جین آستین؛ نویسنده عشق و علاقه + معرفی آثار

جین آستین، یکی از تاثیرگذارترین نویسندگان ادبیات کلاسیک انگلستان به شمار می‌رود که بر خلاف شخصیت‌های رمان‌های خود، هرگز طعم یک زندگی مشترک منسجم، همراه با مسئولیت و تعهد را نچشید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جین آستین در ۱۶ دسامبر سال ۱۷۷۵ میلادی متولد شد. در سال ۱۸۷۳ میلادی، جین و خواهرش، کاساندرا به منظور ادامه تحصیل راهی آکسفورد شدند سپس همراه معلم خود عازم شهر ساوت همپتو انگلستان شدند اما به سبب شیوع بیماری تیفوس و پس از مدت زمان کوتاهی، مجبور به بازگشت به خانه شدند.

پس از آن، دو خواهر از سوی خانواده به مدرسه شبانه روزی فرستاده شدند. این بار بالا بودن هزینه تحصیل باعث بازگشت آنها به خانه شد. پس از این جریان‌ها، جین تمام سال‌های حیات خود را در انگلستان در بین دوستان و خانواده طی کرد.

متأسفانه از جزئیات زندگی و روابط این رمان‌نویس انگلیسی اطلاعات زیاد و دقیقی در دسترس نیست. تنها منبع اطلاعات موثق، نامه‌هایی بوده که او برای خانواده به ویژه خواهرش "کاساندرا" می‌نوشت. جین در سال ۱۸۱۷ میلادی بدون این که دلیل مرگش مشخص شود چشم از جهان فرو بست و به خاک سپرده شد.

در ادامه به معرفی و بررسی آثار این رمان‌نویس مشهور انگلیسی می‌پردازیم:

غرور و تعصب

غرور و تعصب، داستان خانواده‌ای از طبقه متوسط جامعه بوده که دارای پنج دختر هستند. مادر خانواده، دغدغه پیدا کردن شوهر ثروتمند و مناسب را برای دختران خود دارد و همین دغدغه باعث شکل گرفتن و شرکت در مهمانی‌های مختلف می‌شود.

در یکی از این مهمانی‌ها، داستان آشنایی و علاقه دختر بزرگ خانواده که زیبایی ظاهری نیز دارد با آقای بینگلی، مرد مرفه شکل می‌گیرد، اما موضوع همینجا به پایان نمی‌رسد بلکه داستان دیگری در کنار عشق الیزابت و آقای بینگلی که بخش جذاب‌تر کتاب است آغاز می‌شود.

آقای دارسی که شخصی مغرور و جذاب است دلباخته الیزابت می‌شود و با زیر پا گذاشتن غرور می‌کوشد عشق خود را نسبت به وی ابراز کند، اما از آنجا که الیزابت، مغرورتر از دارسی بوده و نسبت به رفتارهای او سوء تعبیر داشته‌، به همین سادگی‌ها عشق او را نمی‌پذیرد. در رمان غرور و تعصب، ماجرای عشق پر حرارت، به زیبایی کتاب می‌افزاید و خواننده را به مطالعه داستان علاقمند می‌کند.

به گفته اکثر منتقدان، غرور و تعصب، بهترین اثر جین آستین است به طوری که خود او نیز آن را "بچه دلبند من" می‌نامید. موضوع قابل توجه این که این کتاب تا مدت‌ها توسط ناشران رد می‌شد و پس از ۱۷ سال به چاپ رسید اما به‌ جای نام آستین، نام "یک خانم" به‌عنوان نام نویسنده روی جلد به چشم می‌خورد.

حس و حساسیت

حس و حساسیت (Sense and Sensibility)، یکی دیگر از آثار برجسته جین آستین بوده که فیلمی با همین نام نیز از آن ساخته شده است. در این داستان آقای هنری دشوود، مردی ثروتمند محسوب می‌شود که دو بار ازدواج کرده است. زمانی که هنری در آستانه مرگ قرار می‌گیرد تمامی ملک و املاک خود را به جان، پسر ارشد همسر اول خود می‌بخشد.

بنا بر وصیت پدر، قرار بوده که جان، پسر بزرگ خانواده به امور دختران آقای دشوود رسیدگی کرده و رفاه دختران و همسرش را تأمین کند اما جان تحت‌ تأثیر همسر خود قرار می‌گیرد و برای آنها مستمری اندک بخور و نمیری از ارث پدری را در نظر می‌گیرد.

پسر ارشد پس از مرگ پدر به همراه همسر و فرزندش به خانه پدری می‌آید و در آنجا اقامت می‌کند در اینجا خانم دشوود و دخترها حکم مهمان را پیدا می‌کنند. خواننده با مطالعه ادامه داستان به جذابیت‌های بیشتر این رمان پی خواهد برد.

این کتاب در سال ۱۸۱۱ با نام مستعار "لیدی ال" و با هزینه شخصی نویسنده منتشر شد. آستین نسخه اولیه این رمان را در سال ۱۷۹۵و زمانی که ۲۰ سال داشت نوشت.

منسفیلد پارک

رمان منسفیلد پارک، سرگذشت پرفراز و نشیب دختری خوش قلب و حساس به نام فانی را به تصویر می‌کشد. او بعد از مرگ مادر و به سبب فقر مجبور می‌شود برای اقامت به خانه عموی خود برود که دارای چهار فرزند است.

در جریان داستان، "ادموند"، پسرعموی فانی، دلباخته این دختر می‌شود و ماجرای اصلی داستان شکل می‌گیرد. متأسفانه همیشه همه چیز به طور دلخواه پیش نمی‌رود و عموی فانی که با فشار اقتصادی مواجه می‌شود به اجبار به هندوستان سفر می‌کند.

این سفر وضعیت تمام خانواده را تحت تأثیر قرار می‌دهد و اتفاقات عجیب و ناگواری در غیاب عموی فانی رخ می‌دهد که سبب می‌شود عشق فانی و ادوارد نیز با تغییراتی مواجه شود.

از نگاه بسیاری از منتقدان، منسفیلد پارک از بقیه آثار جین آستین متفاوت است. جین آستین در این رمان نشان می‌دهد که بین آنچه می‌خواهیم انجام دهیم و آنچه باید انجام دهیم چه تفاوت‌هایی وجود دارد. در این رمان، آداب و رسوم اجتماعی با اصول اخلاقی در تعارض قرار گرفته و زرق و برق‌های ظاهری در برابر فضیلت‌های اخلاقی رنگ می‌بازند.

کد خبر 504405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهار IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    0 0
    جین آستین بی نظیر. ممنون از معرفی آثار نویسندگان