کیوان ساکت؛ موسیقیدانی پر تکنیک+ بیوگرافی، سبک نوازندگی و آثار

کیوان ساکت، یکی از موسیقیدانان بزرگ ایرانی است که به دلیل تکنیک بالای نوازندگی و همچنین نو آوری و سبک بسیار جدید خود مشهور است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این آهنگساز، نوازنده تار و سه‌تار، نویسنده و مدرس دانشگاه، فارغ‌التحصیل رشته آهنگسازی از اروپا است. او در سال ۱۳۴۰ در مشهد متولد شد و از همان دوران کودکی به تشویق والدین خود به یادگیری موسیقی و نقاشی پرداخت.

نخستین درس‌های موسیقی

ساکت اولین درس‌های موسیقی را نزد دایی خود، منوچهر زمانیان در کارگاه موسیقی کودکان و نوجوانان فرا گرفت و پس از مدت کوتاهی منوچهر زمانیان اولین معلم موسیقی او به دلیل ادامه تحصیل از مشهد رفت و او مدت‌ها معلمی نداشت تا بتواند درس‌های موسیقی خود را ادامه دهد. سپس زیر نظر حمید متبسم، دوست دایی خود او که در آن زمان در دانشسرای هنر تهران موسیقی تحصیل می‌کرد و در یک تابستان برای بازدید از خانواده به مشهد آمده بود، موسیقی را ادامه داد.

گروه وزیری

از آن زمان به بعد ساکت تمرین تار را با جدیت فروان ادامه داد. او چندین ملاقات کوتاه با حسین علیزاده داشت و در سال ۱۳۶۹ به دعوت پرویز مشکاتیان به گروه عارف دعوت شد و در کنسرت‌ها و سفرهای زیادی با او همراه شد.

این موسیقیدان بزرگ در سال ۱۳۷۵ توانست گروه وزیری را تأسیس کند. از آن زمان تا کنون ساکت توانسته است آثار زیادی را با این گروه اجرا کند. حاصل همکاری ساکت با گروه وزیری انتشار آثاری نظیر مقام صبر از ساخته‌های مشکاتیان با تکنوازی تار و سه‌تار کیوان ساکت و آواز علیرضا افتخاری و افشاری مرکب، افق مهر، وطن من با صدای ایرج بسطامی است.

کیوان ساکت؛ موسیقیدانی پر تکنیک+ بیوگرافی، سبک نوازندگی و آثار

دریافت مدرک درجه یک هنری در رشته آهنگسازی و نوازندگی

ساکت در سال ۱۳۸۳ درجه یک هنری در رشته آهنگسازی و نوازندگی و در سال ۱۳۸۴ نیز از سوی حسن کسایی لوح تقدیر دریافت کرد. از دیگر افتخارات او می‌توان به همکاری با ارکستر سمفونیک بوخوم آلمان در سال ۱۳۸۹ اشاره کرد. موضوع قابل توجه اینکه این ارکستر سال بعد در افتتاحیه المپیک زنان آثار ساکت را اجرا کرد.

شیوه ساکت در نوازندگی

شیوه ساکت در مضراب زنی منحصر به فرد و مخصوص خود بوده و قطعات را بسیار سریع اجرا می‌کند. او به اجرای قطعات بزرگ موسیقی کلاسیک علاقه بسیاری دارد و تلاش کرده است نسبت به موسیقی و نوازندگی ایرانی نگرشی علمی تر داشته باشد و در نواختن تار و ابداع تکنیک‌های نو، پس از استاد وزیری ابداعات و تغییراتی ایجاد کند.

کیوان ساکت اولین فردی بود که کوشید شیوه استاد قنبری مهر را در ساختن تار و سه تارهای جدید توسعه دهد. او توانست با تشویق سازندگان و تار و سه تار، این شیوه عملی نوین را در بیشتر شهرهای ایران رایج کند. در سال ۱۳۹۴ مستندی از زندگی و فعالیت‌های این موسیقیدان فرهیخته ساخته شده‌است.

کیوان ساکت؛ موسیقیدانی پر تکنیک+ بیوگرافی، سبک نوازندگی و آثار

کتاب‌های کیوان ساکت

با موج تا کرانه، نت تعدادی از آهنگ‌های آلبوم‌های شرق اندوه و شبی با خورشید

۱۲ جلد کتاب برای تار و سه‌تار

بیایید تار و سه‌تار بنوازیم، در ۱۰ جلد که تا کنون ۶ جلد آن چاپ شده‌است. (برای پنج سال آموزش)

۱۰ تمرین ۱۰ اتود برای تار و سه‌تار

در سایه سار بید (۱۵ چهار مضراب ساده)

حرکت دائمی، ۲۰ اتود برای تار و سه‌تار

چرخ نیلوفری، ۲۰ تمرین برای تار و سه‌تار

هشت آهنگ معروف جهان، نت آهنگ‌های کلاسیکی که در آلبوم دیدار شرق و غرب وجود دارند.

کد خبر 504798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.