لزوم توجه به طراحی فضاهای شهری در مدیریت بحران

یک دکترای طراحی شهری گفت: ویژگی‌های ساختاری یک شهر به منظور مدیریت بهتر بحران ابعاد زیادی دارد که هم شامل اقدامات در حوزه کالبدی و هم شامل اقدامات در حوزه فرهنگی(آموزش) می‌شود.

سولماز حسینیون در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: طراحی فضاهای باز در شهرها در زمینه پدافند غیر عامل و مقابله با بحران‌ها اهمیت زیادی دارد و این فضاها کارکردهای بسیار مهمی در زمان وقوع بحران دارند.

وی افزود: در این راستا طراحی فضاهای محله‌ای از جمله طراحی پارک‌ها در سطح محلات شهری اهمیت زیادی دارد.

این دکترای طراحی شهری خاطرنشان کرد: توجه به عرض معبر، تراکم و ارتفاع ساختمان و وجود فضاهای باز در سطح محلات و مناطق شهری موجب شده تا در صورت وقوع بحران هم شهروندان به سمت فضاهای باز پناه ببرند و هم امکان عبور خودروهای امدادی فراهم باشد.

حسینیون تصریح کرد: متأسفانه امروزه برخی قوانین ناکارآمد در حوزه شهری موجب مسدود و بسته شدن این فضاها شده‌اند و تاب آوری شهرهای ما را در برابر بحران‌های طبیعی و انسانی بسیار کاهش داده‌اند به طور مثال با اینکه ارتفاع ساختمان باید بر اساس عرض معبر باشد، در بسیاری موارد در یک معبر کم عرض ساختمان‌های بلند مرتبه ساخته می‌شود.

وی اضافه کرد: در صورت وقوع بحران‌هایی مثل زلزله، این ساختمان‌ها تخریب و معبر به طور کامل مسدود شده و مسدود شدن کامل معابر، کوچه‌ها و خیابان‌ها مانع از حضور به موقع نیروهای امدادی می‌شود.

این دکترای طراحی شهری گفت: ویژگی‌های ساختاری یک شهر به منظور مدیریت بهتر بحران ابعاد زیادی دارد که هم شامل اقدامات در حوزه کالبدی و هم شامل اقدامات در حوزه فرهنگی (آموزش) می‌شود و همه این برنامه‌ها نقش کلیدی و حیاتی در زمان وقوع بحران دارد و نیاز است مدیریت شهری توجه کافی به آن داشته باشد.

کد خبر 504174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.