌شود از فرهنگ شهری به دور است.

وظیفه نظارت بر این امر بر عهده شهرداری است؟

بله. در گذشته سازمان زیباسازی شهری وظیفه نظارت بر این مسئله را برعهده داشت و اکنون معاونت سیما و منظر شهری عهده دار این مسئولیت است. چرا که معتقد هستیم نصب برچسب‌های تبلیغاتی بر روی در و دیوار شهر تجاوز به حریم محل زندگی است و باید با متخلفان به صورت جدی برخورد شود تا دیگر شاهد نصب برچسب‌های تبلیغاتی بر روی در و دیوار شهر نباشیم.

آیا در نصب پوسترهای تبلیغاتی، شهرداری جایگاه‌های خاصی را در نظر گرفته بود؟

بله، قطعاً با توجه به اینکه تبلیغات محیطی به عنوان ابزاری برای انتقال ساده و اثربخش پیام به شهروندان علاوه بر تأثیر در رشد فرهنگ و اقتصاد جامعه، بستر معرفی کالا و خدمات است، اما آشفتگی در این بازار موجب سردرگمی مخاطبان و آلودگی فضای بصری شهرها می‌شود. شهر یک موجود زنده و خانه خود مردم است و باید تناسب و هماهنگی در آن وجود داشته باشد، از این رو ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی در اولویت‌کاری شهرداری اراک قرار گرفته است، زیرا این اقدام می‌تواند در زمینه حذف آشفتگی بصری و ارتقای بهداشت روانی شهروندان بسیار دارای اهمیت باشد. در این راستا همچنین مکان‌هایی برای تبلیغات شهری در نظر گرفته شده است در زمان انتخابات نیز شهرداری جایگاه‌هایی را برای فعالیت‌های تبلیغاتی کاندیداها در قالب بنرهای سفیدی به طول ۷۵۰۰ متر در ۱۴۰ نقطه پرجمعیت شهر در نظر گرفته بودیم. این بنرها به صورت دو رو مورد استفاده قرار می‌گرفت که بنابراین می‌توان گفت سطحی به مساحت ۱۵۰۰۰ متر برای برچسب‌های تبلیغاتی انتخابات اختصاص یافته بود. با مساعدت شهردار و همکاری واحد مالی شهرداری توانستیم این اقدام را صورت دهیم و نظارت آن هم بر عهده سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری قرار گرفت که پس از انتخابات نیز بلافاصله جمع آوری شد تا فضای شهری به حالت اولیه خود بازگردد.

اما در زمان انتخابات با وجود این جایگاه‌ها باز هم شاهد چسباندن تبلیغات روی اموال عمومی متعلق به شهرداری بودیم. آیا در این رابطه برخوردی صورت می‌گیرد؟

بله متأسفانه، پوسترهایی روی تأسیسات و بدنه و کالبد شهری چسبانده شده بود. فکر می‌کنم تا قانع کردن کاندیداهای انتخاباتی برای نصب پوسترهای تبلیغاتی در محل‌های مخصوص راه بسیاری داریم. ما در جلساتی که با فرمانداری با حضور نماینده‌های کاندیداها داشته‌ایم تاکید کردیم که از نصب پوسترها و برچسب‌های تبلیغاتی روی تأسیسات شهری شامل تیرهای برق، پست‌های برق، بدنه شهر و درخت‌ها خودداری کنند، اما متأسفانه علاوه بر نصب پوسترها در محل‌های یاد شده در مکان‌هایی مانند نگارخانه خیابان شهید رجایی، المان‌های شهری و جاهایی که مخصوص زیباسازی شهری است نیز برچسب‌های تبلیغاتی نصب شده بود که این مسئله به تأسیسات شهری آسیب وارده کرده است.

پس از پایان انتخابات برای پاکسازی برچسب‌ها تبلیغاتی چه تعداد نیرو و در چه زمانی برای این کار در نظر گرفته شد؟

بلافاصله پس از انتخابات اکیپی در نظر گرفته شد و از تخلفات بعضی از کاندیداها مستندسازی صورت گرفت و واحد حقوقی شهرداری نسبت به شکایت بر اساس مواد قانونی که به شهرداری این اجازه را می‌دهد اقدام خواهد کرد. سعی داریم این خسارت‌ها را از کاندیداها باز پس بگیریم تا اموال عمومی به شرایط قبل خود بازگردد و امیدوارم هستیم با شکل گیری اقداماتی این چنینی و تجربیاتی که شهر و شهروندان از این نوع تخلفات داشته‌اند در انتخابات‌های بعدی به مشکلاتی از این قبیل برنخوریم.

همان طور که اشاره کردم بلافاصله بعد از اینکه انتخابات تمام شد شهرداری با کمک حدود ۳۰۰ نفر از کارگران زحمت کش شهرداری اقدام به پاکسازی شهر از بنرهای تبلیغاتی کرد حتی بنرهایی که بر بدنه شهر چسبانده شده بود نیز پاکسازی شد، با این حال این پوسترهای تبلیغاتی به قدری زیاد هستند که با گذشت حدوداً سه هفته از اتمام انتخابات هنوز هم همکاران ما در نقاط مختلف شهر اعم از شهرک‌ها به پاکسازی مشغول هستند و امیدواریم به زودی این کار به اتمام برسد.

سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد و ستادهای انتخاباتی هم در این کار به شما کمک کردند یا خیر؟

خیر؛ ما به صورت مستقیم هیچ کمکی از سوی سمن‌ها در قالب یک پروتکل ندیدیم و اگر خود این سازمان‌ها به صورت خودجوش اقدام به پاکسازی شهر کرده‌اند ما مطلع نیستیم البته اگر چنین اقدامی صورت گرفته باشد، شایان تقدیر است.

کد خبر 504911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.