اصفهان به موزه تخصصی مینا نیاز دارد

یک هنرمند و مجموعه دار آثار مینا گفت: با اینکه اصفهان مهد مینای نقاشی جهان است، در این شهر جایی به عنوان نمایشگاه یا موزه تخصصی مینا نداریم.

احسان صفایی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: هنر مینای نقاشی متعلق به اصفهان است، اما با وجود اینکه این شهر مهد مینای نقاشی در جهان است، جایی به عنوان نمایشگاه یا موزه تخصصی مینا نداریم. مهم‌ترین پیش شرط این موزه این است که اشیا از پیش وجود داشته باشد و پس از آن نیز زیر ساخت‌هایی از جمله یک مکان دائمی احتیاج است.

وی با بیان اینکه " این هنر نیاز به معرفی دارد" افزود: اگر یک گردشگر به اصفهان بیاید و بخواهد چند اثر فاخر هنری مینا ببیند با مشکل مواجه می‌شود. اگر موزه‌ای برای ارائه آثار فاخر مینا ایجاد شود یکی از اتفاقات خوب برای شهر اصفهان از نظر فرهنگی و جایگاه هنر مینا در جهان اتفاق می‌افتد.

این هنرمند ادامه داد: البته این کار زمان‌بر است. میناهای فاخر و سایز بزرگ کمیاب است. از طرفی به دلیل مشکلات اقتصادی تعداد افرادی که عاشقانه دست به تولید آثار هنری بزنند کم شده است. همین امر منجر به بازاری شدن بسیاری از آثار حوزه صنایع دستی می‌شود.

صفایی با اشاره به خلاقیت در صنایع دستی، تصریح کرد: خلاقیت‌هایی که روی صنایع دستی صورت می‌گیرد، گاهی باعث پیشرفت کار می‌شود، اما در مواردی که خلاقیت وارد روند بازاری سازی شود، آثار ضعیف شروع به خودنمایی می‌کند.

وی اضافه کرد: صنایع دستی آخرین گزینه سبد خانوار است. به همین دلیل افراد به سمت کارهای بازاری می‌روند. از سویی قیمت موارد اولیه افزایش داشته است و به همین دلیل اغلب از مواد اولیه ارزان استفاده می‌شود تا قیمت تمام شده بالا نباشد.

این هنرمند درباره اثر تازه خود که به کمک چند هنرمند دیگر به انجام رسانده است، گفت: برای نقاشی این اثر فاخر میناکاری که یک کاسه و بشقاب ۶۵ سانتیمتری است، از چند تکنیک از جمله گل و مرغ، گل‌هایی ختایی، نقوش اسلیمی و طلاکاری استفاده شده است که با تکنیک پرداز نقطه‌ای و خطی انجام شده است.

صفایی ادامه داد: همچنین از روش قلم زنی بر روی این ظرف استفاده شده است تا نقوش بیشتر خودنمایی کند. یکی از کارهای ویژه‌ای که روی این اثر انجام شده است، زهکاری طلایی دولایه‌ای است که دور این ظرف قرار دارد.

وی افزود: پروسه ایده پردازی اثر از حدود سه سال و نیم پیش آغاز شد و سپس مراحل طراحی، ساخت ظرف، قلم زنی و لعاب زدن و اجرای نقاشی بر روی ظرف انجام شد. این اثر حاصل تلاش من و گروهی از هنرمندان در شاخه‌های مختلف هنر است. استادان مصطفی قربانی، منصور یزدانی، فرزاد بابایی، امیر کیانی، علی سیاهپوش، محسن فتاحی، افشین میر لوحی و آمنه جعفری از جمله این هنرمندان هستند.

این هنرمند تاکید کرد: تهیه این نوع ظروف با این کیفیت و در این حجم، کار بسیار هزینه بر و پر ریسکی است؛ چرا که پس از گذراندن تمام این مراحل، ظرف را به مدت چند ثانیه درون کوره‌ای با دمای حدود ۸۵۰ درجه می‌گذارند. احتمال دارد که کار در کوره بسوزد و سالم در نیاید. بنابراین افراد کمی در این زمینه سرمایه گذاری می‌کنند.

گفتنی است، نمایشگاه بین المللی صنایع دستی اصفهان از ۲۶ الی ۲۹ تیرماه برگزار می‌شود و احسان صفایی با دو اثر در این نمایشگاه حضور خواهد داشت.

کد خبر 504857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.