آمریکا تا خروج از افغانستان فقط چند روز فاصله دارد!

عرصه روابط بین الملل در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مهم و چشمگیری از نیمکره شرقی تا غربی بود که به برخی از مهمترین آنها اشاره می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی بین‌المللی طی ۷ روز گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

تاکید پنتاگون به ادامه حضور قوی در خاورمیانه

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که این کشور همچنان حضور قوی در خاورمیانه دارد و آن را حفظ خواهد کرد.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز دوشنبه در کنفرانس خبری درباره خارج کردن برخی سامانه‌های دفاعی از خاورمیانه گفت: آمریکا هنوز حضور قوی در خاورمیانه دارد. لوید آستین، وزیر دفاع بر اهمیت حفظ این حضور قوی در منطقه تأکید دارد.

وی درباره خروج برخی توانمندی‌های نظامی و خروج نیروها از منطقه گفت: این یک مساله شایع است و به حفظ آمادگی این توانایی‌ها کمک خواهد کرد. اگر منافع آمریکا در خطر باشد وزیر دفاع تصمیم مشابهی نخواهد گرفت.

جمعه وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که سامانه‌های دفاعی خود را در خاورمیانه کاهش داده است.

جسیکا مکنولتی، سخنگوی پنتاگون در بیانیه‌ای تاکید کرده بود، وزیر دفاع آمریکا دستور داده که طی این تابستان برخی نیروها و توانایی‌ها از منطقه خارج شوند. این دستور به شکل اساسی مربوط به تجهیزات دفاع هوایی است.

بیانیه کاخ سفید درباره دیدار ضد ایرانی بایدن و رئیس رژیم صهیونیستی

کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای در خصوص محتوای دیدار «جو بایدن» و «روون ریولین» رئیس جمهور ایالات متحده و رئیس رژیم صهیونیستی در کاخ سفید، بر حمایت قاطعانه واشنگتن از تل‌آویو تأکید کرد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای که امروز در وب‌سایت رسمی خود منتشر کرد، در خصوص دیدار آخر شب گذشته (دوشنبه) به وقت محلی (بامداد سه‌شنبه به وقت تهران)، بایدن و ریولین نوشت: «رئیس‌جمهور جوزف آر بایدن جونیور، امروز با رئیس‌جمهور روون ریولین دیدار کرد تا رئیس‌جمهور ریولین را در حالی که به پایان دوره (ریاست‌جمهوری) خود نزدیک می‌شود، ارج نهد و قدرت پایدار مشارکت ایالات متحده-اسرائیل را نشان دهد.»

آلمان به حضور نظامی ۲۰ ساله خود در افغانستان پایان داد

وزارت دفاع آلمان در پیامی توییتری نوشت: پس از ۲۰ سال، آخرین سربازان نیروهای مسلح سه شنبه شب افغانستان را ترک می‌کنند.

وزارت دفاع آلمان در ادامه خطاب به نیروهای خود نوشت: شما اکنون در راه خانه هستید. این پایان یک فصل تاریخی و تلاشی فشرده است که ما را به چالش کشید.

انه گریت کرامپ کارنباور وزیر دفاع آلمان هم در پیامی توییتری نوشت: امشب آخرین سربازان آلمان افغانستان با خیال راحت ترک می‌کنند.

کارنباور در ادامه خاطر نشان کرد که پس از ۲۰ سال مأموریت فشرده ما در خارج از کشور به پایان رسیده است. تشکر فراوان من به ۱۵۰ هزار زن و مردی است که از سال ۲۰۰۱ در آنجا خدمت کرده‌اند.

نشست شورای امنیت برای مقابله با تهدیدات سایبری جهان

همزمان با تداوم تهدیدهای سایبری علیه تأسیسات زیربنایی کشورهای جهان، قرار است اعضای شورای امنیت سازمان ملل در اولین نشست علنی رسمی خود به بررسی این چالش بپردازند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل، امروز مساله تهدید فزاینده هک شدن تأسیسات زیربنایی مهم کشورهای جهان را که به چالشی جدی تبدیل شده، بررسی خواهند کرد؛ جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اخیراً در دیدار با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود این مساله را مطرح کرده بود.

بایدن در دیدار اخیرش با پوتین در ژنو، خطوط قرمز مدنظر واشنگتن را برای مسکو مطرح کرد. پیش از این، برخی مقامات آمریکایی مدعی شدند که روسیه در برخی حملات سایبری علیه تأسیسات زیربنایی نقش داشته، ولی روسیه هرگونه دخالت در این حملات سایبری را رد کرده است. بایدن در این راستا به شانزده نهاد و سازمان از بخش انرژی گرفته تا بخش توزیع آب اشاره کرد و نسبت به هرگونه حمله سایبری به این بخش‌ها هشدار داد.

ترامپ: اگر در انتخابات تقلب نشده بود یک هفته‌ای با ایران توافق می‌کردم!

دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا چندین ماه پس از شکست خود در انتخابات ریاست جمهوری در جمع هوادارانش در ایالات اوهایو حاضر شد و از دولت جو بایدن به دلیل تلاش‌هایش برای بازگشت به برجام انتقاد کرد.

ترامپ بار دیگر مدعی شد که او پیروز انتخابات ٢٠٢٠ بوده است و اگر در این انتخابات تقلب نشده بود، او ظرف یک هفته با ایران به توافق دست یافته بود.

وی در ادامه عملکرد دولت بایدن در این چند ماه را یک فاجعه کامل توصیف کرد و گفت: تورم افزایش یافته و قیمت بنزین بالا رفته است. روسیه، چین و ایران در حال تحقیر کشور ما هستند، جو بایدن در حال نابود کردن کشورمان است، درست مقابل چشمان ما.

ترامپ در انتقادهای تند خود علیه رئیس جمهور کشورش به مسئله بازگشت دولت بایدن به برجام پرداخت و گفت: بایدن در برابر دشمنان آمریکا سر تعظیم فرود آورده است. او احترامی را که ما به دست آورده بودیم، نابود می‌کند. هم اکنون بازگشت به توافق هسته‌ای در حال روی دادن است این برای اسرائیل خطرناک است. اگر در انتخابات تقلب نشده بود و من رئیس جمهور شده بودم، طی یک هفته با ایران توافق کرده بودیم.

ژنرال میلر: افغانستان در مسیر جنگ داخلی است

ژنرال آستین میلر، فرمانده نیروهای تحت امر آمریکا در افغانستان گفت: قطعاً جنگ داخلی یک مسیر قابل تجسم است. این مساله باید دغدغه جهان باشد.

ارزیابی میلر در یک کنفرانس مطبوعاتی بی‌سابقه در مقر فرماندهی آمریکا و ناتو در کابل مطرح شد و احتمالاً یکی از آخرین سخنرانی‌های او در افغانستان است. این در شرایطی است که طالبان اخیراً حملاتی را در مناطق مختلف افغانستان آغاز کرده و بخش‌هایی را به کنترل خود درآورده است.

با توجه به اینکه برخی ارزیابی‌های اطلاعاتی حاکی از آن است که دولت افغانستان ظرف شش ماه تا دو سال پس از تکمیل خروج آمریکایی‌ها سقوط خواهد کرد، اظهارات ژنرال میلر دریچه‌ای به تنش‌های اخیر میان کاخ سفید و پنتاگون به شمار می‌رود.

رهبران پنتاگون ماه‌هاست تاکید دارند که تعدادی از نظامیان آمریکایی در افغانستان باقی بمانند و به نگرانی‌های مبارزه با تروریسم و لزوم نظارت بر طالبان اشاره دارند. واکنش جو بایدن در آوریل اما نهایی بود؛ تمام نیروهای آمریکایی بجز نیروهای حفاظت سفارتخانه تا یازده سپتامبر می‌روند.

این فرمانده ارشد آمریکایی‌ها به خبرنگاران گفت که خروج نیروها به نقطه‌ای رسیده است که او به زودی به ماموریتش که سپتامبر ۲۰۱۸ آغاز شد، پایان می‌دهد و با افغانستان خداحافظی خواهد کرد.

آستین میلر درباره خروج آمریکا گفت: از نقطه نظر نظامی اوضاع خیلی خوب پیش می‌رود.

او جدول زمانی برای تکمیل خروج نظامیان آمریکایی ارائه نکرد. مهمترین مساله این است که طالبان به نیروهای آمریکایی و نیروهای بین‌المللی که در حال خروج هستند، حمله نمی‌کند و در عوض روی خشونت علیه نیروهای امنیتی افغان تمرکز کرده و در این میان غیرنظامیان هم کشته می‌شوند.

کد خبر 504184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.